niet starten

  • Iris Horvath

    Mijn probleem momenteel met de 90 3oo-tdi(1998) is dat ik 'm niet aan de praat krijg 3 weken geleden een nieuwe accu (extra zwaar)en net in december grote beurt,

    Nou woon ik vlak bij een autozaak en die helpen mij dan wel met een auto en wat kabels,maar volgens mij klop er toch iets niet dit is ook de eerste x dat de Laro me in de steek laat

    Nou weet ik wel dat het erg koud is en dat het niet het beste weer voor een diesel is enz enz,maar ik baal er wel van

    Iemand een idee of tip

    Alvast bedankt

    Iris

    Nipper the 90.

  • Dennis

    Iris,

    Om je te helpen heb ik iets meer details nodig, bv. draait de startmotor te langzaam, helpt doorstarten met een andere auto wel enz.

    Ook belangrijk is of het laadstroomlampje brand nadat je het kontakt aanzet (laadstroomlampje maakt deel uit van het laadstroomcircuit).

    Zijn de massa en hoofdstroomverbindingen van de accu naar de startmotor goed?

    Als doorstraten wel helpt: Is de nieuwe accu wel van het juiste type, een hogere capaciteit zegt niets over de max. te leveren startstroom.

    voorbeeld: mijn 101 fwc werd geleverd met een 75 Ah/250A accu, deze was in twee weken kapot, mijn nieuwe accu is 72 Ah/680A en werkt na 6 maanden nog prima. In mijn 88" diesel zit een 95 Ah/410A accu, dus je ziet het,de capaciteit zegt alleen iets over de hoeveelheid opgeslagen energie, en niets over het max te leveren vermogen.

    Ik hoop dat ik je iets geholpen heb, anders hoor ik het wel.

    Dennis Berretty

    landrover.berretty.com

  • jos

    Ik zou de gloeibougies eens laten controleren.

    Als er 2 kapot zijn pakt hij al niet meer aan.

    Dan niet lopen krenten door er twee te vervangen, maar dan ALLE VIER!

    Zul je zien, start hij weer perfect.

    Succes

  • Jan

    Ja, een TDi heeft gloeistiften en geen gloeibougies. En bij de TDi staan deze parallel aangesloten, zoadat 'ie toch altijd op minder poten aan wil slaan ook al is er een kapot.

    Groet.

  • Jorrit

    Gloeistiften/ gloeibougies, komt op het zelfde neer het staat allemaal paralel. maar als er twee het minder/ niet doen wordt de temp in de verbrandingskamers niet echt hoog, dit zorg voor meer weerstand bij het rond draaien van de motor (koude lucht heeft immers een hogere dichtheid, denk aan het intercooler principe) met de kouw waar de accu altijd onder te lijden heeft, en de koude olie kan dit er net voor zorgen dat de startmotor het even niet trekt, maar wat Dennis als zei is er om jouw goed te kunnen helpen meer info nodig over wat hij nog wel of niet doet.

    succes en groetjes Jorrit

    ps juist bij koude temp zal een diesel het wel moeten doen en de kans dat een benzine je laat staan is met de kou groter.

  • Iris Horvath

    Vandaag de branstof lijding na gekeken geen vocht wel wat vuil dus een nieuw filter en 4 nieuwe gloeistiften die waren ook niet meer al te best,hij loopt&start weer als de beste

    Kan ik tenminste zondag weer los in Brabant

    Allemaal bedankt voor de goede ideeen

    Groeten Iris

    Nipper the 90

  • theo

    jos schreef:

    >

    > Ik zou de gloeibougies eens laten controleren.

    > Als er 2 kapot zijn pakt hij al niet meer aan.

    > Dan niet lopen krenten door er twee te vervangen, maar dan

    > ALLE VIER!

    > Zul je zien, start hij weer perfect.

    > Succes

    Nou, Heb vorige winter nul problemen gehad met starten van een 200tdi en dat terwijl het gloeiautomaatje(relais) stuk was dus gloeiden er geen van de 4 spiralen…laro tdi's zijn over het algemeen zeer goede starters

    nog even over iris' landrover.

    komt het start probleem voort uit telkens een lege accu of is het zo dat de startmotor vlot draait maar dat ie gewoon niet oppakt.

    in het eerste geval kan het zijn dat de dynamo de accu niet goed bijlaadt terwijl je natuurlijk in de winter wel veel stroom gebruikt)light,aanjager,achterruitverwarming).kan ook liggen aan geoxideerde kabelbevestigingspunten achter op de dynamo.wat ook wel een het geval is dat een alarmsysteem op de auto behoorlijk stroom vreet.

    als de motor wel goedrondstart maar hij niet oppakt zou het ook een brandstofprobleem kunnen zijn.

    soms worden nieuwe dieselfilter te los aangeraaid waardoor er valse lucht gezogen word langs de afdichtring.de diesel zakt dan overnacht uit de leidingen en er moet lang gestart worden om het weer omhoog te krijgen,met het gevolg dat de accu dat met dit koude weer niet lang kan volhouden.

    hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen iris..

    groeten,theo

  • theo

    ha ha, ik zie net dat mijn bericht wat te laat was…

    nou ik ben in ieder geval blij dat jouw wagen weer perfect is!

    groetjes theo en veel plezierige kilometers!