Raar geluid bij hoge toeren

  • Sue

    Hallo allemaal,

    Mijn Lightweight 2.25 lt diesel maakt een raar geluid sinds een aantal dagen. Als ik verder dan 60 km/h doortrek in zijn drie en als ik tussen de 90 en 95 km/h rijd, produceert de motor een snerpend geluid. Ook als ik van 100 km/h mijn gas loslaat om te stoppen voor bijv. een stoplicht hoor je het even, ook weer rond die 90 a 95 km/h. Het klinkt een beetje net als te slappe snaren, maar die hoor je dan bij het optrekken in de lage versnellingen en ik hoor het dus alleen in zijn drie en vier. Ik heb net wel allebei mijn snaren vervangen maar die staan volgens mij goed op spanning. Wat kan dit zijn? De topsnelheid is ongeveer 110 km/h bij het inhalen, maar dan hoor je het dus weer niet. Het is ineens gekomen en het wordt tot op heden niet erger of anders. Wie o wie heeft tips of ideeën?

    Alvast een prettige kerst,

    groetjes Sue

  • Ed

    Hallo Sue,

    Laat ik beginnen met te zeggen dat ik geen oplossing voor je heb.

    Wel denk ik dat je normaliter een erg goed lopende diesel hebt, een top van 110, voorbij de 60 km/h pas naar de vierde versnelling !!! mijn 109 diesel houdt het bij 85 toch echt voor gezien en bij 55 zit ik allang in zijn vierde versnelling.

    Heb je de motor op een bepaalde manier “bewerkt” om deze prestaties te krijgen ??

    Groet en succes met de oplossing.

    Ed.

  • Sue

    Hoi Ed,

    De enige bewerking is plankgas! Hij liep al zo toen ik hem kocht en voor zover ik weet is hij niet “opgevoerd” of iets dergelijks. Overigens heb ik wel een verbruik van 1 : 6,5. Dit moet nog iets hoger kunnen als ik de verstuivers heb afgesteld. Dus het moet wel ergens vandaan komen, dat harde rijden.

    Heb je trouwens ook grote banden? Ik heb 265/80 op 16"velgen. Dat houd in dat ik een bandhoogte van 80 cm heb. Dat scheelt natuurlijk ook…

    Verder een prettige kerst en wellicht tot ziens op een evenement.

    Groetjes Sue

  • Aad

    Ik zou iets rustiger gaan rijden met die jongen.

    110 is wel erg hard voor een LW

    Kan nie goe zijn voor de motoreke

  • Dennis

    Mijn 88" diesel maakt ook een vreemd geluid bij ongeveer dezelfde snelheden (toerentallen), bij mij is het het meetrillen van de hoog/laag pook, een stukje rubber ertussen did the job.

    Mijn 88" haalt ook 110 km/h (mits geen harde tegenwind) het duurt alleen even.

    Bij wie dit niet zo is: kijk even of volgas echt volgas is, het pedaal en de heveltjes op de dwars-as verschuiven wel eens in de loop der jaren.

    Dennis Berretty

    landrover.berretty.com

  • Sue

    Beste Dennis,

    Gelukkig, ik begon me al zorgen te maken! Die 110 rijd ik ook alleen maar bij het inhalen om het overige verkeer niet te veel te hinderen. Doorgaans hou ik hem op een kleine 100. Waat heb je dat stukje rubber precies tussen gedaan? Gewoon tussen de pook en waar hij “de grond” in gaat? Wat voor verbruik heb jij ongeveer? Ik hoor zoveel verschillende verhalen, van 1:5 tot 1:11!! Lijkt me wel heel veel toch 1:11?

    Alvast bedankt,

    Sue

    P.S. Mooie foto's op je site!

  • Dennis

    Beste Sue,

    Ik vergeet telkens om terug te kijken als ik hier een reactie geef, vandaar dit late antwoord.

    Het stukje rubber heb ik tussen de kogel, en de ring die de schakelas bedient geplaatst (onder de auto, dus), waar eigenlijk een soort veerplaatje hoort te zitten.

    Bij alle series LR's waar ik aan heb gesleuteld (zo'n 10 totaal), was dit plaatje al lang verdwenen, vandaar dus het rubber.

    Het verbruik van TB weet ik op dit moment niet, want ik rij er zo weinig mee dat ik soms maar 1x per maand tank.

    Toen ik hem net had (15 jaar terug) was het geloof ik 1 liter op 8 km. Ik moet er wel bij vermelden dat er toen nog geen roofrack op zat.

    Dennis.

  • Tom MWL

    moi!

    Ja,dat krijg je van dat plankgas trappen!

    je trapt die ouwe diesel totaal kapot!

    landrover geeft een kruissnelheid op voor series diesels van 85 kmh.

    gierende geluiden kunnen een voorbode zijn van lagerschade!

    t kan nog wel een poos goedgaan hoor met dat gejaag, maar hij gaat er aan….

    verbaast me trouwens dat je de koppakking er nog niet tussen uitgeblazen hebt!

    wat ook graag gebeurd is dat de spietjes om de voorkamers op hun plek te houden er uitvliegen en boven de zuiger schade aanrichten(kan er zelf een scheur in ontstaan waardoor je ineens HEEEL veel carterdruk hebt).

    nou ja,je moet het zelf maar weten….

    verders wel vriendelijke groetjes van mij ;-)

    tis alleen dat plankgasverhaal wat me stoort.je laat je oma toch ook niet altijd de maraton lopen?