Vraag: 235/85/16 banden onder disco?

• R.Kooij

Weet iemand een antwoord op mijn vraag?

Ik ben op zoek naar een paar goede 2e hands banden, eventueel met lichtmetalen velgen voor mijn Discovery uit 1995.

Nou is mij al het een en ander aangeboden.

O.A. B.F.Goodrich 235 85 16, maar de standaard maat voor een disco 1 is 235 70 16.

Nou is mijn vraag, rijdt dat nog goed, voor zowel op de weg al door terrein, met zulke grote banden?

Heeft iemand ervaring met dit spul?

De aanbieder zegt ook dat deze banden met binnenband is?

Is dat niet ongebruikelijk?

Alvast bedankt voor je reaktie!

• Aad Koene

Beste R. Kooij,

Ik weet niet of ze er onder passen maar er zijn een paar zaken waar je rekening mee moet houden als je van een `70 naar een `85 band gaat:

- de kilometer(mile) teller geeft een andere snelheid aan dan je werkelijk rijd, je rijdt sneller omdat een `85 band een grotere omtrek heeft

- jou Disco kan hierdoor trager worden in optrekken

- de Disco kan meer gaan “dweilen” omdat de band een hogere opstand heeft, vering, schokbrekers en stabilisatiestangen zijn berekend op `70 banden

- de ruimte in je wielkassen wordt kleiner, soms zelfs zo klein dat de wielkasten aan de binnenzijde beschadigen door het inveren, je hebt dan weer een verhogingsset nodig om dit te voorkomen.

Succes,

Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

• Dave

Ik heb zelf sinds kort een set defendervelgen met Michelin XCL 7.5R16 banden onder mijn disco liggen, tevens met binnenbanden (wat als voordeel heeft dat ze niet van de velg lopen als je de bandenspanning verlaagd tijdens het terreinrijden)

Of de maat banden ook passen onder een standaard discovery is mij niet bekend, heb mijn disco verhoogd ivm meer bodemvrijheid in het terrein (met dank aan michel :) )

groeten

• giel

Deze maat banden past niet zonder problemen onder een disco serie 1. De achterwiel kasten raken de band bij stevig in veren, wat voor lelijke schades kan zorgen. De eenvoudigste oplossing is aan de binnen kant achterzijde van de spatboorrand het fels randje weg knippen over een lengte van 25 cm, zie je niets van maar werkt wel

Op de weg valt het verschil vwb rijden wel mee, zekere als je een hoogwaardige band als BFG gebruikt. Inderdaad, hij trekt langzamer, en geeft iets afwijking in km teller, maar buiten de openbare weg geven 235x85x16 banden een verschil van dag en nacht.

succes

• Aad

Allemaal waar. Deze bandenmaat heeft alleen zin bij verhoging van de auto (2 inch). Je hebt dan andere veren en schokbrekers nodig. De ruimte in de wielkast is bij een drie deurs Disco voldoende, maar bij een vijf deurs geeft dit een probleem. Wij hebben Michelin XZL 235x85x16 onder onze driedeurs disco. Vanwege de V8 maakt ik mij geen zorgen over het optrekken. Vermogen genoeg.

Deze actie heeft volgens mij alleen zin indien je regelmatig off road gaat. De banden en verhoging geven je voldoende bodemvrijheid, maar zijn geen verbetering van het rijcomfort.

• Michel

Heb deze maat banden onder mijn disco zitten. Het is ook een vijf deurs en ik heb er op de weg geen enkel probleem mee. In het terrein wel hij kwam dan door de grote veer uitslag (heb stabilisators verwijderd) tegen de wielkast.

Heb er nu andere hogere veren en schokbrekers opzitten en ik nergens geen last meer van. Ik vind het stoerder staan en het rijdt niet slechter

• Theo Kaufmann

Ik heb zelf Coopers (245/75/r16) onder m'n disco liggen.

Ondank dat m'n disco verhoogd is heb bij het uitje (lrch Rhederlaag) mijn voor spadbord aan gort gereden(dwz ongeveer zo'n 7 a 8 deukjes achter elkaar).

Mijn wagen is wel wat wind gevoeliger geworden, en met m'n roofrack erop is het met 120/130 wel bekeken.

Ondank dit alles word het er wel mooier op

Op de volgende side(wel engelstalig) www.sf.hoif.no/~frodehaa/disco/html vind je antwoord op al je disco vragen,er word gelijk verteld wat er dan nog meer veranderd moet worden.

groeten Theo

• Jan-Cor

Hoi Theo,

Ik heb geprobeerd om je link te volgen, maar ergens gaat er iets mis.

Zou je nog een keer deze link door kunnen geven, of het adres aangeven waar ik wel mee verder kan?

Groetjes, JC

• Theo Kaufmann

Effe proberen

www.sf.hiof.no/~frodehaa/disco.html

groet Theo