Het lukt niet.........

• SIII 88

Twee weken geleden de vraag gesteld wat de oorzaak kon zijn van horten, stoten en knallen (met vlammen zelfs) van mijn 2¼ benzine LR. Enkele van jullie hebben gereageerd met voor mij waardevolle aanwijzingen. Inmiddels zijn bougies, contactpuntjes en alle pakkingen van de carburateur vervangen. Exact volgens het boekje op tijd gezet met behulp van lamje en zo. Gisteravond rijden als een zonnetje, het leek helemaal perfect. Vanmorgen -geen gereedschap aangeraakt- starten en rijden. Stationair gaat het helemaal goed, maar op toeren en belast is het weer een ramp. Het is een 24V FFR uitvoering, dus een ‘waterdichte’ verdeler en bougiekabels met metalen mantels. Ik twijfwel nu een beetje wat te doen. Ik kan nu ook nog de kabels vervangen en straks misschien ook nog de verdeler, of ga ik nu in een keer over op een reguliere ontsteking.

Is in een 24V uitvoering een gewone ontsteking te plaatsen?

Wat moet ik doen?

Marco

LR 88 SIII 2¼B '71

• bowy

Loopt hij op gas toevallig???

over de kabels kan ik helaas geen zinnig woord zeggen…..

Groet Bowy

• Dennis

Ik heb zelf m'n S2a FFR omgebouwd naar 12v, dus ook de ontsteking.

Dit werkt perfect, in jouw geval heb je een 12v verdeler, bobine, nieuwe bougiekabels+doppen nodig, en moet je de bobine op 12v aansluiten (tussen massa en de + van de accu waar ook de massa kabel aan zit). Schakel dit wel via een relais (geschikt voor permanente inschakeling), welke weer ingeschakeld wordt via de contactschakelaar.

Nu over het probleem zelf: heb je al gekeken of de centrifugaalgewichtjes in de verdeler nog goed werken?

Als deze vastzitten, of de veertjes zijn niet meer goed dan kun je deze verschijnselen krijgen. Sommige 4 cyl benzinemotoren hebben een klep tussen het in, en het uitlaatspruitstuk. Als deze niet meer sluit kun je ook problemen verwachten.

Even voor Bowy: ik heb een reactie gegeven op jouw chassis-swap

Dennis.

• SIII 88

Nee, niet op gas. Ik gebruik gewoon euro 95, zonder loodvervanger dien ik daar dan wel bij te melden.

Dank en groet,

Marco

• Hugo

Marco,

Ik heb zelf ook een normale ontsteking op mijn 24v FFR gezet. Is een fluitje van een cent……

Alle 24V zaken kun je gewoon demonteren, het enige wat je moet laten zitten is de ‘drop-box’, dit is de doos die tussen je ontstekingsdraad en de bobine zit. De dropbox regelt dat het voltage omgezet wordt van 24v naar plm.12v, bij mij zat hij bovenop het klepdeksel. Je FFR ontsteking loopt dus eigenlijk ook op plm.12v en kan dus gewoon door een Lucas of Ducellier vervangen worden. Als je de dropbox laat zitten hoef je dus niets te regelen met relais-tjes of zo.

Als je nog vragen hebt laat je het maar even weten.

Mvrgr, Hugo

• SIII 88

Dank, op dit antwoord zat ik een beetje te hopen. Ik controleer eerst de centrifugaalgewichtjes nog even zoals Dennis adviseerde, dan zal ik ook de kabels nog even provisorisch isoleren om ook dat uit te sluiten. Mocht dat niets uithalen, dan ga ik over op een nieuwe ‘normale’ ontsteking.

Jullie horen het wel, maar blijf alsjeblieft roepen als je nog ideen hebt!

Marco

LR 88 SIII 2¼B '71

• dirk

staan je kleppen wel goed

• SIII 88

Die heb ik 500 km geleden nog gesteld. Maar, misschien moet ik nieuwjaarsdag ook daar gelijk maar weer naar kijken.

Dank voor je tip!

Marco

• Aad Koene

Marco, werp ook eens een blik op het merk van je carburateur.

Als het een Zenith is kan het zijn dat je last hebt van een warphole en geeft dezelfde problemen als jij vermeld.

Als je meer info hierover wilt, mail me maar.

Nieuwjaarsgroeten,

Aad Koene, Laro S2a 109" Tinkerbell

• SIII 88

M'n berichtje is onderweg naar je…..

En voor de belangstellende meelezers, het is inderdaad een Zenith 36 IV carburateur.

Marco

LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71