Beste allemaal,
Zoals beloofd zou ik het resultaat melden van een ochtend sleutelen met een vakmonteur.
Er zijn een groot aantal zaken die te maken hebben met het wel of niet goed lopen van een motor:
- bougies
- kabels
- contactpunten
- condersator
- bobine
- aarding
- luchtfilter
- brandstoffilter
- brandstofpomp
- verstuiver
- CO2 regelnaald
- Warpwhole
- Warmtewisselaar
- Kleppen
en tot slot de diverse afdichtingen.
Het grootste probleem bij het afstellen van een Land Rover motor ligt verscholen in het feit dat Land Rover alles zodanig gebouwd heeft dat er overal ruime marges op zitten.
Dit houdt in dat heel veel te verstellen is zonder dat het daadwerkelijk direct effect heeft, echter als veel zaken tot aan de rand van de marge verstelt zijn gaan ze elkaar wel beinvloeden zonder dat direct opvalt wat wat veroorzaakt.
Zaak dus als je aan het afstellen begint daar waar mogelijk alles in het midden van de marge af te stellen en zaken die vooraf te optimaliseren zijn (zoals kleppen stellen) ook doen.
Er van uitgaande dat de volgende zaken vervangen zijn:
- bougies, kabels, puntjes en condensator
En dat de volgende zaken nominaal zijn afgesteld:
- kleppen, ontstekingsopening en ontstekingstijd
Dat de volgende zaken gecontroleerd zijn en correct bevonden:
- luchtfilter, brandstoffilter(s), brandstofpomp, vacuumslangen, aarding en de afdichtingen
Nu zou de motor normaal moeten starten en lopen, echter mogelijk nog met een hoog verbruik, terugval bij acceleratie, backfire bij de-acceleratie en niet af te stellen stationair.
Blijven er nog maar een paar zaken over:
- Warpwhole dichten (bij Zenith carb)
- CO2 stelschroef vervangen
Beide zorgen namelijk voor een extreem hoog brandstofverbruik, de 1e over de hele linie (weglekken in het spruitstuk) de 2e vooral bij stationair lopen, en de eerder genoemde verschijnselen.
Het Warpwhole is makkelijk te dichten en de CO2 stelschroef moet je simpelweg gewoon vervangen (is goedkoper dan een tank benzine).
Als je metingen zou doen voor het vervangen en erna zou je schrikken van het verschil in brandstofverbruik (in mijn geval ervoor >10 dus niet meetbaar, erna 4,25).
Na al het bovenstaande uitgevoerd te hebben (de CO2 schroef moet ik maandag nog even halen) start mijn 109 bij de vierde slag, ook vanavond nog met een koude motor zonder choke bij 5 graden vorst.
Voor de pietleuten onder ons zou je nu kunnen beginnen aan een fijn afstelling (Tuning).
Ik hoop dat een hoop mensen hier wat nuttigs mee kunnen.
succes, allemaal
Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"