Vermogen /koppel

  • Sander

    Beste mensen,

    jaja, zo laat op de avond en met wat drankl achter de kiezen komen er bij mij meest al wat diepere gedachten naar boven…. Maar ik zat me al wat langer af te vragen hoe het komt dat een een motor met een inhoud van 2.25 liter maar een vermogen heeft van +/- 50 pk en een koppel van 135 NM. Ik weet wel dat het komt door dat het en oudere motor is, maar waar zit het m nou exact in? Gewoon iets dat ik graag wil weten…. Weet iemand hier antwoord op?

    Groeten,

    Sander

  • Bowy

    Ik weet niet meer precieshoe dit nou zat maar volgens mij had het iets te maken met de grote cilinderinhoud en de lengte van de slag…. (wie vult me aan ofschiet me af??)

    Ik kwam verder ook nog een aardige discussie tegen omtrent de beste mogelijkheden om vermogen op te krikken:

    http://www.offroader.34sp.com/technical/forumpg1.html

    Ik vond deze discussie wel aardig , zeker als je nadenkt over vermogenstoename!

    Helaas wel in het engels, het gaat over de twee grootste (engelse) fabrikanten voor vermogenstoename. ACR en Turner.

    Groet Bowy

    ps 'sochtends vroeg kom ik dit soort dingen nog wel eens tegen. ;)

  • Sander

    Dit is idd wel interessant ja, maar als ik het goed begrijp word het niet aangeraden om je 2.25 diezel niet al te zwaar op te voeren, omdat de lagers daar niet tegen kunnen. Dus dan zou ik misschien beter gewoon een sterkere motor in mn Laro kunnen zetten…..maar ja het geld he…..

  • Bowy

    Ik niet echt veel verstand van Diesels maar weet wel dat er niet echt veel eer te behalen valt aan een 2,25 , misschien er een 200 of 300 tdi of erin of een 2,5 diesel.

    Blijft wel dat ik ook veel verstand heb van dat financiele gebrek….. ;D

    Groet Bowy

  • ruud

    www.rvdz.nl heeft ook wat ´goedkopere´ dieselmotoren liggen. goedkoper is voor ieders wijze uit te leggen. vermogen-koppel die vraag moet je aan peter van de tc van de lrch stellen, die kan het je uitleggen. ik vergeet het steeds

    groet

    Ruud

  • Bowy

    RvdZ lijkt me niet echt een ideaal adres om een motor van de plank te kopen……

    Als ik het forum nog even terug kijk.

    Maar er zijn ongetwijfeld nog andere adressen………

    Groet Bowy

  • Ron

    het koppel en vermogen wordt vooral bepaald door de boring en slag. In het optimale geval is de boring gelijk aan de slag.

    Je kunt jouw 2.25 liter natuurlijk niet vergelijken met een 200 of 300 TDI, dit zijn zeer geavanceerde motoren vergleken met de jouwe, kijk maar eens hoeveel electronica daar bij komt kijken!! Maar sinds 1948 heeft LandRover de 2.25 al in productie gehad, en deze is niet alleen gebaseerd op vermogen, maar ook op betrouwbaarheid (voor die tijd) Tegenwoordig moet een motor minimaal 400.000 km kunnen draaien, dat was toen wel anders. Ik raad je ook sterk af om jouw motor “op te voeren” daar is deze echt niet voor gemaakt. Als je goedkoop een meer vermogen wilt, en ook nog eens simpele techniek zou ik er een VM turbo diesel in lepelen en deze zijn er genoeg te koop!! Ter Horst???

    Groet Rangie, en succes!!

  • Jan F.

    Zou ik toch de versnellinkjes wat aan passen anders heb je straks al die pk'tjes draaien op een wel erg hoog toerental in z'n 4.

    Groet. Jan F.

  • Dennis

    Het koppel van een motor wordt bepaald door de energie die opgewekt kan worden op de zuigers (F), vermenigvuldigd met de lengte van de arm waarover deze kracht wordt getransporteerd (L). In het geval van een verbrandingsmotor is dit de halve slaglengte (afstand kruktap-hart krukas). formule:koppel=kracht x arm ofwel: N=Fxl

    Het vermogen (P) van een motor is de opgewekte energie per tijds eenheid

    ofwel: het vermogen is gelijk aan de kracht op de zuigers vermenigvuldigd met de omtreksnelheid.

    anders gezegd: het vermogen=motorkoppelx2xphixtoerental.

    Je ziet dat een langere slaglengte (bij gelijke Fzuiger) een hoger koppel geeft, en een hoger toerental een hoger vermogen.

    Door het verbrandings proces te optimaliseren kun je dus een motorkarakterestiek naar smaak aanpassen.

    Dennis Berretty

  • theo

    Hoi,

    Ik heb nog liever mijn oude 2.25 diesel dan zo'n VM-turbo D…

    Met zo'n VM ben je slaaf van gescheurde cilinderkoppen vervangen (duur!) Het zijn 4 afzonderlijke koppen ,dus als je er eentje vervangen hebt kun je wachten op de andere.Moet er trouwens wel bij vermelden dat het veelal aan de vorige eigenaar ligt . heeft die altijd flink geblazen met de hap heb je natuurlijk eerder kans op troubles dan dat er een “omaatje” in gereden heeft

    Het zijn verder pittige en redelijk zuinige motoren trouwens

    groeten,theo

    Ron schreef:

    >

    > het koppel en vermogen wordt vooral bepaald door de boring en

    > slag. In het optimale geval is de boring gelijk aan de slag.

    > Je kunt jouw 2.25 liter natuurlijk niet vergelijken met een

    > 200 of 300 TDI, dit zijn zeer geavanceerde motoren vergleken

    > met de jouwe, kijk maar eens hoeveel electronica daar bij

    > komt kijken!! Maar sinds 1948 heeft LandRover de 2.25 al in

    > productie gehad, en deze is niet alleen gebaseerd op

    > vermogen, maar ook op betrouwbaarheid (voor die tijd)

    > Tegenwoordig moet een motor minimaal 400.000 km kunnen

    > draaien, dat was toen wel anders. Ik raad je ook sterk af om

    > jouw motor “op te voeren” daar is deze echt niet voor

    > gemaakt. Als je goedkoop een meer vermogen wilt, en ook nog

    > eens simpele techniek zou ik er een VM turbo diesel in

    > lepelen en deze zijn er genoeg te koop!! Ter Horst???

    > Groet Rangie, en succes!!