Alternatief voor olie in stuurhuis (110, 1986 niet bekrachtigd)

  • 110

    Wat voor olie kan er in het stuurhuis van een niet bekrachtigde besturing ?

    Is het mogelijk om een dikkere olie te gebruiken dan de olie die Land Rover voorschrijft ?

    (ik zit dan te denken aan het dikkere soort olie/vet dat ook in de swivelballs kan)

    Met dank

    P.s., ja mijn stuurhuis lekt (een beetje) na het opnieuw afstellen van de besturing.

  • Chris

    Mischien Kàn je er net als bij de stuurbollen vet in spuiten (bij de stuurbollen wordt dat af-fabriek bij de nieuwere Defenders al gedaan), maar ik zelf ben er niet echt een voorstander van. De boel is volgens mij gemaakt op de voorgeschreven smering, die kun je dan ook maar beter aanhouden (en het lekkie maken)

    Gr. Chris

  • johan - Doli

    ik zelf heb maar twee soorten olie voor mijn LaRo: 15-W40 voor de moter en 80-W90 voor de overige delen (versnellingsbak, fuseebollen, stuurhuis, assen, etc.). Dat werkt prima. Tuurlijk ook nog vet voor stuurkogels, aandrijflijnen, etc….

  • Dennis

    In het stuurhuis geen vet gebruiken, alle vervuiling (bv door slijtage) blijft circuleren met alle gevolgen van dien.

    Ook zal in de winter het sturen zo zwaar gaan dat er niet meer mee te rijden is.

    Gewoon 80w90 oid erin, net zoals in de diffs en de series versnellings bakken. (V8's hebben motor olie in de v-bak vanwege de druppelsmering)

    Dennis Berretty.

  • jan

    ik rijd al een hele tijd rond met vet in het stuurhuis, mij bevalt het prima, het argument van de slijtage gaat ook op bij olie, blijft ook rond zweven. en in de winterse periode met 12 graden vorst heb ik geen probleem ondervonden met zwaar sturen ofzo (niet zwaarder dan anders). na een aantal reparaties aan het ding was ik er wel zat van, alles zit op een gegeven moment onder de olie, en dan gaat ie wel zwaar sturen als het peil te laag word. kijk, het beste is natuurlijk het lek zoeken , repareren en afvullen met het voorgeschreven goedje maar vet is een goed alternatief (vind ik)

    succes met je afweging!

    jan

  • 110

    Dank jullie voor de reacties,

    vandaag heb ik even het olie niveau in het stuurhuis gepeild (onhandig dat daar bij een raised air intake het luchtfilterhuis voor verwijderd moet worden !).

    Het viel erg mee, na ongeveer drie duizend kilometer is het peil pas drie centimeter gedaald.

    Ik ga toch het stuurhuis reviseren, in de belgische nieuwsgroep loopt daar net ook een thread over. Een revisie set moet ongeveer honderd euro kosten, dus dat is nog wel te overzien.

    Groet