Tja, bij mijn 109' de voorste remslangen vernieuwd en dan nog ontluchten!
Wie weet er een wat eenvoudigere manier om dit te doen dan die in de workshopmanual beschreven staat. Het schijnt niet eenvoudig te zijn!?
groet, Werner
Kijk eens op www.lrch.nl daar staat een methode beschreven.
Ik zelf doe het alijd gewoon old-fashioned….. helper pompt, stukje doorzichtige slang op nippel, nippel kwartslag los kijken of lucht uitkomt zo niet dan weer vast. dan andere zijde en klaar….. (denk wel om je vloeistofniveau in het reservoir.)
Groet Bowy
Wat ook een heel handige methode is, is om een meter of 5 aquariumslang te kopen (zo dun mogelijk), en een dikker stukkie dat er precies overheen valt en mooi over 't nippeltje past. Het andere uiteinde hang je gewoon in het reservoir, zo pomp je rond, en verlies je geen vloeistof. Als er geen luchtbelletjes meer de slang ingaan, nippel sluiten en de slang in het reservoir leeg laten lopen. Succes!!
dit is een heel eenvoudig klusje. Zorg dat je reservoir vol is.
Het makkelijkste gaat het met 2 mensen.
De volgorde is als volgt:
-ontluchtingsnippel los (man 1)
-pedaal intrappen (man 2)
-ontuchtingsnippel vast (man 1)
-pedaal loslaten (man 2)
-ontluchtingsnippel los (man 1)
-pedaal intrappen (man 2)
-ontuchtingsnippel vast (man 1)
-pedaal loslaten (man 2)
dit blijven herhalen tot er geen luchtbellen meekomen.
Denk er wel aan dat er bij de eerste ronden soms nog geen luchtbellen komen omdat eers je remcilindertje wordt leeggetrapt. Daarna komt de lucht uit de nieuwe slang pas.
Je kunt, als je schoon wilt werken een slangetje op de nippel zetten en deze in een potje ofzo hangen.
Uiteraard doe je dit aan allebei de kanten (als je beide slangen hebt vervangen dan)
Bjorn
Hoi,
Alle genoemde manieren om te ontluchten werken prima.
Wel wil ik je nog even waarschuwen voor iets wat mij is overkomen tijdens het onluchten.
In het remsysteem zit een soort van schakeling die in geval van een lekkage, het remsysteem voor loskoppelt van de achterzijde (het gescheiden circuit). Dit om in ieder geval altijd voor of achter remkracht te behouden.
Het systeem bestaat uit een soort van metalen pijpje met daarin een balletje (plunjer). Wanneer er ergens een lek ontstaat, zal de remolie met veel grotere snelheid gaan rondsstromen. Het balletje zit normaal stationair in het pijpje, maar zal dan (bij lekkage) door de grote stroomsnelheid verschuiven en het deel waarin de lekkage is opgetreden afsluiten (voor of achter). Op deze manier houd je dus altijd wat remkracht over.
Door nu tijdens het ontluchten wat al te enthousiast op het rempedaal te pompen met een nippeltje open, “denkt” het systeem een lek te hebben ontdekt en zal het betreffende circuit afsluiten. Je kunt dit alleen opheffen door een nippel op het andere nog werkende circuit te openen en vervolgens weer flink te gaan remmen (wel slangetje aan de nippel). De plunjer zal uiteindelijk weer op zijn plaats schieten.
Op zich allemaal wel te doen, maar het koste mij erg veel tijd voordat alles weer op zijn plaats zat.
Dus bij ontluchten niet het pedaal ineens op de bodem stampen, maar heel geleidelijk tot ongeveer 3/4 intrappen.
Succes,
Edwin.
Overal wordt afgeraden om de oude vloeistof weer te gebruiken. Vloeistof is hygroscopisch en geeft op den duur problemen. Meestal adviseeren de boeken de remvloeistof in zijn geheel eens in de twee jaar te verversen. Bij ontluchten ben je daar dan gelijk van af voor een paar jaar. En zo duur is het niet!
Aan de andere kant is de methode wel handig want je reservoir kan zo nooit leegraken!
Methode is ook bedoelt om de laatste resten lucht uit je systeem te halen.
Ik ga altijd als volg te werk, eerst de vieze vloeistof in een oude jerrycan. Dit is remvloeistof met water. als de vloeistof schoner wordt, leg je de leiding in het reservoir, dan door pompen tot de lucht eruit is. Al is remvloeistof niet zo duur, we denken ook aan het milieu.
Voordeel van het werken met die dunne (aquarium) slang is dat door de interne druk de vloeistof (en luchtbel) niet zo snel terugloopt.
Ik heb deze methode per toeval is ondekt, maar weet niet of die al langer bestaat.
Anton
Er zijn voor weinig geld prachtige een-mans ontluchtingssets te koop, het bestaat uit een resevoir, waar je de remvloeistof in doet.
Op dit resevoir zit een slang voor de lucht (resereveband, compressor i.o.d.), en er zit een slang op die je i.p.v. de orginele dop op je rem vloeistof resevoir aansluit (je krijgt er vele maten doppen bij).
Het werkt als volgt: door de luchtdruk komt de vloeistof in het resevoir van de set ook onder druk te staan, en dus ook (via het resevoir v/d hoofdremcyl) het gehele remsysteem. Nu kan het systeem ontlucht worden. Omdat de slang naar het hoofdremcylinder onder in het resevoir hangt zal alle vloeistof die je bij het ontluchten kwijtraakt direct weer aangevult worden.
Voordelen, je kan zonder hulp ontluchten, en als je de druk op zo'n 2,5 bar houdt zal de schakelaar bij een gescheiden systeem niet aanspreken.
Ik gebruik dit nu zo'n 12 jaar, en ben er zeer tevreden over.
Het hele systeem doorspoelen kun je nu ook veel gemakkelijker, en het is ook voor de koppeling te gebruiken.
Dennis Berretty.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?