Slecht lopen

  • Ed Dinee

    Mijn laro 88" lightweight op benzine uit 71 loopt niet zo mooi.

    Heb reeds het hele ontsteking gedeelte incl. bougies vervangen.

    Olie en luchtfilter zijn nieuw, kleppen zijn gesteld.

    Toch als je gas geeft houd hij even in en pakt daarna op.

    Stationer loopt hij met onregelmatig toerental.(hoog/laag)

    Je moet lang doorstarten en pompen met het gas (choke open) om

    hem aan de gang te krijgen

    Wie heeft advies voor me.

    Alvast bedankt.

    Ed.

  • SIII 88

    Het is een slecht klimaat voor benzinemotoren blijkt wel. Ik loop te emmeren, in een Beglische nieuwsgroep dezelfde vragen. Zoek even naar postings die ik heb gedaan in deze groep en lees even de antwoorden daarbij. In ieder geval worden de volgende zaken gesuggereerd:

    - warphole in carburateur Zenith 36IV (zie ook www.lrch.nl –> techniek –> motor

    - kleppen stellen

    - contactpuntjes

    - ontsteking op tijd zetten

    - goede werking van de ‘hot-spot’ (overgang inlaat en uitlaatspruitstuk)

    - goede afdichting van uitlaatspruitstuk op cilinderkop

    - werken bougies wel goed (Champion N12Y bij normale ontsteking en RSN12Y bij 24V FFR ontsteking

    Ik ga zaterdag weer verder om het proberen op te lossen, al ben ik nog even aan het nadenken hoe ik het beste een tent over de Oude Grijze Dame kan aanbrengen om een beetje droog te blijven.

    Groet,

    Marco, mda@wxs.nl

    LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71

  • Aad Koene

    Marco,

    Vergeet er geen kachel in te zetten want dit weekend zou het echt gaan vriezen.

    Voor jou en anderen (ik dus ook) die worstelen met het probleem van onregelmatig lopen, backfire, niet af te stellen stationair, te rijk lopen en inhouden bij gas geven, enz. het volgende:

    Morgen ga ik samen met een vakmonteur aan de slag om mijn 2,25ltr 4 cyl S2a in zijn geheel af te stellen.

    Dus kleppen, ontsteking, carburateur, enz.

    Als hier tips en trucks uitkopen en andere hulpvaardigheden zal ik jullie hier zaterdagavond of zondag hier op het prikbord over informeren.

    Indien het belangrijke info omvat zal ik het ook doorspelen aan de LRCH afdeling Techniek.

    Hopelijk veel nuttige info?

    Tot dan,

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • Assepoester

    Beste Ed,

    Volgens mij kan het (behalve aan contactpuntjes, bougies etc.) ook nog aan drie andere dingen liggen:

    1. vacuum: als je gas bijgeeft gaat je ontsteking vervroegen door gebruik te maken van vacuum. Als je een vacuumlek hebt werkt dat vervroegen niet goed meer en gaat ie inhouden. Je kan de vacuumvervroeging bij een Ducellier verdeler ook veranderen (lees: verpesten?) door een getand wieltje te verdraaien. Dan kan vlot gebeuren als je de verdeler uit elkaar hebt gehaald. Maar ik weet niet of je dat hebt gedaan. Maar check eens al je vacuumaansluitingen (dun slangetje van caberateur naar verdeler)

    2. contacthoek: je kan contactpuntjes afstellen door de opening met een voelermaat netjes op de gespecificeerde afstand te zetten (welke hangt af van je verdeler). Ik heb de laatste tijd de cotnacthoek helemaal ontdekt. Jammer genoeg zijn er vrij weinig betaalbare contacthoekmeters in de handel. De ‘dwell-angle’ mogelijkheid zat toevallig op een draper tools mulitimeter die ik in Engeland heb gekocht (Billing 2001). Je kan zo veel netter de contactpunten op de juiste afstand zetten. Kan ook nog een verschil maken

    3. timing: ik denk eigenlijk dat je je timing moet stellen. Het zou me niet verbazen als je timing te vroeg staat, als je dan gas geeft vervroegt nog eens extra waardoor je bougie te vroeg vonkt waardoor ie die slag weinig vermogen heeft (gevolg: inhouden). Weet je hoe je je timing moet stellen?

    Veel succes, ik hoop dat dit een beetje helpt. Als je vragen hebt, stel ze gerust. Ik ben zelf ook geen expert, maar samen moeten we hier toch uitkomen :-)

    Eric

  • Aad Koene

    Beste allemaal,

    Zoals beloofd zou ik het resultaat melden van een ochtend sleutelen met een vakmonteur.

    Er zijn een groot aantal zaken die te maken hebben met het wel of niet goed lopen van een motor:

    - bougies

    - kabels

    - contactpunten

    - condersator

    - bobine

    - aarding

    - luchtfilter

    - brandstoffilter

    - brandstofpomp

    - verstuiver

    - CO2 regelnaald

    - Warpwhole

    - Warmtewisselaar

    - Kleppen

    en tot slot de diverse afdichtingen.

