Ombouwen 110 naar Tomb Raider

  • tom

    Ik ben van plan om een 110 5 deurs station(grijs kenteken)om te bouwen naar een Tomb Raider model die op grijs kenteken blijft, ik heb maar twee stoelen nodig.

    Via de Douane en RDW ben ik er achter gekomen aan wat voor maten de auto moet voldoen.(pick up deel minimaal 125 cm en een wand op minimaal 115 cm vanaf onderkant stuur)

    Er zijn nu twee opties:

    Als dak en achterwand van de cabine gebruik ik die van de 130(ik heb me laten vertellen dat die moeilijk tweede hands te krijgen zijn) en een volledig schot op minimaal 115 cm vanaf het onderkant van het stuur of

    Het dak van de 110 op maat zagen en een achterwand maken(gebruik maken van het bestaande stuk, deur vast lassen/plakken?).

    Kun je het dak zonder meer inkorten? Moet je iets extra doen m.b.t. versteviging? De rdw/douane kon me hier geen antwoord op geven.

    Heeft iemand hier ervaring in of weet dit? Heeft iemand nog andere tips?

  • Chris

    Ehh, je wilt dus je 5 drs ombouwen tot 110 Pick-up?? De Tomb Raider is er nl ook als gewone 110 of 90. Ik heb absoluut geen ervaring met ombouwen/aanpassen, maar de achterwand met deur naar voren plaatsen tot achter de voorstoelen geeft wel een raar gezicht lijkt me (althans zo begrijp ik het). Oude series 1 of 2 -pick-up zijn zo nog wel eens gebouwd, volgens mij. ik zou sowiezo een 110 station niet ombouwen, volgens mij kun je hem beter voor een pick-up model inruilen (pickups zijn volgens mij wat goedkoper namelijk). Maar als je het toch wilt doen, zou ik een nieuw pick-up dak monteren. Je blijft overigens nog wel met de portieren achter zitten (of blijven die zitten, zodat het een dubbelkabine wordt?)

    gr. Chris

    LR110

  • Tom

    Het moet inderdaad een dubbele cabine worden alleen komen er in het tweede deel geen stoelen of een bank i.v.m. grijs kenteken.

  • 110

    In het tweede gedeelte mag wel een bank komen.

    Bij het plaatsen van een crewcab moet wel de as iets verschoven worden, wil je nog steeds “grijs” kunnen blijven rijden (zie de belastingeisen).

    Land Rover nederland leverde de Tomb Raider ook met grijskenteken.

    Ik geloof dat Serry er ooit een paar verkocht heeft.

    Succes

  • Frank

    Deze Tombraiders zijn inderdaad grijs kenteken maar omdat er geen typegoedkeuring opzit voor grijs kenteken in Nederland moet er op deze wagens gewoon de BPM afgerekend worden en je betaald geel kenteken wegenbelasting.

    In het buitenland zijn de crewcabs(110+130) altijd commercial(grijs kenteken) uitvoeringen alleen in Nederland hebben ze weer een paar kromme regeltjes uitgedokterd!! Dus als je een gebruikte Tombraider wilt aanschaffen denk aan de hoge wegenbelasting.Dus Tom heeft gelijk er mag geen achterbank in de crewcab en er moet een tussenschot in geplaatst worden om aan de grijs kenteken eisen te voldoen.

  • SIII 88

    Dit is de link naar de site van de Rijksdienst voor het Wegverkeer waar men ingaat op de specifieke inrichtingseisen voor bedrijfsauto's:

    http://www.belastingdienst.nl/mrb/v/inleidingfs.htm

    Groet,

    Marco

    LR 88 SIII 2¼B '71

  • SIII 88

    Ik bedoelde eigenlijk deze link te geven:

    http://www.belastingdienst.nl/mrb/dl/mb4602.pdf

    Groet,

    Marco

    LR 88 SIII 2¼B '71

  • Luub

    Hallo Tom,

    Volgens mij moet je de eisen voor grijs nog maar eens heel goed doorlezen.

    De lengte van de laadbak gemeten voor de achteras is belangrijk en de 115

    cm. van onderkant stuur tot achterwand moet dat niet maximaal zijn?

    Ik weet dat voor usa pick-ups met dubbele cabine de stuurpen verlengt wordt

    om aan deze eis te voldoen, dit is volgens mij voor jouw project ook een goede

    optie.

    Succes,

    Luub.

  • Mike

    Belachelijk die belasting systeem.. Wist je dat een 110 in Engeland voor 160 pond per jaar aan belasting kost, ongeacht welke versie (voor zover ik gehoord heb)? Als ze een manier konden vinden om belasting op ademen te zetten, zouden ze het nog doen ook..

  • jos

    Ja, allemaal mooi gelul, maar daar schiet niemand wat mee op. Het is hier geen klaagbox!

    Wat je moet doen is de eerste optie die je zelf al gaf. 130 dak en achterwand. Inkorten en plakken en knippen wordt hardstikke lelijk. Je moet maar eens in de LRO bladeren. Daar staat vast wel een advertentie in van een sloper waar die delen liggen. Zo hou je het mooi origineel. (en elke hobby kost nou eenmaal geld…)

    Het grijs kentekenverhaal gaat inderdaad NOOIT op voor een 4-deurs 110 pick-up met een achterbank. Als het goed is, dan is je laadvloer precies 125cm. achter het achterste bulkhead als je die hebt gemonteerd, dus dat is geen probleem. Kleppie erachter en klaar. Je zat dus al in de goede richting met je plannen.

    Succes.