Remleidingen vervangen?

• The Dude

Ik ben bezig met de afbouw van mijn landrover. Nu zit ik te denken over nieuwe remleidingen “just in case”. Straks is ze helemaal kaal en is het een kleine uitgaven om de leidingen te vervangen. Ik hoorde van een monteur dat compleet nieuwe leidingen nog geen 50 euro was. Ik denk er zo over : het is 25 jaar oud en ik kan het beter nu vervangen nu ik en makkelijk bij kan dan dat ik het later doe.

Hoe denken jullie erover vervangen of niet?

GRoet,

Martijn

• Bowy

Hee Martijn

Lijkt mij een goed plan. Ik ga binnenkort ook mijn chassis vervangen , ik doe dan ook meteen de remleidingen! voor de kosten moet je het niet laten en het is behoorlijk klote om dat vlak voor de apk nog even te moeten doen je kunt er op veel plaatsen aan de voorzijde superslecht bij! als alles erop zit.

En ik denk dat je op veiligeheid (remmen) niet bezuinigen!

Groet bowy

• The Dude

Heeft iemand er trouwens ervaring mee? Is het veel of lastig werk?

In mijn ogen lijkt het me vrij eenvoudig kan iemand er meer over vertellen?

Suc6 met je leidingen body en laat ff weten hoe het je is afgegaan want ik denk dat jij er eerder aan toe bent. Mijn auto zit deels nog in elkaar. Ik heb het chassis nog niet bereikt hihi.

• Bowy

Ik heb het chassis al wel bereikt maar alle onderdelen zitten er nog op ik hoop eind februari een ombouw ruimte te hebben en dan aan de slag te kunnen dus jij bent denk ik toch eerder klaar. Maar volgens mij valt het wel mee…

Groet Bowy!

• fritz

Hi,

Zou ik zeker doen, VEILIGHEID enzo,ben er mee bezig.

Wat je nodig hebt aan gereedschap is:

een kleine pijpensnijder- voor mooie rechte snee

een flensfels apparaatje

nieuwe koppelingetjes - wel erop doen voor je een felsrandje maakt :-)

en natuurlijk koperen remleiding-gaat per 5 meter.

kijk gelijk of je hydraulische remlichtschakelaar nog goed is, anders gewoon vervangen, bij mij waren de aansluitpunten nagenoeg weggeroest……..

Prima te doen als je er goed bij kunt!

Fritz.

• The Dude

Een vriend van me vertelde dat als je de leiding er volledig afhaalt en naar een auto bedrijf brengt dat hun de kabel inclusief aansluitingen maakt voor rond de 50 euro dacht ik. Ze leveren de complete leiding op een rol. Heb ik gehoort weet nog niet hoe het in de praktijk is. Het chassis is straks helemaal l kaal dus kan ik er goed bij.

• Dennis

Ten eerste: remleidingen altijd vervangen bij de geringste twijfel.

Mijn remleidingen heb ik destijds bij Vis' landrover supplies in Scheveningen gekocht. Als je de oude leidingen meeneemt voor de maat, en voor de maat van de wartels/moeren, worden ze ter plekke van de rol af voor je gemaakt.

Niet zelf proberen, de maten van de felsranden luisteren erg nauw.

Bij het monteren alles volkomen schoon houden, en bij onderbrekingen bij het klussen alle openingen afsluiten met bv. huishoudfolie.

Bij het van bovenaf vullen van het remsysteem de hoofdremcylinder iets naar voren gekanteld houden (nog niet vastzetten dus).

Als je vanuit de wielremcylinders vult hoeft dat niet.

Dit scheelt je heel veel vruchteloos ontluchten.

Dennis.

landrover.berretty.com

• Yuri

ik heb ooit begrepen dat je niet met zomaar een flensapparaatje aan de gang kan. je moet voor je REMsysteem nl een DUBBELE flensrand maken ipv een enkele. zo'n stuk gereedschap is echt professioneel spul…

Yuri

SIII 109D

• The Dude

Allemaal weer bedankt. Heb besloten om het met de tijd wel te doen. Voor het geld en de veiligheid hoef ik het niet te laten.

GRoet,

Martijn

• Sander (Amsterdam)

Remleidinkjes vervangen is best leuk werk. Een dubbele flens maken is niet moeilijk met een dubbelfelssetje. Koste me een jaartje geleden iets van 90 gulden. Verkrijgbaar bij de automaterialenwinkel. En je hebt er nog jaren plezier van.

Succes er mee Sander