traaaage startmotor

• DJ

Mijn series II van ‘66 start nogal wat vreemd, ik heb em net een paar weken, en als je ’em start lijkt ‘t of de startmotor heeeeel traaaag draait, uiteindelijk start ’ie dan toch wel, ook bij de -8 graden van laatst. Iemand enig idee wat dit is? de accu is doorgemeten bij de garage en is in prima staat.

Zou ik de startmotor uit elkaar moeten halen en schoonmaken of zo? As zondag wil ik eigenlijk even meedoen aan de oliebollenrit in Drenthe, dus dan wil ik em graag klaar hebben :)

Durk

• james

Ik gok op de koolborstels of de lamellen waar de koolborstels op staan zijn vuil

er zit dan een laagje kool tussen de lamellen, dit verwijder je met een blad van een

junior zaagje wel oppassen voor beschadigingen!!!

daarna even de lamellen polijsten met scotch brite

succes!!!!

• DJ

James, bedankt voor de tip, ik ga 'em zaterdag even uit mekaar sleutelen.

Zou ‘t desondanks ook nog aan de accu kunnen liggen? die is volgens mij zo’n 55 Ah, is dit voldoende of zou 'ie eigenlijk nog wel wat zwaarder kunnen?

Mocht zaterdag nou blijken dat de accu toch niet goed (genoeg) is, en ik moet em vervangen, dan wil ik direct rekening houden met een electrische lier, hoe moet je berekenen wat voor capaciteit de accu dan moet hebben?

Durk

• bowy

Hoi Dj

Het zou ook nog de kabel van het relais naar de startmotor kunnen zijn. deze ligt soms een beetje tegen de uitlaat aan en smelt dan wat waardoor hij een beetje sluiting maakt met de massa en de startmotor dus ook veel minder stroom krijgt…….. Heb ik wel eens gehad, maar de koolborstels lijkt me meer kans!!! Maar je kunt het altijd even checken als je toch bezig bent….

Groet Bowy

• Arie

Hoi DJ,

De mijne start heeeeel traag (88benz/lpg'75) de laatste weken bij vrij

koud weer (rond en onder het vriespunt)

Ligt volgens mij aan de dikke carterolie.

Bij “gewoon”weer boven de 1 á 2 graden startíe normaal. Raar he?.

En ik heb toch pas mijn dynamo en alle bedrading en accu vernieuwd.

Beste,

Arie

• Durk

Ik ga even een test doen met een dikkere accu, in m'n eigen dieseltje ligt volgens mij een 100AH accu, kan ik es even zien of die beter reageert dan de 55Ah van nu…

• james

als je toch bezig bent kijk dan ook even naar de massakabels en naar de massaschakelaar

• Ernst

Het is je accu, trust me! Als je besluit om even diep in de buidel te tasten en een zwaardere accu aan te schaffen, dan zul je daar onmiddelijk plezier van hebben. 55 ampere is gewoon veel te weinig bij koud weer. Ik spreek uit ervaring, want nadat ik een zwaardere accu had geplaatst scheelde dat ook enorm.

Extra tip: als je nou zeker wilt zijn dat je auto ´s morgens vroeg zal starten, dan moet je je accu ´s nachts binnen zetten. Op kamertemperatuur doet ie ´t ´s ochtends beter dan op buitentemperatuur…

Een groet van

Ernst

• DJ

Ik heb er nu een 100Ah uur accu tijdelijk in geplaatst, dit scheelt nogal wat!!! Ik zal 't weekend de massakabel even opnieuw monteren, dit kan beter volgens mij…

ik wacht voorlopig nog wel even met 't uit mekaar klooien van de startmotor.

bedankt voor de tips!!

Durk