Achterwielaandrijving

  • Vincent

    Hoi allemaal,

    Ik heb een misschien wel hele domme vraag? Ik heb zojuist de cardanas van de achterwielaandrijving afgehaald. Dit in verband met opnieuw willen schilderen van het chasis. Nu heb ik reeds het rechterachterwiel verwijderd en tot mijn stomme verbazing blijkt dat als ik de as ronddraai alleen dit wiel aangedreven wordt. Dus niet het linker. Als dit wel normaal is hoe wordt dan eigenlijk het linkerachterwiel aangedreven. Dit wiel staat nog steeds gewoon op de grond en heeft dus nog weerstand. Als dit niet normaal is wat zou dit dan kunnen betekenen. Een kapotte steekas misschien. voor een foto van de stand van zaken kijk maar eens op http://members.home.nl/fdesign/laro3.htm Bijvoorbaat dank

    Vincent

  • Jorrit

    Hoi Vincent,

    Bij het fotootje bijna kaal zie je mooi de oorzaak hiervan, dit apparaat heet een differentieel, het zorgd er voor dat je wielen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. Dit spaart je steekassen bij het maken van bochten, je buitenwiel draait dan sneller dan je binnenwiel. Als dit apparaat er niet tussen zal zitten zal er teveel wrictie tussen de banden zijn en komt er teveel kracht op je steekassen te staan. (daarom mag je met een 109 /88 niet met 4X4 en met een 110 /90 niet met difflock aan over verharde weg). Het nadeel van het differentieel is, op het moment dat er bij een van de wielen minder weerstand ontstaat, gaat alle “kracht” hierheen. Dit gebeurt indirect bij jou, doordat er geen wiel op zit is hier geen weerstand en gaat alle kracht naar dit wiel. ook in het terrein merk je dit als er een wiel los komt van de grond mis je alle aandrijving zet je de auto in 4X4 of de difflock aan dan wil hij wel weer tenzij er een voor- en een achterwiel loshangen van de grond. dus maak je geen zorgen je diffentieel werkt perfect.

    succes met de rest van de restoratie

    Groeten Jorrit

  • Bowy

    Hoi Vincent

    Dit is normaal, dit is de werking van het differentieel die dit veroorzaakt. als je aan de as draait en er draait niet mee dan is het pas foute boel.

    Dit is ook de reden dat als je in het terrein diagonaal los bent (links voor rechts achter of rechts voor en linksachter ) je vast staat. Ditis alleen op te lossen door een permanente sper te plaatsen in je differentieel achter of voor of beide. In je bak zit deze wel. Daarom moet je niet in 4wd over asfalt rijden.

    Zie verhaal van Jan>>>>>

    je hebt het over een Series Land Rover, deze heeft standaard twee wiel aandrijving en de mogelijkheid om de voorwielen bij te schakelen.

    Bij de wat modernere Land Rovers met permanente viewielaandrijving moet ook het verschil in omwentelingen tussen de voor- en achteras opgevangen worden, net als het verschil in omwentelingen tussen de twee wielen op een (1) as (als je een bocht neemt). Dit wordt gedaan door een (derde) differentieel in de tussenbak te plaatsen. Deze is dan apart te sperren d.m.v. het diff. lock. Bij jouw Land Rover zit er geen aparte diff. lock op omdat je geen permanente vierwielaandrijving hebt.

    Als jij vierwielaandrijving inschakelt, het maakt niet uit of dat hoog of laag is, dan is er zowiezo een starre verbinding tussen de voor- en achteras. Daarom mag je dus ook niet met ingeschakelde vierwielaandrijving op de verharde weg rijden, omdat er dan geen wielspin kan plaatsvinden. Doe je dat wel, dan zal op een gegeven moment er iets afbreken en dat is dan meestal een steekas.

    Hoop dat het duidelijk is,>>>>>>>>>>>>>>

    Groet BOwy

    en succes met de restauratie

  • Bowy

    Hee jorrit ik kan merken dat je terug bent je was net 1 minuut eerder! haha

    groet Bowy

  • Jorrit

    Leuk even een wedstrijdje doen wie het eerst de uitleg klaar heeft, maar ik denk dat het niet kan missen dat hij nu begrijpt dat het wel goed zit met zijn diff.

    Groetjes Jorrit

  • Bowy

    lijkt mij dat het Kristal Clear is !

    groet Bowy

  • Ed Dinee

    Vrees niet Vincent.

    Het wiel met de MINSTE WEERSTAND wordt aangedreven, en

    omdat je cardanas verwijderd = heb je geen weerstand van de

    versnellingsbak.

    Groetjes, Ed.

  • Dennis

    Tip voor wie wel eens een steekas breekt:

    Auto in een versnelling zetten, 1 wiel opkrikken, als deze vrij draait, heb je in elk geval deze steekas nodig (soms nog meer).

    En dan maar hopen dat hij bij de aandrijfflens is gebroken.

    Dennis.

  • twee aa

    Vincent,

    Je kunt de bovenstaande beweringen noch even testen, want je laatste foto laat zien dat je al in je diffje kan kijken!

    bijgevoegde link geeft wat meer verduidelijking.

    http://www.howstuffworks.com/differential1.htm

    ps:niet repareren als het nog goed werkt!