defender versnellingsbak in series (IIA)?

  • KnutselBart

    Iemand ervaring met het eventueel inbouwen van een 5bak van een defender in een serieIIA? veel of weinig moeite? veel of matige kosten? Rijeigenschappen wellicht heel misschien? Of uberhaupt niet mogelijk (zit ik nu te vloeken in de kerk? haha)

    THANX,

    Bart

  • Bowy

    Hoi Bart

    Een defender bak is constant 4 wiel aangedreven…. Ik heb begrepen dat dit problemen kan opleveren met je vooras…..

    Volgens mij is de aansluiting gelijk (tussen de motor en bak) .

    Zoek eens op www.landroverenthusiast.com ik weet zeker dat ik daar een keer dezelfde vraag op het forum heb gezien!

    Groet Bowy

    ps laat even weten hoe het uitpakt! Ik heb misschien in de toekomst ook interesse!

  • johan

    Een defender bak heeft inderdaad geen inschakelbare 4x4 maar een constante 4x4. Dit zou op zich geen probleem hoeven zijn omdat er in de defender bak een diff zit ipv een starre verbinding zoals in je sIIa. Wat echter wel volledig anders is zijn de overbreng verhoudingen van de bak tov je oude bak. Defenders zijn uitgerust met veel zwaardere motoren waardoor lagere toeren draaien gemakkelijker gaat. Dit geldt echter niet voor een sIIa. Inderdaad, als Bowy zegt, kan je vooras er ook absoluut niet tegen om constant mee te draaien. De oplossing zou zijn een andere moter, andere aandrijfassen (want die passen niet op een defender bak) en een andere vooras… (nog buiten het feit dat ik niet weet of een defender bak in een sIIa past…).

    Hele andere optie is een defender te kopen…

  • Steven

    of een overdrive op je huidige bak zetten, heb je in ieder geval een lager toerental beter verbruik en misschien zelfs wel een beetje winst op je topsnelheid.

  • Yuri

    Johan / Bowy,

    waarom mag een vooras niet altijd meedraaien? (er vanuitgaande dat er een dif in zo'n bak zit)

    als ik geen vrijloopnaven had zou mijn vooras ook altijd meedraaien. welliswaar niet aangedreven maar hij draait net zo snel als alle andere assen.

    Yuri

    SIII 109D

  • wilberth

    Is een kwestie van levensduur. De kruiskoppeling verslijten sneller onder belasting. Nu heb ik geen idee hoeveel sneller, dus volgens mij is het niet zo'n bezwaar om een continue aangedreven vooras te hebben als jij er geen bezwaar tegen hebt om af en toe een kruisje uit wisselen. De frequentie hiervan kan best eens meevallen, want je blijft toch bij de oude niet echt beresterke motor dus valt de belasting ook wel mee.

    Blijft de vraag waarom???nou ja, waarom eigenlijk ook niet…, een mens moet toch wat te klooien houden ;-)

    Succes, Wilberth

  • Bowy

    Ter aanvulling:

    Hou er ook rekening mee dat het niet alleen de kruisjes in je aandrijfas zijn maar ook die van je steekassen…..

    Groet Bowy

  • Theo Kaufmann

    Uiteraard is alles mogelijk een 5 bak heeft permanente 4wd houdt in dat je een stage1 vooras nodig heb andere oplossingen 5bak van santana zelfde bak maar met inschakelbare 4wd (vraag eens bij ti consul ), een overdrive of als laatste difs van een range rover (deze hebben een hogere gearing)

    even aan de aandelen denkend,

    Ron, ja de ron uit Berkel en Roderijs bouwt dit soort dingen al jaren in en uit elkaar

    met je vragen wil hij je best wel helpen.

    groetjes TheoKnutselBart schreef:

    >

    >

    > Iemand ervaring met het eventueel inbouwen van een 5bak van

    > een defender in een serieIIA? veel of weinig moeite? veel of

    > matige kosten? Rijeigenschappen wellicht heel misschien? Of

    > uberhaupt niet mogelijk (zit ik nu te vloeken in de kerk? haha)

    >

    > THANX,

    >

    > Bart

  • KnutselBart

    >>Ha geweldig heren, dit soort info had ik op gehoopt. Voor continue aangedreven moet je eigenlijk homokineten hebben inderdaad. Ik zag staan “waarom eigenlijk”, nou , het komt omdat ik in mijn zelf net gerestaureerde 7persoons belastingvrije series wil blijven rijden (I love blauwe platen, en niet eens louter vanwege de belasting). Er ligt al een gereviseerde 5gelagerde 2.25sIII motor in, maar de bak lekt nog (teveel). Nu kan mijn vriendin niet zo goed overweg met de niet gesynchroniseerde versnellingen en mag het verbruik van 1:4 van mij op zich ook wel iets beter. Dus dacht ik als ie er toch onderuit moet gaat er ook een gesynchroniseerde bak onder terug, liefst met een extra versnellinkje. En dan beland je al snel in dit soort overwegingen. Ik ga natuurlijk niet mijn hele aandrijftrein vervangen, dan kun je inderdaad beter meteen een Defender kopen. Als het met wat betrekkelijk eenvoudige aanpassingen te realiseren was had ik het gedaan, zo te horen gaat dat niet lukken. SIII-bak met losse overdrive dan maar?

    Garoet en THANKX voor alle ideen tot nu toe (maar ga gerust nog even door,)

    KnutselBart

  • Bowy

    Hoi Bart

    Een series III bak met overdrive lijkt mij dan de beste oplossing of zonder overdrive met RR diffs…..

    Trouwens interessant die kenteken kwestie.. Ik zou nl graag een defender willen maar die vindt ik onbetaalbaar. Dat zou voor mij een reden zijn om wel de hele aandrijflijn in de toekomst te vervangen of gewoon mijn carroserie op een 90 zetten en het chassis nummer “oppoetsen” ;)

    Nou ja voorlopig nog maar niet!

    Groet Bowy