Automatisch schakelen tussen LPG/Benzine

• Dimitri

Ik heb een klein probleem met mijn pas aangeschafte Range Rover '94 op LPG. Het duurde naar mijn idee erg lang voordat deze na het starten van benzine op LPG over schakelde, tenminste als het gaan branden van de LPG volume aanduiding ledjes naast de LPG/Benzine schakelaar inderdaad aangeeft dat er over geschakeld wordt. Anders zou ik niet eens weten wanneer er geschakeld wordt. Later merkte ik dat ik de overschakeling kan forceren door het toerental tot 2500-3000 te laten oplopen.

Mijn vragen zijn nu:

1. Is het inderdaad gebruikelijk dat het gaan branden van de vollume lampjes de overschakeling aangeeft.

2. Kan het moment van overschakelen eerder (dus bij lager toerental) afgesteld worden en wat is een gebruikelijke afstelling voor een 3.9i 8 cyl. motor?.

• Ron

Het toerental moet ongeveer 650 - 750 rpm zijn en de ontsteking moet ongeveer op 1 graad voor b.d.p staan. De gasinstalatie reageerd op de motor temperatuur en hij schakeld waarschijnlijk over op gas wanneer de motor een temperatuur heeft berijkt van 35 gr celcius, maar ook wanneer de motor boven de 2500 r.p.m komt. Ook kun je op het kastje (waar de ledjes inzitten) een rood en een groen lampje zien. Wanneer het rode lampje brandt, loopt de auto op benzine, en wanneer het groene lampje brandt loopt ie op gas.

Helaas? kan je het overschakelmoment niet anders afstellen, maar dat is alleen om de motor te beschermen bij een koude start.

Groet Rangie

• Dimitri

Bedankt Rangie voor deze informatie. Dat van de 2500 rpm klopt wel ongeveer, maar ik denk dat er iets mis is met de overschakeling op temperatuur, want dat gebeurt gewoon niet. Bij de gas schakelaar zit een rijtje met led's maar deze werken iets anders, als hij op benzine draait zijn ze allemaal uit en al er op gas overgeschakeld wordt springen ze een voor een aan (met tussenpozen van een seconde of zo), bij een volle gastank 4 groene led's en bij een nagenoeg lege tank 1 rode led. Maar goed, dat verschilt waarschijnlijk een beetje per type installatie.

In ieder geval weet ik dat ik even een bezoekje moet brengen aan onze plaatselijke gasboer, volgens verschillende berichten moet het een hele goede zijn, dus dat komt wel in orde.