Afrika: Tdi of Td5?

  • Erwin

    Wij (mijn vrouw en ik) gaan emigreren naar Namibië en hebben in 2001 een Defender 90 Td5 gekocht, we vroegen de verkoper (dhr Zwier, Landring b.v.) toen of het verstandig zou zijn met een Td5 naar de bush te gaan vanwege de computtergestuurde motor. Nadien hebben verschillenden ons geadviseerd niet met een Td5 naar afrika te gaan maar een Tdi te kopen. Wie kan hier meer over vertellen? Kan het wel een Td5 zijn of niet, en waarom dan niet.

    Groeten

    Erwin

  • Squadracorse

    Als ik de meeste reisverhalen moet geloven dan zijn het bijna allemaal de bekende V8 motoren. Maar ja, ik ben eerlijk gezegd ook een Diesel fan. Zelf rij ik een 300Tdi en daar echt heel weinig mee gehad. Tot nu toe geen problemen behalve de delen die aan slijtage onderhevig zijn, oa schijfremmen voor en achter, uitlaatje maar heeft me nog nooit laten staan op een oude kapotte accu na (mijn eigen schuld!).

    Zelf heb ik ook gehoord (van mensen die TD5 hebben gereden) dat het blokje na zo ongeveer 90-100dkm de geest geeft en ik heb geen idee hoe ze in Afrika met deze nwe techniek omgaan.

    Succes, JC

  • Donald

    De Td5 motoren kunnen gemakkelijk meer dan 100.000 km lopen,

    mij zijn meerdere bekend die zonder problemen meer dan 200.000 km gelopen hebben.

    Mijn eigen heeft 187.000 km gelopen waarvan +/- 150.000 km met Chip-Tuning.

  • jeroen

    Voordeel van een Tdi is dat er geen chips of andere electronica nodig is om de motor van brandstof enz te voorzien.

    Een Tdi is dus eenvoudiger te repareren en te servicen omdat er geen comp. nodig is. Heb zelf een 200Tdi met 220.000 km en snort tevreden.

    Td5 lijkt me een heel degelijke en betrouwbare motor.

    Anders eens met Roel Baay bellen. Staat op de landrover.startpagina.nl.

  • andre

    In namibie rijd men veel op benzine. Garages zijn eenvoudig en beschikken vaak niet over geavanceerde apparatuur. Dus wordt het vaak improviseren. Namibie is wel een land dat goed aan onderdelen kan komen, met name toyota (oeps) onderdelen. voor zulke landen geld, hoe minder electronica, des te minder problemen bij reparatie.