Topgear

• Aad

Onlangs Topgear gezien op de BBC ?

Alle terreinmonster, veelcilinders en Hi-tech auto`s moesten een modderige heuvel op.

Toen de zoveelste veelcilinder aan alle kanten van de heuvel afgleed kwam er een Landrover serie 1 uit 1948 doodleuk naar boven gereuteld.

Dit bewijst maar weer eens de stelling de oudjes doen het nog goed.

met vriendelijke groet

Aad Groothuijzen

(Landrover Defender 110)

• Aad Koene

Beste Aad (naamgenoot),

Nee, ik heb het niet gezien maar ik vind het wel leuk om te lezen.

Er is namelijk één ding wat je absoluut NIET nodig hebt om terrein te rijden en dat zijn veeeel PK`s.

Het concept van Land Rover is puur mechanisch, back to basic, en bewezen oersterk te zijn.

Een dag terreinrijden is Bilstain (Belgie) met mijn KIA Sportage (de andere terreinwagen die ik heb) heeft geleerd dat voldoende kracht en maximaal spervermogen meer opleverd dan veel pk`s en elektronica.

De KIA Sportage heeft een handgeschakelde 5-bak met hoge en lage gearing en een permanente vacuum sper die het zelfde resultaat geeft als een mechanische sper maar je halfshafts niet breken op het moment dat de krachten te groot worden.

Veel vermogen brengt het risico van gripverlies met zich mee en zorgt er voor dat je door de ongebreidelde kracht aleen maar sneller vast komt te staan of eindigd in een, meestal gevaarlijke, oncontroleerbare en fatale, glijpartij.

Een leuke opsteker voor diegene die er door tegenvallers even door zitten.

Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

• Rikkers

Beste Aad Koene,

wat voor kleur heeft jouw “Tinkerbell”?

Pierre

• Aad Koene

Beste Pierre,

Welke (LR-) kleur het precies is weet ik (nog) niet, volgens sommige is het opgebleekt Limestone.

Naar mijn mening is Limestone daar te bruin voor en komt het dichter in de buurt van Davos White / Yvory.

Het geheel is afgewerkt met twee gouden biezen in de lengte richting op de bolling van de zijkant.

Een foto is te zien bij de LRCH leden pagina (Zoetermeer selecteren) of op mijn KIA Sportage Club bij HetNet Clubs (http://auto.clubs.nl/KIA-Sportage).

Komend jaar wordt hij in zijn geheel opnieuw geschilderd in de zelfde kleur en bies en voorzien van een beschildering van Tinkerbell op de zijkant van de wings met een sterrenstof sluier van voor naar achter.

Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"