Heb je echt alles gedemonteerd?
Als ik me niet vergis gaat de nokken as er uit aan de achterkant (vliegwielzijde) van de motor. Je moet dus alle delen van de distributie verwijderen.
Alle nokvolgers verwijderen. Brandstofpomp verwijderen. (of had de 5-bear daar al een vacuumpomp?) Het deksel aan het eind van de nokkenas (vliegwielzijde) verwijderen en dan pas kun je hem naar buiten halen. Als de nokkenas geen mm meegeeft dat zit er nog iets in waarvan ik zo snel niet weet wat. (waar zit de oliedruksensor eigenlijk bij deze motoren?, daar zou hij zomaar achter kunnen blijven hangen). Als de nokkenas al enkele cm naar buiten is gekomen dan kan het natuurlijk zijn dat de nokken of lageroppervlakken ergens achter blijven hangen. Bv. achter een lagerboring. Het kan dan best tegen vallen om hem te verwijderen, maar in principe moet hij dan toch met wat “pielen, draaien en rommelen” wel over te halen zijn om zijn hol te verlaten.
Een tweede hands nokkenas kun je misschien wel bij R. B. te B.enR. krijgen, nieuwe zijn natuurlijk bij elke “betrouwbare leverancier op de hoek” te krijgen.
Zelf heb ik altijd goede ervaringen bij Mark Jansen in udenhout. Maar diezelfde RB te BenR zal ze ook wel hebben tegen een redelijke prijs.
Maar misschien heeft een van de lezertjes nog wel een sloopblokje voor je liggen.
Groet, Wilberth