van rhd naar lhd type 3 109d

• clem

Heeft iemand ervaring bij het ombouwen van een serie 3 109d van rechts naar links gestuurd. Buiten het een heleboel werk dacht ik de volgende onderdelen te moeten vervangen:

-stuur huis

-stuur stangen

-vloerplaten

wie kan mij meer vertellen

bij voorbaat dank

clemens

• rangie 2

Van links naar rechts bouwen is een leuk klusje, maar trek er wel wat tijd vooruit

Je hebt nodig

linker stuurkolom met stuurhuis.

Stuurhuis zelf kun je volgens mij omzetten.

gat in chassis zagen (links) voor stuurhuis

rechter fussee ombouwen (of complete as)

rem naar links zetten en leidingen omleggen

koppelingsleidingen omleggen

stangenstelsel van rechts naar links bouwen of omwisselen

dashbord omwisselen voor een links gestuurde

sommige draden moeten verlengd worden

handrem naar links (eventueel)

kachel verwisselen voor linksgestuurd/ of zo ombouwen dat het past

(wil wel!)

koplampen vervangen voor links

Verwacht wel een kleine 1000 euro verder te zijn (of je moet goedkoop aan een rotte auto te kunnen komen)

succes

Anton

• ron bolleboom

met het verhaal hierboven ben je er nog niet stuurhuis moet wel vervangen voor de linkse uitvoering stuur/fusee armen moeten vervangen voor linkse (de oude wijzen de band in bij omwisselen )kachel huis + radiateur omwisselen voor linkse ombouwen word een zootje en inderdaad de dashbord met complete onder en boven bak zijn anders . beter de auto inruilen voor een linkse het is bij SIII een rot klus .ik kan alle onderdelen gebruikt leveren voor redelijke prijs

succes Ron

• wilberth

Goed, je hoort het al gewoon niet aan beginnen als je niet heel erg zeker weet dat je het wilt. Ook als je niet aan je auto gehecht bent is inruilen dus een beter alternatief.

En anders, gewoon aan beginnen.

In mijn geval ligt de hele auto toch al uit elkaar, dus ik ga ron maar eens mailen wat zo'n complete set goede gebruikte onderdelen bij hem moet kosten.

Succes Wilberth