Oops, foutje

  • Victor Rutten

    Ik was vandaag mijn auto aan het schoonmaken na het baggeren in Schaijk, wielen eraf, remtrommels van binnen schoonmaken etc.

    Toen ik de motorkap open deed schrok ik, waar is de olie vuldop?

    Waarschijnlijk heb ik deze na het bijvullen van de olie op zaterdag niet goed aangedraaid.

    Ongeveer 400 km ermee gereden waarvan 20km in de blubber.

    Alles zat onder de bagger, ook de binnenkant van de vulpijp.

    Volgens de pijlstok mis ik ongeveer 1 liter olie.

    Wat is de beste oplossing?

    Vulpijp demonteren en schoonmaken, uiteraard olieverversen en een nieuw filter.

    Zou dit voldoende zijn of is het beter om ook het carterdeksel eraf te halen om te kijken of er zand in zit?

    Groeten, Victor

  • Remco Vegting

    Ik zou de klepdeksels en de carterpan er in ieder geval afhalen… als daar ook zand in zit moet je meer maatregelen nemen.

    Groetjes,

    Remco Vegting

    Little Landies

    Specialist in scale model Land Rovers

    www.little-landies.com

  • Jan F.

    J kunt het kleppendeksel er af halen maar grote kans dat het eronder al schoongepoeld is. Het beste lijkt mij olie heet af te tappen en te kontroleren of er veel zand mee komt. je hoeft niet bang te zijn voor lagerschade of zo, dat heeft het oliefilter er al uit gehaald, deze dus vervangen. Je kunt voor de zekerheid na een stevige rit met verse olie deze weer verversen (als je veel vuil tegenkwam) maar ik zou de volgende verversing gewoon op de helft van de voorgeschreven tijd doen. Better safe than sorry.

    Succes, Jan F.

  • wilberth

    Inderdaad, better safe the sorry. carter eraf, even checken. Dit moet genoeg zijn voor een eerste indruk. Ziet het er goed uit, dan olie + filter vervangen. Persoonijk zou ik dat dan na enkele ritten nog eens herhalen. (termijn halveren lijkt me minder zinnig omdat je dan nog vrij lang met deze lading olie rond rijdt, terwijl je juist mag verwachten dat deze na, pak em beet, enkele tientallen draaiuren alle vuil wel heeft verzameld)

    Als het carter erg veel vuil bevat heb je misschien een probleem. In ieder geval zul je dit dan goed schoon moeten spoelen.

    Voor smering heb je globaal 2 systemen, bij het ene systeem gaat de olie bij elke passage door het filter. Dit is normaal gesproken niet nodig, maar zou voor jou nu erg welkom zijn. Het vuil ligt dan namelijk vrijwel zeker allemaal onderin het carter of in het filter.

    Of er gaat slechts een deel van de olie door het filter. Dan loop je dus het risico dat vuil het systeem ingepompt wordt en daar heel vervelende dingen met de lagers etc. gaat doen.

    Ik weet eigenlijk niet hoe dat bij jouw motor werkt (welk type is het eigenlijk, wie weet meer?), maar als landrover motoren van type zijn waarbij een deel van de olie ongefilterd zijn werk moet doen -en- er zit veel troep in het carter dan zou ik me grote zorgen maken. Kleppendeksel eraf, zand? evt. lagerkapje van de krukas eraf, schade?.

    Ik weet het klinkt allemaal als veel werk, maar als je in dat geval nog iets wilt redden dan is dit het moment.

    Sterkte en beterschap :-(,

    Wilberth

  • Yuri

    @!#$ man… !

    ik heb zo'n carter laats van binnen gezien en ik zou hem er zeker afhalen. er zit een “spatplaat” in met randjes waarin van alles kan blijven hangen.

    ik hoop dat je oliefilter z'n werk wel goed gedaan heeft.

    ik ben zondag vanuit Schayk goed thuis gekomen. het vloeistofresevoir was wel leeg toen ik thuis was. nog net geen lucht aangezogen denk ik.

    ik heb hem weer volgegooid en breng m'n wagen vanavond naar Jansen.

    succes met je motor.

    Yuri,

    SIII 109D

    p.s. bullbar zag er goed uit op je wagen…

  • Victor Rutten

    Ik ga vanavond aan de slag, olie eruit, vulpijp demonteren, kijken of daar onderin ook zandstof zit, carterpan eraf, schoonmaken en bekijken.

    Als ik daar geen zand vindt, laat ik het kleppendeksel zitten.

    Alles monteren, nieuw filter en schone olie, over ongeveer 500km nogmaals olie verversen en een nieuw filter.

    Volgens mij kan er eigenlijk geen vuil in de rest van het blok zitten, alle olie naar de lagers gaat bij een 2.25 diesel blok via de pomp en het filter (althans dit is me zo uitgelegd bij mijn locake Land Rover specialist).

    Ik laat het jullie weten, groeten, Victor

  • Victor Rutten

    Vanavond aan het sleutelen geweest,

    Olie af laten lopen, zag er schoon uit, kon geen zand o.i.d. voelen.

    Filter eraf, onderin het filterhuis lag wat rotzooi, kan echter niet zeggen of dit zand was.

    Vulpijp eraf, hiervoor moest eerst de dynamo aan de kant. HIerin zat wel wat stof, tot ongeveer tweederde van de lengte.

    Carterpan eraf, deze schoongemaakt met wat diesel, er lagen wel een paar korrels metaal in, maar niets verontrustend.

    Carterpan weer gemonteerd met een nieuwe pakking, olie filter er weer op.

    Morgen de vulpijp eropzetten, de dynamo op zijn plaats en optoppen met olie.

    Al met al denk ik dat ik geluk gehad heb.

    Groeten, Victor@series3.nl