SOA

  • Bowy

    Hoi

    Op dit moment is er een nieuw “verhogingsidee ontstaan” namelijk SOA (Spring over axle) oftewel de assen onder de bladveren. dit moet een lift van ongeveer 14 cm geven (dus dan verlaag ik hem weer iets….(normale veerschommels) en zou perfect zijn. Inmiddels info gevonden op amerikaanse sites daar is het een normale swop. Je krijgt dan ook enorme asarticulatie wat opzig cool is!!

    In nederland heb ik het nog nooit gezien……. :(

    Iemand ervaring?

    Of iemand enig idee of mijn vrienden van de APK/RDW hier moeilijk over kunnen doen. (Ik bedoel volgens het kenteken bewijs verandert er niets en 101 FC had het ook…..)

    Alle ideeen welkom!!! :)

    Groet Bowy

  • steven

    ik dacht dat soa sexueel overdraagbare aandoening betekende……

  • Ad

    dus is het oppassen dat je niet met dit idee besmet wordt?

  • Bowy

    inderdaad, ik ben er helamaal mee besmet, maar gelukkig niet met een SOA maar wel met de SOA swop!

    Iemand ook een serieus idee over mijn plan? of ooit ergens gezien, op het web of op straat?

    Groet Bowy

  • Reeg

    Bowy,

    Kijk eens op:

    http://www.cruzers.com/~twakeman/LR/LRlift.htm

    Daar behandelen ze alle items.

    REEGards

  • Chris

    Ik weet dat SPring Over Axle -aanpassingen wel vaker bij andere 4x4s wordt uitgevoerd, oa bij J**P ‘s en Suzuki’s. Ik geloof dat je, omdat je een aanpassing doet aan de aandrijving van de auto, je langs de RDW moet voor een herkeuring.

    Wat ik verder weet is dat je een enorme verslechtering van het rijgedrag krijgt, hij zwabbert alle kanten op, maar als je de LaRo alleen voor terrein gebruikt, is 't best een mogelijkheid. Ik denk wel dat je as-kruisjes op voorraad mee moet nemen, om dat de draaihoek veel groter wordt, en dan zijn die dingen zo kapot.

    Gr. Chris

  • Bowy

    Hoi Chris

    Ik denk dat ik dan CV tussen assen ga plaatsen (deze hebben een dubbele kruiskoppeling voor grotere hoeken.

    Ik heb inmiddels geinformeerd bij de lokale amerikanen ombouw toko, en het blijkt legaal te zijn als je maar niet aan de breedte van je auto sleutelt.

    Nu nog iemand vinden met ervaring met deze klus….

    Iemand nog goede bouw ideeen>???

    Ik gebruik mijn auto trouwens voor 75 a 80 % in het terrein en ga er zomers mee op vakantie naar Z-frankrijk dus moet dat weggedrag nog wel even uitzoeken…

    groetjes Bowy

  • aad

    ga je toch lekker binnendoor naar Frankrijk.

    Rechte lijn trekken en klaar

  • Aad Koene

    Aad, naamgenoot,

    ik weet niet of je de weg een beetje kwijt bent maar volgens mij zit je in de verkeerde discussie.

    De vraag die hier ter discussie staat is gaan we onder- of bovenlangs om te verhogen.

    De vraag waar jij ongetwijfeld antwoord op wil geven is die van hoeveel brandstof kost het naat Zuid Frankrijk.

    Daarbij is het dan niet de vraag of dat buitenom of binnendoor is.

    Heb je de draad weer te pakken.

    Oke, wees dan in je volgende antwoord ook wat minder nukkig.

    Je bent niet verplicht om te antwoorden op een vraag/discussie.

    Als je wel antwoord dan graag zinnig of als je leuk wil zijn laat het dan ook voor anderen leuk zijn.

    Probeer het maar eens.

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • Jorrit

    Wakker blijven Aad Koene, wat aad1 met zijn opmerking wil zeggen is dat het niet uitmaakt dat het verhogen de wegeigenschappen ten negatieve beinvloed want als je lekker binnendoor (lees de kortste weg door het terrein) rijdt heb je niets te maken met de wegeigenschappen. Ik moet toe geven dat je vakantie dan wel lang genoeg moet zijn Als je idee is om in z Frankrijk te eindigen

    Groetjes Jorrit

    Ps geeft niet als je in slaap sukkelt maar dan moet je niet gaan projecteren, of dit moet een slaap eigenschap van je zijn.