90 Importeren

  • Edwin

    Hallo,

    Ik overweeg een 90 uit 1987 te importeren vanuit Belgie.

    Heeft iemand hiermee ervaring ?

    Voor zover ik weet ben ik geen BPM verschuldigd wanneer ik de 90 op grijs kenteken laat zetten, klopt dit ?

    Wat zijn globaal de kosten van de herkeuring t.b.v. een Nederlands kenteken ?

    Alle info is welkom

    Groet,

    Ed.

  • giel

    Ik heb net zelf een 110 uit schotland geimporteerd. Op zichzelf is het importeren niet zo spannend.

    De RDW kan je goed adviseren.

    De rdw beslist tegenwoordig of de auto BPM plichtig is ja of nee, je hebt dus niets te maken met de douane.

    Alleen is een 90 niet zo heel eenvoudig op grijs kenteken te krijgen, dit ivm tussen schot etc. Alle is natuurlijk mogelijk, maar om het allemaal netjes er in te krijgen heb je nogal wat werk. ook zal het dak iets verhoogd moeten worden. Voor het tussen schot, en de dak verhoging schijnen sets in de handel te zijn, waar weet ik niet.

    Zorg dat als je hem koopt dat je alle apieren in orde hebt, en als je bij de rdw staat dat hij voldoet aan de grijze eisen, anders moet je alsnog bpm betalen.

    Op de rdw site staan ook alle eisen voor de ombouw,

    succes,

    giel

  • Bjorn

    ik kan me vergissen, maar volgens mij hoef je bij auto's van 8 jaar en ouder sowieso geen BPM meer te betalen..

    Kan iemand dit bevestigen..?

    Bjorn

  • giel

    Voorheen was het inderdaad dat na 96 maanden geen bpm meer verschuldigd was.

    Nu blijft er tot 25 jaar lang een rest bpm in van 10%. Dit lijkt niet zo veel, maar kan bij sommige auto's best een hoog bedrag zijn.

    Maar nog maals, zorg dat je goed omgebouwd naar de keuring gaat, dan heb je geen bpm perikelen.

    Groeten

  • SIII 88

    Voor de volledigheid:

    Vanaf 108 maanden (9 jaar) geldt een rest-BPM van 10%. Er wordt dan gekeken wat de BPM zou zijn voor een in Nederland geleverde vergelijkbare auto in het betreffende bouwjaar en op dat BPM bedrag wordt de aftrek bepaald. Het volgende schema is van toepassing:

    < 1 maand 96% rest-BPM

    < 2 maand 93%

    < 3 maand 90%

    > 3 maand 85%

    < 6 maand 85%

    < 12 maand 76%

    < 24 maand 63%

    < 36 maand 53%

    < 48 maand 43%

    < 60 maand 34%

    < 72 maand 28%

    < 84 maand 23%

    < 96 maand 18%

    < 108 maand 14%

    > 108 maand 10%

    Ik zal binnenkort de execte grijs kentekeneisen uit de BPM-gids eens scannen en

    op een site zetten zodat ook daar wat exacte teksten voor beschikbaar zijn.

    Groet,

    Marco, mda@wxs.nl

    LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71 (met geel kenteken)

  • Jan

    Een goed wat uit een ander EU land komt hoeft niet te worden geimporteerd (lees ingevoerd). Maar je moet wel kunnen aantonen dat de auto uit Belgie komt. Kun je dit niet dan gaat de Douane er van uit dat de goederen uit een “ derde” land komen en is er in het geval van een motorrijtuig invoerrecht verschuldigt. De BPM/BTW is een nationale belasting en dus een heel ander verhaal. Zorg dus dat je in ieder geval de herkomst van de auto kunt aantonen d.m.v. de originele (of fotokopieen) papieren en aankoopfacturen e.d. En wat betreft het niets te maken hebben met de douane, kan ik kort over zijn. Daar kom je vanzelf achter als je de verkeerde auto/ambtenaren onderweg tegenkomt.

    Groet.

  • Ed

    Bedankt voor alle nuttig tips !!

    Groet,

    Ed