Verkiezingen: wegenbelasting voor oldtimers?

  • Koen

    Hallo mensen,

    Ineens bekruipt mij als Land Rover bezitter een akelig gevoel. Was het niet Tineke Netelenbos van de Pvda die de vrijstelling voor oldtimers wilde afschaffen??

    Hoe groot achten jullie de kans dat (nu de Pvda waarschijnlijk weer in de regering komt) dit gaat gebeuren.

    Ik moet er toch niet aan denken dat mijn 1600 kg zware diesel (SII) in de wegenbelasting moet…

    Groet, Koen

  • Bowy

    Nee dat lijkt me sterk dat dat gaat gebeuren!!

    Hooguit een vaste jaarlijkse premie voor gebruik van de weg (ongeacht gewicht etc , net als in belgie… (alleen mag je daar alleen rijden tussen zonsop en ondergang en dat zullen ze er hier niet door krijgen denk ik…)

    Groet Bowy

  • 110

    Het speelt zeker, elke formatie weer. Samen met het idee om de “leeftijd van de auto voor vrijstelling” naar 50 jaar te verhogen)

    Of het nu ook daadwerkelijk gaat veranderen is het bekende koffie-dik-kijken.

    Wat bij vorige aankondigingen van verandering van de leeftijd meespeelde (in argumentatie) waren de lease rijders die met een old-timer reden (DS, Jaguar, maar ook een “vernieuwde” Range Rover).

    Ik zou me meer zorgen maken over een eventuele Europese gelijkstelling (hoe dat er dan ook uit gaat zien), dan om een specifiek Nederlandse aanpassing.

    Wijsheid in de keuze woensdag

  • Aad Koene

    De politiek van Den Haag kende doen ze toch wat ze niet beloven en doen ze niet wat ze wel beloven.

    De praktijk van de afgelopen 30 jaar heeft geleerd dat politiek Den Haag eerst mensen ergens warm voor maakt, het vervolgens aanschafbaar maakt om het daarna uit te melken tot het leeg is.

    Dit is met de auto als mobiliteitsmiddel gebeurt, dit gebeurt heden ten dagen met huizenbezittend Nederland en zal in de toekomst met hobbyend Nederland wellicht ook gebeuren.

    Vanwege het vage politieke gedrag van de heren politici die vooral doen wat ze niet beloofd hebben en het meeste geld in de Staatskas brengt en het gebrek aan invloed dat wij, als betalende burger, daar op uit kunnen oefenen staat ons weinig meer te doen dan afwachten.

    Nu is het echter wel zo dat hier vaak de wet van de grote getallen werkt, een kwartje op de brandstof, verdubbeling an de ziekenfondspremie of verhoging van de WOZ-premie leveren vele malen meer op dan invoeren van wegenbelasting op Oldtimers.

    Echter als we een regering krijgen die ook op de kleintjes gaat letten kon het wel eens een duur grapje voor ons worden, maar die kans is naar mijn idee net zo groot als de kans dat politici eindelijk gaan doen wat ze beloven.

    Stem met wijsheid (en een beetje geluk) aanstaande woensdag.

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell" en 2200 kg zwaar

  • Rikkers

    Och lieve mensen,

    moet je eens voorstellen “als” de wegenbelasting wordt ingevoerd voor oldtimers hoeveel keuze je dan ineens hebt om mooie landrovers te kopen.

    Een echte liefhebber heeft het er toch wel voor over?

    MvG,

    Pierre Rikkers

  • Aad Koene

    Beste Pierre,

    Onze Tinkerbell is 2e auto en de plannen zijn er, met oog op de kosten, om LPG in te bouwen.

    Maar ik moet er toch niet aan denken dat ik 482,00 EURO per kwartaal aan Wegenbelasting moet gaan betalen.

    Het rijden en op de weg houden van een OldTimer kost al meer dan een “normale” auto, niet dat wij LR-bezitters in een “normale” auto willen rijden, bovendien zijn deze auto`s altijd veel zwaarder en verbruiken meer DURE brandstof (waar ook al flink voor gevangen wordt) omdat milieu en zo toen nog niet belangrijk was.

    Juist om die redenen waren de OldTimers belastingvrij gemaakt, men ving het geld toch immers via een andere weg.

    Als nu de wegenbelasting wederom ingevoerd zou worden kunnen we met recht zeggen dat we DUBBEL betalen.

    En ik denk dat dit voor veel OldTimer-bezetters (ook niet LR`s) de nekslag zal worden, want veel geld en energie steken in een OldTimer om hem rijdend te houden is 1, maar dan ook nog eens grof moeten betalen om er mee te mogen rijden is er 1 te veel.

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • 110

    Kom, kom.

    Je hebt een auto die niet makkelijk is,

    dan moet je ook niet zo makkelijk over de politiek oordelen.

    Maar laten we verder de politiek maar op een ander forum behandelen.

    Groet

  • Aad Koene

    Politiek hoort inderdaad op een ander forum thuis, maar als ik politiek zou moeten bedrijven op de zelfde manier als een Land Rover rijdend houden zou het niet zo ingewikkeld zijn:

    Een aai over zijn bol, een schop onder zijn kont, een hand vol sleutels, een jerrycan met benzine en GAAN met die banaan.

    Niet zeuren gewoon rijden, da`s het motto.

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • Rikkers

    Juist,

    een hobby mag toch geld kosten?

    Pierre

  • Steven

    Wees gerust.

    Ze zullen nooit iets in mogen voeren met terugwerkende kracht. Dus als je zo wilt blijven rijden moet je de auto die je nu hebt op de weg moeten houden.