Achteruitrijlicht????!!

• beerman

Eey

Voor onze landrover serie 3 109 stawag zoek ik nog een achteruitrij licht. Heeft er vroeger opgezeten maar door een tussentijdse eigenaar er afgehaald. Weet iemand waar het relais voor het inschakelen hiervan zit. Kon bij de schakelpook/bak niets vinden en zo'n ding gaat normaal toch automatisch aan als je de auto in zijn achteruit zet?? Ook ben ik nog op zoek naar een manier om de pechlampen functie (dat alles knippert) er op te krijgen, iemand ervaring hier mee?? Mooie invulling van de kerstvakantie toch dat klussen! Veilig 2003 in dan maar. Gelukkig Nieuwjaar allemaal alvast!!

• louis

Beer,

Bij een landrover gaaat niets automatisch en zeker niet bij een achteruitrijlamp want die zit er op een serie drie niet op. Dus die moet je zelf maken, Als je de vloerplaten en de tunnel verwijderd zie je de versnellingspook. De met 4 bouten vastgezette beugel van de pook heeft aan de achterzijde (ten opzichte van de rijrichting) een 8 mm gat. Dit gat boor je uit tot 12 mm en daar schroef je een Drukschakelaar (BMW-Mercedes-Volvo oid) . Aan de pokgeleider naar achteruit (stelschroefje met kontramoertje gebruiken) monteer je eenhoekprofielje van 2 cm breed Bij het in de achteruitschakelen zal het hoekprofieltje de schakelaar indrukken en kontakt maken. Aan de linkerachteerzijde boven de nummerplaat en de nummerplaatverlichting monter je een achteruitrijlamp (b.v. gelijk aan stadslichtjes) (daar zit bij ex-militair al een gat van de Nato-verlichting) De groen-oranje draad daarvan loopt naar zekering V 17. Als je nu permanente spanning van zekering V 23 afhaald en die verbind je door via de schakelaar met V 17 krijg je in de achteruitstand spanning op groenoranje draad, links achter en kun je een 21 watt achteruitrijlamp automatisch laten branden.

Voor verdere informatie heb ik wat foto's gemaakt om dat te verduidelijken en kan ik je eventueel mailen.

Suk6 Louis

P.s. voor wat betreft de pechlampfunktie moet je bij Yuri zijn. Die zal zich wel binnenkort melden als hij dit leest, want hij heeft dit onlangs uitgezocht en weet hier alles van.

• beerman

Onzetten bedankt Louis

Mooi om te weten dat er zoveel mensen zijn die handig zijn met landrovers.

Als je die foto's door zou kunnen sturen naar a.c.w.beerman@student.tudelft.nl,

mijn hotmail zit meestal erg vol. Ga er zo snel mogelijk aan klussen maar alvast even de benodigtheden inslaan!

groetjes Albert

• jakko

Hold you horses;

Alhoewel het verhaal van Louis zal kloppen toch even een opmerking. Jij zegt dat de vorige eigenaar de achteruitrijlampen eraf gehaald heeft. Welnu, als dat zo is dan is je versnellingsbak al aangepast en wel door mijnheer landrover zelf. Mijn series III uit 80 heeft orgineel af fabriek achteruitrijlampen. Ook het bedradingsschema zit in de orginele laro gebruiksaanwijzing. Wel is het typisch dat je in verder geen enkel boek meer de aansluiting op de versnellingsbak kunt vinden. Die is er dus absoluut wel.

Als ik jou was zou ik dus in jouw geval eens goed gaan zoeken naar elktra draadjes in de buurt van je versnellingsbak. Hebben de achterrijlampen er standaard opgezeten dan heb je ook standaard de schakelaar en is het dus een kwestie van door meten, kabels trekken en lampen monteren.

Ik hoor nog graag van je

jakko

• Peter

Het is een hele operatie die manier van Louis.

Het zal best werken maar het kan eenvoudiger.

Die bewustebeugel op de versnellings bak past namelijk ook gewoon een remschakelaartje van de landrover zelf op.

Dan hoeft er geen stelschroefje op en ook geen hoekprofieltje.

Met de bedrading volg je de raad van Louis op en klaar is Beerman (kees)

Zit bij mijn Tonka al jaren zo

Groetjes Peter

• Tom 109

De achteruitrij schakelaar is een gewoon standaard Land Rover onderdeel

no: 575166 ( mechanical stop switch ) en is gewoon bij Budget Parts te bestellen.

ik heb hem zelf ook pasgeleden besteld.

Sucses

• louis

Tom,

Nou word ik heel nieuwsgierig waar die schakelaar dan komt te zitten.

Ik heb niets anders kunnen vinden dan een gat in een beugel.

Louis

• Dennis

De schakelaar komt in het gat in de beugel.

Dennis.