Versnellingsbak SIIA

  • Jeroen

    Ik heb een SIIA uit 1969, 109 ex-engels leger. Met het dubbele koppelen ben ik wel bekend, maar er zijn nu nog wat andere dingen die mij opvallen. Afgelopen zomer toen het warm was was er niets aan de hand, maar nu het kouder is hoor ik vreemde geluiden. Na een tijdje rijden is het minder tot nul, dus mijn conclusie was al vlug dat het te maken heeft met de temperatuur van de olie.

    Goed, het probleem is als volgt. Als ik nu in zijn 1 rijd en naar zijn twee wil, laat ik de koppeling los, trap hem in en ga naar zijn 2. Dan hoor ik de tanden tegen elkaar klappen. Geef ik tussengas, dus bij voorruit schakelen, dan is dit over. Na 10 minuten rijden hoeft dit van 1 naar 2 niet meer. Dan doet hij het gewoon goed.

    Van 2 naar 3 gaat altjid goed en hoef ik geen tussen gas te geven.

    Van 3 naar 4, klappen de tanden weer op elkaar. Ik doe ook hier dubbel koppelen, maar geen tussengas. Dit heeft geen zin. Hij blijft het de eerste 10 minuten doen.

    Zoals vele laro's lekt deze ook wat. Ook de versnellingsbak. Ik wilde kijken of er genoeg olie in zat, maar de niveau plug zit niet waar deze zou moeten zitten volgens de boeken. (Aan de linkerkant van de tunnel, zichtbaar bij het verwijderen van de rubbere stop). Ik heb de bak wel gevuld met olie (1,5 liter, dus moet genoeg zijn volgens de boeken), maar bleef het doen.

    kan iemand mij vertellen of dit normaal is of dat ik er iets aan moet doen?

    Dan een laatste vtotaal andere vraag. In hoeveree wijken de Defender achterbanken af van de originele series banken. Kan ik gewoon een Defender achterbankjes (langsrichting) zonder veel aanpassingen in een series plaatsen?

    Bankjes van een 90 in een 109? Ligt een gastank is, dus over de volle lengte gaat toch niet.

    Iedereen bij voorbaat dank!!!!!!

  • gerbrand

    Zelf heb ik ook een IIa uit 1968 wat mij echter opvalt is dat hoe kouder het is hoe beter het schakelen gaat !!!

    Bij deze versnellingbak is alleen de 3 en 4 gesyncroniseerd en moet je alleen dubbel clutchen in zijn 1 en 2.

    Groeten en veel schakel plezier.

    Gerbrand 109 IIa 6-cyl.

  • jan

    als je heel snel overschakeld van 1 naar 2 (dus zodra de auto in beweging is ) hoef je niet eens te dubbelen. en inderdaad ,hoe kouder hij is hoe stiller hij schakeld.

    Jan s2A /6

  • Dennis

    Jeroen,

    Zoals Gerbrand al gemeld had is inderdaad de 3/4 schakelgroep gesynchroniseerd, en de 1/2 niet. De klappen bij het (koud) schakelen van 1 naar 2 komt waarschijnlijk door de koude (dus dikkere) olie.

    Wat er nl gebeurt is dat als je de koppeling intrapt terwijl de bak in neutraal staat de secundaire as z'n snelheid behoud, terwijl de primaire as sterk wordt afgeremd door de dikkere olie, als je nu probeert te schakelen naar z'n 2 hoor je het geklap vanwege het snelheidsverschil. Tussengas does the trick.

    Bij het schakelen van 3 naar 4 komt het vermoedelijk ook door de dikke olie, de synchromesh ringen werken pas optimaal bij de juiste viscositeit van de olie (bedrijfstemperatuur).

    De nivo plug van de versnellingsbak zit zoals je beschreef aan de linkerkant van de versnellingsbak, en is tevens de nivoplug (vullen tot het eruit loopt).

    Toch maar even de koude trotseren, en op de rug onder de auto.

    Schijnbaar heb jij zo'n demontabel dekseltje op jouw schakelas deksel, anders ben ik benieuwd hoe je de olie hebt bijgevuld.

    Dennis Berretty (sinds ik weet dat er nog een Dennis is zet ik m'n achternaam er ook maar bij)

  • Erik

    Als je nou gewoon in zn 2 optrekt heb je nergens last van. Hoef je ook niet te klutsen enzo..

  • johan

    Dubbel clutchen heeft bij een LaRo eignelijk nooit echt zin omdat de verhoudingen heel anders liggen dan met andere old timers. Als jeeen goed gehoor hebt weet je exact wanneer je van 1 naar 2 kan. Verder omhoog is geen probleem. De terugweg hoeft eigenlijk bijna nooit want praktisch alle bochten (die je met een gewone auto in de 2 neemt) kun je met een LaRo in de 3 nemen, daar zit'm nu juist de kracht bij die dingen.

    Ik denk ook dat het aan de olie ligt, mijn vraag is dan ook wat voor olie je erin hebt gegooid? Ik zelf gebruik voor alle niet-moter delen 80-W90 (fusee bollen, versnellingsbak en assen). Voor de moter minerale 15-W40. De 80-W90 is veel soepeler en minder stroperig waardoor ik bijna nooit enige verschil merk tussen warm en koud weer schakelen. alleen toen het bij ons op de boederie 15 graden vroor schakelde hij de eerste par minuten wat zwaarder….

  • johan

    Dubbel clutchen heeft bij een LaRo eignelijk nooit echt zin omdat de verhoudingen heel anders liggen dan met andere old timers. Als jeeen goed gehoor hebt weet je exact wanneer je van 1 naar 2 kan. Verder omhoog is geen probleem. De terugweg hoeft eigenlijk bijna nooit want praktisch alle bochten (die je met een gewone auto in de 2 neemt) kun je met een LaRo in de 3 nemen, daar zit'm nu juist de kracht bij die dingen.

    Ik denk ook dat het aan de olie ligt, mijn vraag is dan ook wat voor olie je erin hebt gegooid? Ik zelf gebruik voor alle niet-moter delen 80-W90 (fusee bollen, versnellingsbak en assen). Voor de moter minerale 15-W40. De 80-W90 is veel soepeler en minder stroperig waardoor ik bijna nooit enige verschil merk tussen warm en koud weer schakelen. alleen toen het bij ons op de boerderie 15 graden vroor schakelde hij de eerste par minuten wat zwaarder….

  • Jeroen

    Iedereen bedankt voor de tips!!!!

    Ik weet er inmiddels weer wat meer vanaf!