Geen koude start dus

  • jand

    Ja, het is koud (thermometer geeft hier -9), maar dat is toch geen reden om dan maar niet te starten?

    Ik heb een defender 110, 300TDi, ‘96, en bij de vorige koudegolf de accu vervangen. Nu heeft de auto ruim 24 uur stilgestaan, en bij het starten draait de start motor vrolijk rond. Voorgloeien, ~15 seconden starten, herhalen, maar helaas: na een keer of 4 verliest de accu toch ook z’n power.

    Iemand een suggestie???

  • Bowy

    hoe zwaar is de accu die je erin hebt?? Misschien een te licht exemplaar. In dit koude weer moet hij zeker 500 Ah piekspannning kunnen leveren. Mijne kan zelfs 1000 Ah (Optima yellow)(dan start ie echt altijd, een keer investeren nooit meer gezeik!)

    Groet Bowy

  • Peter Tonka

    Zijn de gloei bougies (spiralen)wel heel????

    Loop het brandstof systeem wel goed door????

    Leveren de accu of accu's wel genoeg piek spanning????

    Als die echt moet starten koop dan een spuitbusje startpilot.

    Even spuiten in de luchtfilter en starten maar.

    Motor loopt dan direct maar is niet erg best voor de motor.

    Groetjes Tonka Peter

  • 110

    Start pilot ?

    Dan kan Jand straks z'n hele motor gaan reviseren !

    Als ik alles lees dan is “gewoon” de accu het probleem.

    Binnen zetten en een nachtje opladen is mijn advies, en eventueel vernieuwen natuurlijk.

    Succes

  • Peter Tonka

    Reviseren kan altijd nog.

    Maar deze kleine dingen even nalopen is zo gebeurd.

    Voordat je weer nieuwe accu's aanmoet schaffen.

    Groeten Tonka peter110 schreef:

    >

    > Start pilot ?

    >

    > Dan kan Jand straks z'n hele motor gaan reviseren !

    > Als ik alles lees dan is “gewoon” de accu het probleem.

    > Binnen zetten en een nachtje opladen is mijn advies, en

    > eventueel vernieuwen natuurlijk.

    >

    >

    > Succes

  • 110

    Ja zeker,

    nalopen van de door jou genoemde zaken is zeker verstandig.

    Proberen te starten met Start-Pilot echter niet !

    Groet

  • jand

    Te weinig vermogen: dat zal het wel zijn. Op de accu (1mnd oud) staat 450A, dus dat is blijkbaar met dit weer toch iets te weinig.

    Overigens: Het is handig dat de accu in een LR in een bak onder de bestuurdersstoel zit: Kruik erin, met een paardedeken goed dichtstoppen, en na een 1/2 uurtje: starten als een zonnetje :)

  • Bowy

    Hoi Jan,

    als je wilt dat hij altijd start kun je het beste een Optima accu kopen! dit zijn speciale gelaccu's en worden regelmatig via internet 2ehands aangeboden….. komen vaak uit een invalidenwagentje en worden bij onderhoud automatisch vervangen. Ze zijn dan vaak nog geen jaar oud. En de fabriek garandeert op de prestaties van deze accu 5 jaar…….

    Ik heb zelf een Yellow top : 1000 Ah piekspanning bij -10 en dat is te merken, hij spint als een zonnetje! 60 ah continu.. is ook voor een diesel ruimschoots voldoende.

    Kosten ongeveer 50 tot 80 euro 2ehands en nieuwe tussen 200 en 300 euro!!

    Sterkte ermee!

    Groet Bowy

    ps als het nog niet duidelijk was, deze accu is ook perfect voor electrisch lieren….

  • Bowy

    Ik zie nu pas mijn eerderen posting…… :) oeps!!! ik val in herhalingen….

    en nee ik verkoop ze niet ;)

  • Dennis

    Bowy,

    De Optima accu's zijn inderdaad erg goed, het enige nadeel is dat ze niet met elke acculader geladen kunnen worden (hoeft normaal gesproken ook nooit).

    Ik had eergisteren een nieuwe accu nodig voor de S3, en de plaatselijke trekkerdealer levert geen Optima's meer, zij hebben een betere accu gevonden van het merk DETA, ook van die enorme startstromen maar wel overal mee te laden.

    De prijs is 219 euro ex btw, mijn oude Varta ging 7 jaar mee, ik heb geen lier en nog drie auto's te “voeden” dus toch maar weer een Varta gehaald.

    Dennis.