Bijwerken lak

  • Dimitri

    Sinds twee dagen ben ik de apetrotse eigenaar van een ‘94 RR in de kleur “brookland green”. De lak heeft hier en daar wat krasjes en op sommige (de bekende) plaatsen zelfs wat roest. Graag wil ik hier wat aan gaan doen, maar daar ik tot op heden altijd in auto’s heb gereden die er zo erbarmelijk aan toe waren dat zelfs het wassen al zonde van het water was, heb ik weinig ervaring hiermee. Heeft iemand goede tips hoe de kleine krasjes weg te werken en hoe de wat meer serieuze roestplekjes aan te pakken?

  • Vincent

    Hoi Dimitri,

    Over het bijwerken van een Landrover kan ik heel kort zijn. Lakken met een roller. Dit geeft natuurlijk niet zo'n mooi resultaat als spuiten, maar voordeel is dat je het makkelijk zelf kunt doen. Met een goede lak en een beetje geduld geeft lakken met een roller toch best een strak uiterlijk.

    Wat betreft roest, die moet je grondig te lijf gaan. Eenmaal achtergebleven roestdeeltjes zijn een perfecte basis voor nieuwe roest, zelf als je hierover heen schilderd (tenzij je een lak gebruikt met een roestomvormer). Eerst goed schuren, alle losse roest zoveel mogelijk weghalen met een staalborstel en schuurpapier. Dan kun je twee dingen doen; 1. Een lak met roestomvormer op basis van fosforzuur gebruiken, dit is bijvoorbeeld Hammerite. of 2. En persoonlijk zou ik voor die laatste kiezen, is het ijzerwerk insmeren met Owatrol. Dit is een oliachtige subsantie die veel in de scheepsbouw gebruikt wordt. Het vormt een laag met de roest, waarna deze met een goede primer in de grondverf wordt gezet. Daarna kun je kiezen uit diverse manieren van aflakken. Voor je chasis zou ik kiezen voor een tweecomponentenlak. Deze moet je wel naderhand even behandelen met een wax. (goed dik inspuiten), waarom…Bijna alle lakken worden hard waardoor er bij bijvoorbeeld steenslag stukjes uitspringen. Een goede wax vormt een flexibele laag waardoor je “inslag” van steentjes beter geabsobeerd wordt. Tectiel is ook zo'n middel maar ik ben er persoonlijk niet zo'n favoriet van, omdat de weekmakers uit deze stof (wat in feite gewoon teer is) verdampen, waardoor je tectiel op den duur weer hard word. Ik hoop dat je hiermee een beetje geholpen bent, maar mocht je nog technische kanten over roest willen weten kij dan maar eens op http://www.rustbuster.nl

    Succes

    Vincent

  • Dimitri

    Vincent, bedankt voor het uitvoerige antwoord. Ik had waarschijnlijk iets duidelijker moeten aangeven dat mijn landrover een nog betrekkelijk jonge Range Rover betreft. Vandaar dat overschilderen met een roller niet mijn eerste keus zal zijn. Maar als het zo'n “echte” landrover (type: we kijken niet op een krasje of een deukje) zou dit inderdaad een prima optie zijn. Voor het bijwerken van de kleine krasjes vroeg ik me eigenlijk af of er van die handige smeerseltjes of wellicht bijwerk stiften zijn waar iemand goede ervaringen mee heeft. Voor de wat ernstiger roestplekken zat ik inderdaad te denken aan kaalmaken, gronden en opnieuw lakken met een lak in de juiste kleur.

  • Aad Koene

    Dimitri,

    Voor het bijwerken van krasjes die door de lak heen zijn en nog vers kun je beste gebruikmaken van lakstiften (op kleurnummer te koop), daarmee voorkom je dat deze gaan roesten.

    Voor grotere plekken wil een spuitbus (op kleurnummer te koop) een goede tijdelijke oplossing zijn.

    Veel krasjes bij elkaar resulteerd meestal in opnieuw spuiten (is ook het mooiste) maar kan niet zomaar voor elke laksoort.

    Vooral bij veel metalic en parelmoerlakken is “Spotrepair” niet mogelijk omdat het kleurverschil dan te groot wordt, even navragen bij garage, autolakhandel of plaatwerkerij.

    Bij beschadigingen die geroest zijn altijd zorgen voor blank metaal als ondergrond, dus alle roest moet weg zijn, ook de spikkeltjes.

    succes,

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"