ombouw softtop>hardtop

  • michiel arts

    is het mogelijk om een defender 90 soft top om te bouwen naar een tijdelijken/permaneten hardtop?

    groetjes michiel

  • Ronald

    Met een paar Engelse sleutels kom je een heel eind…

  • Jan

    Nee, als het een Defender is kom je niet zo ver ………

    Is tegenwoordig allemaal metrisch.

    Succes.

  • wilberth

    Tuurlijk mag dat niet, een standaard hardtop voldoet nameluk niet aan de grijskenteken eisen.

    Als je hem echter vast zet met vleugel moeren (ipv engelse of metrische sleutels) dan is het belading (moet volgens RDW met de hand losneembaar zijn) en kun je gerust een standaard hardtop, zelfs met alle raampjes, monteren want er heeft nog nooit een ambtenaar beweerd dat je geen raampjes mag vervoeren in je defender ;-)

    Succes, Wilberth

    PS dan moet je defender nu natuurlijk wel een grijskenteken hebben met als inrichting “open wagen”

  • Noud109

    Hoi,

    Raampjes in de hardtop als deze lading is op een wagen die als Pick-up (open wagen) op kenteken staat? Da's nieuw voor mij. Ergens lijkt me dat reeel. Maar………

    Ik heb een collega die met een Rocky softtop op grijs kenteken rijdt en zijn zijruitjes dicht moest laten naaien met ondoorzichtig materiaal. De meeste ex militaire softtop 109 staan als “Pick-up” of als “open wagen” op kenteken. Al iemand de rauitjes in z'n huif dicht moeten laten zetten? Of is Pick-up weer anders dan open wagen volgens de RDW?

    Noud

  • Frank

    De hardtop vastzetten met vleugelmoertjes mag niet .

    Het enigste wat als lading wordt gezien is een gesloten container zonder raampjes en er moet aan de achterkant ook een eigen klep hebben en mag niet blijvend(vast) in de bak worden gemonteerd alleen snelsluitingen en borgclips komen hiervoor in aamerking . Zie land Rover 130 . De huif op een grijs kenteken 109 mag geen open ramen hebben volgens de wet.

  • Frank

    Ik neem aan dat de auto grijs kenteken is .

    Je kan de auto ombouwen naar hardtop maar dan moet er een verhogingsdak gemonteerd worden en het tussenschot moet veranderd worden om aan de grijs kenteken eisen te voldoen .

  • wilberth

    Op site RDW staat volgens mij alleen maar dat het zondr gereedschap losneembaar moet wezen, dan is het lading.

    Discussie over ramen in je huif (deel van opbouw) kan ik me wel voorstellen, discussie over ramen in je lading gaat de RDW nooit winnen.

    Kunnen evt. wel de discussie winnen of het al dan niet lading is, maar zoals ik al gezegd heb, ik weet niet beter als dat het met de hand afneembaar zijn het criterium is.

    Geef toe dat snelspanners of klemmen dan overtuigender zijn als vleugelmoeren, en lading waar een hoop bedrading naar toe gaat voor muziek en lampen etc. werkt ook niet overtuigend, net zo min als vast gekitte lading en lading zoals de mijne die helemaal met snelspanners vast zit op de achterdeur na die deels tegen de lading en deels tegen de auto geschroefd zit ;-), ach ja kleinigheidje blijf je houden.

    Overigens weet ik niet zeker of je op de APK wel gecongtroleerd mag worden voor deze eisen.

    Als er echter een RDWer op steekproef komt of je wordt onderweg lastig gevallen door een belasting inner dan heb je natuurlijk wel een probleem.

    En dat alleen omdat ik vanwege verkeersveiligheid graag (doorzichtige) ramen rondom heb. Het blijft een knap treurig stukje regelgeving.

    Groet, Wilberth