oliekoeler

  • jakko

    Eeen paar weken geleden is er wat geroepen over oliekoelers. Ik ben nu een light weight aan het opbouwen en de vraag is of ik hem er terug op zal zetten (2,25 l diesel ex leger)

    Wat is dus de zin en / of onzin van een oliekoeler?

    jakko

  • Aad Koene

    Beste Jakko,

    Omdat Lightweights gebouwd zijn als militaire voertuigen is er een overdaad aan beveiligingen in- aan- en opgebouwd.

    In de normale praktijk, althans zo verluid de discussie, zou de oliekoeler er voor zorgen dat de bedrijfstemperatuur te laag komt te liggen.

    Hierdoor wordt niet de optimale bedrijfstemperatuur bereikt waardoor de smering minder is en zou de motor harder slijten (zoals rijden met een koude motor).

    Dit is voor veel techneuten en sleutelaars de reden om de oliekoeler te verwijderen.

    Voor zover deze achtergrondinformatie.

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • 110

    Edoch,

    de lightwieghts met een “olie-thermostaat” (in de leiding naar de koeler) zullen van die te lage temperatuur geen last van hebben, dan zou ik die koeler laten zitten.

    Zoek even naar de postings over de oliekoeler en het eventueel verwijderen ervan.

    succes