Hoe

  • Vincent

    Hoi allemaal,

    Ik heb eigenlijk niet zozeer een vraag, maar ikheb heel even een op pepper nodig. Ik ben al een aantal maanden bezig met het restaureren van een ex leger 109. Gisteren heb ik er bijna een dag over gedaan om de spatborden eraf te krijgen, de moed zonk me echt in de schoenen. De meeste boutjes waarmee het vastzat waren dusdanig verroest da ik de schroefdraad al bij de eerste slag kapot draaide. Ze zitten bijna allemaal op een dusdanig lastige plek dat je er met de slijptol of een zaagje niet bij kunt, Uitijndelijk na een dag vloeken en tieren waren ze eraf. Nu moet het schutbord er nog uit…….Daar zie ik tegenop. Allemaal die kabels losmaken, alle bouten weer onder de roest. Beh. Ik probeer mezelf voor te houden dat het uiteindelijk de moeite waard zal zijn, en dat ik over een jaar een nieuwe 109 in de garage heb staan. Het is mijn eerste, maar ik heb diep respect gekregen voor jullie allemaal, die met hart en ziel zich keer op keer weer blijven inzetten om de laro op de weg te blijven sleutelen. Ik blijf ook doorgaan met mijn restauratie, maar op 't moment heb ik genoeg van de tectyl en de roest. Maar……….ik ben toch al besmet met het landrover virus, dus waarschijnlijk ga ik vanavond na het werk toch weer een paar uurtjes sleutelen.

    Groetjes Vincent, future Landrover driver

    http://members.home.nl/fdesign/laro.htm (de stand van zaken)

  • Aad

    veel kruipolie, veel geduld, je zelf blijven afvragen hadden ze dat nou niet anders kunnen doen ? en het eindresultaat een nieuwe Landrover.

    Blijf er in geloven.

    Aad

  • Bowy

    Hoi Vincent,

    Ik ken dat gevoel dat je het echt even helemaal gehad hebt, en nu ik jou verhaal lees maak ik mij ook een beetje zorgen over het chassis dat ik binnenkort wil gaan vervangen…. (de planning is in 2 a 3 maanden…..waarvan 2 weken fulltime!)

    Maar ik heb inmiddels 4 weken niet gesleuteld en krijg al ontwenningsverschijnselen…. ;)

    Dus ik hoop dat ik binnenkort een sleutelruimte heb gevonden en kan beginnen aan het project! :)

    Groet Bowy

  • twee-aa

    Hi,

    Mijn advies:

    Doe even (een dag ) wat anders!

    -krijg je meer afstand tot je project

    -verdwijnt de melkzuur uit je spieren.

    -krijg jer er weer zin in!

    Ik heb zelf een series 2A uit 1965, moet zeker eea aan gebeuren en kon dezelfde dingen tegen.

    Maar ook -vind ik -ergere! bijvoorbeeld:

    Ik loop al een maand met platen traanplaat die ik in een paar knikjes wil omtoveren tot die bodum en voetenbak tegelijk, dat lijk me mooi en handig, aluminium roest niet!

    MAar hier geprobeert,daar geprobeert, zaterdags alles dicht, vrouw erop uitgestuurd, en dan neemt de man het niet serieus, wil het niet doen. Maar vandaag toch een afspraak bij zo'n professionele platenbuigding op hydrauliek… en alles gelukt. Kwestie van doorzetten, maar ook af en toe afstand nemen.

    Kom anders even bij mij langs - alleen kijken bij de laro -praten wat, drinken wat dan krijg je weer moed om zelf aan de slag te gaan.

    Een laro is een virus , die krijg je er toch niet onder !!! nee toch ?????

    Twee-aa.

    ps: eind maart moet ie toch rijden!

  • Bjorn

    Wij sleutelen vaak met z'n tweeen of met meer. Super gezellig. Kratje bier erbij. En je kunt elkaar nog helpen ook. Afgelopen winter hebben we een SIIa helemaal uit elkaar gehaald en weer opgebouwd. Ongeveer 3 maanden mee bezig geweest.

    Sucees!!

  • Tonka Peter

    He Vincent,

    Kop op he eenmaal het virus en ja komt er niet meer van af.

    Denk alleen aan het eindresultaat en als iets (lees alles) tegenzit ga even lekker staan vloeken en geef een keiharde schop tegen het wiel.

    Loop vervolgens weg en ga de volgende dag weer vrolijk beginnen.

    Geloof het of niet maar eens komt die tijd dat het een pronkstuk is die nog steeds geen luxe bied op de weg.

    Nog maals KOP OP HE.

    Groetjes Tonka Peter

  • Aad Koene

    Vincent,

    We hebben allemaal wel eens, en wel eens vaker, een moment waarop we denken: “waar doe ik het voor, kan er nu nooit iets normaal gaan?”

    Nou, nee.

    Wij zijn niet normaal,

    we hebben Land Rovers: dat is niet normaal,

    we steken al onze energie (en geld) erin: da`s niet normaal.

    Maar we zijn allemaal, stuk voor stuk, TROTS op onze Land Rover: en dat is wel normaal.

    Als we met veel zwoegen, zweten, vloeken, kapotte en vuile handen eindelijk weer terug op de weg zijn en we zien iemand met bewondering kijken naar onze oer-terreinwagen dan groeien we, krijgen we vlinders in onze buik, zijn we weer dolgelukkig en weten we weer waar we het voor gedaan hebben:

    Om onze Land Rovers op de weg te houden.

    Dit doen we al meer dan 50 jaar en hopelijk zeker nog de komende 50 jaar!!

    Elke Land Rover is een stukje handwerk met “ballen” en dat houden we er graag in.

    Sterkte Vincent, we leven allemaal met je mee.

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • henk

    Je bent in ieder geval eerlijk en daar begin een goede restauratie mee!!!

    Veel geluk, Henk.

  • Vincent

    Hoi allemaal,

    Dank jullie voor de reacties, Die had ik even nodig. Vandaag ga ik niks doen, misschien wat hele kleine onderdeeltjes schilderen. Volgende week weer met frisse moed verder….

    Groetjes Vincent

  • Marchel Gerbers

    Hoi Vincent,

    Zelf ben ik met een restauratie van een 88 lightweight bezig. Enige maanden geleden dacht ik dit in 3 maanden te kunnen doen. Als ik nu (halverwege) rond kijk dan denk ik dat het er eerder 4 of misschien wel 5 maanden worden. De restuaratie kan op zich wel snel maar om alles mooi te krijgen moet je soms geduld hebben maar ook planmatig werken. De textiel heeft mij heel veel tijd en energie gekost. Veel bouten zijn nog wel bruikbaar maar er zijn toch een aantal die ik moest doorzagen. (o.a. ook van de voorspatborden). Na vel elende ben ik eerst de textiel rond en op de bouten gaan verwijderen met een beitel. Hierna de textiel zo goed mogelijk met benzine opgelost en de bouten in de kruipolie gezet. Na 1 of soms 2 dagen wachten heb ik de bouten voorzichtig (maar soms met veel kracht) kunnen verwijderen.

    Ik heb vergeten om direct nieuwe bouten te bestellen. Het is verstandig om alle bouten, moeren, ringen en veerringen die stuk of slecht zijn direct aan de kant te leggen en op tijd nieuwe op te zoeken of te bestellen. Persoonlijk kost dit nu ook weer tijd omdat je het achteraf moet regelen.

    Echt de textiel is een hels karwei. Veel succes in elk geval.

    Van de restauratie waar ik mee bezig ben zet ik af en toe foto's op internet zie ook www.gerbers.biz.

    groeten,

    Marchel