    Het grootste probleem bij het afstellen van een Land Rover motor ligt verscholen in het feit dat Land Rover alles zodanig gebouwd heeft dat er overal ruime marges op zitten.

    Dit houdt in dat heel veel te verstellen is zonder dat het daadwerkelijk direct effect heeft, echter als veel zaken tot aan de rand van de marge verstelt zijn gaan ze elkaar wel beinvloeden zonder dat direct opvalt wat wat veroorzaakt.

    Zaak dus als je aan het afstellen begint daar waar mogelijk alles in het midden van de marge af te stellen en zaken die vooraf te optimaliseren zijn (zoals kleppen stellen) ook doen.

    Er van uitgaande dat de volgende zaken vervangen zijn:

    - bougies, kabels, puntjes en condensator

    En dat de volgende zaken nominaal zijn afgesteld:

    - kleppen, ontstekingsopening en ontstekingstijd

    Dat de volgende zaken gecontroleerd zijn en correct bevonden:

    - luchtfilter, brandstoffilter(s), brandstofpomp, vacuumslangen, aarding en de afdichtingen

    Nu zou de motor normaal moeten starten en lopen, echter mogelijk nog met een hoog verbruik, terugval bij acceleratie, backfire bij de-acceleratie en niet af te stellen stationair.

    Blijven er nog maar een paar zaken over:

    - Warpwhole dichten (bij Zenith carb)

    - CO2 stelschroef vervangen

    Beide zorgen namelijk voor een extreem hoog brandstofverbruik, de 1e over de hele linie (weglekken in het spruitstuk) de 2e vooral bij stationair lopen, en de eerder genoemde verschijnselen.

    Het Warpwhole is makkelijk te dichten en de CO2 stelschroef moet je simpelweg gewoon vervangen (is goedkoper dan een tank benzine).

    Als je metingen zou doen voor het vervangen en erna zou je schrikken van het verschil in brandstofverbruik (in mijn geval ervoor >10 dus niet meetbaar, erna 4,25).

    Na al het bovenstaande uitgevoerd te hebben (de CO2 schroef moet ik maandag nog even halen) start mijn 109 bij de vierde slag, ook vanavond nog met een koude motor zonder choke bij 5 graden vorst.

    Voor de pietleuten onder ons zou je nu kunnen beginnen aan een fijn afstelling (Tuning).

    Ik hoop dat een hoop mensen hier wat nuttigs mee kunnen.

    succes, allemaal

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"

  • Ed Dinee

    Mensen, bedankt voor jullie reactie.

    Ik had inmiddels alles al gedaan, en hij liep inderdaad beter.

    Maar wat is die Warphole, en omdat ik niet over een viergasmeter beschik,

    hoever moet je het CO2 schroefje uitdraaien.

    Die van mij is nu een gehele slag uitgedraaid.

    Groetjes, Ed.

  • Ed Dinee

    Eric, bedankt voor je bericht.

    Ik heb aan dat “tandwieltje” niet gedraaid.

    Ontsteking heb ik met voelermaatjes op “maat” gezet.

    Onsteking op tijd gezet, 6 graden voor.

    De leiding, ja ja, bij mij zit er nog leiding van de vacuumvervroeging ga ik

    deze week geheel vervangen.

    Mochten er problemen blijven, dan kom ik weer op prikbord.nl

    Groetjes, Ed.

  • SIII 88

    Informatie over het inmiddels befaamd geworden 'Warphole" (StarWars met Land Rover ;-) ) is te vinden op www.lrch.nl –> techniek –> motoren.

    Ik heb gisteren uitlaatpakking, verdeler met contactpuntjes en bougiekabels vervangen, kleppen gesteld en het lijkt goed te gaan. Ze pruttelt nog wat na bij gas loslaten, dus om dat te verhelpen ga ik volgend weekeinde op zoek naar dat buitenaardse ‘Warphole’ in de cosmos van de carburateur.

    Zo te lezen heeft iedereen een zinvol weekeinde gehad……….

    Groet,

    Marco

    LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71

  • Aad Koene

    Beste Ed,

    Het antwoord op het Warphole heb je inmiddels al gehad.

    De CO2 schroef staat bij mij nu volledig ingedraait maar dit omdat hij versleten is (dit is niet absoluut konisch meer, overigens met het blote oog niet te zien).

    In principe moet hij bijna dicht staan, hoe verder open hoe meer brandstof.

    Als je een garage in de buurt hebt waar je een goede relatie mee hebt willen ze je op een rustig moment hiermee weleens helpen.

    Tijdens een APK wil dit ook nog wel eens lukken om dit met apparatuur erbij af te stellen.

    Succes,

    Aad Koene, LR S2a 109“ Stawag RHD Safari ”Tinkerbell"