Inderdaad, better safe the sorry. carter eraf, even checken. Dit moet genoeg zijn voor een eerste indruk. Ziet het er goed uit, dan olie + filter vervangen. Persoonijk zou ik dat dan na enkele ritten nog eens herhalen. (termijn halveren lijkt me minder zinnig omdat je dan nog vrij lang met deze lading olie rond rijdt, terwijl je juist mag verwachten dat deze na, pak em beet, enkele tientallen draaiuren alle vuil wel heeft verzameld)
Als het carter erg veel vuil bevat heb je misschien een probleem. In ieder geval zul je dit dan goed schoon moeten spoelen.
Voor smering heb je globaal 2 systemen, bij het ene systeem gaat de olie bij elke passage door het filter. Dit is normaal gesproken niet nodig, maar zou voor jou nu erg welkom zijn. Het vuil ligt dan namelijk vrijwel zeker allemaal onderin het carter of in het filter.
Of er gaat slechts een deel van de olie door het filter. Dan loop je dus het risico dat vuil het systeem ingepompt wordt en daar heel vervelende dingen met de lagers etc. gaat doen.
Ik weet eigenlijk niet hoe dat bij jouw motor werkt (welk type is het eigenlijk, wie weet meer?), maar als landrover motoren van type zijn waarbij een deel van de olie ongefilterd zijn werk moet doen -en- er zit veel troep in het carter dan zou ik me grote zorgen maken. Kleppendeksel eraf, zand? evt. lagerkapje van de krukas eraf, schade?.
Ik weet het klinkt allemaal als veel werk, maar als je in dat geval nog iets wilt redden dan is dit het moment.
Sterkte en beterschap :-(,
Wilberth