Probleem discovery 2.8 td bj 1998

  • David Esselink

    ik heb een probleem met mijn landrover discovery 2.5 td automaat bj 1998, ik ben er al vanaf afgelopen donderdag 12-12-2002 me bezig, ik heb al ondervonden wat het probleem is maar nu nog hoe ik het kan verhelpen of repareren, , het volgende doet zich voor : wanneer ik de auto op contact zet gaat de beveilegings klep ( die bout die in de brandstofpomp zit waar een elc kabeltje naar toe loopt ) gewoon open tegelijkertijd, begint de brandstofpomp te zoemen, maar dan komt het probleem na twee seconde hoor je een klein tikje in de brandstofpomp en word er iets afgesloten ( denk ik ),het is niet die bout waar 1 elc kabeltje naar toe loopt want waneer ik dat 1 e kabeltje er af haal dan geeft hij dat tikje nog steets.er word dus ergens , waarschijnlijkin de brandstofpomp iets afgesloten zodat er bij de verstuivers geen diesel meer uit komt, zelf denk ik dat het iets met de startonderbreker te maken heeft maar dat weet ik niet zeker. Wanneer ik heel veel geluk heb naar soms wel 100 keer op kontakt zetten dan geeft hij dat tikje niet en dan start hij heel normaal zoals het hoort. Ik hoop dat een echte kenner mij misschien verder kan helpen, of misschien iemand anders weet waar ik contact mee op kan nemen.

    Bij voorbaad dank.

    Met vriendelijke groet, David Esselink uit Winterswijk

  • 110

    Die “bout” op je brandstofpomp is een Solenoïde-klep.

    Dat is een afsluitklep die de brandstof toevoer naar de pomp regelt. Als er spanning op de klep staat dan moet de klep openen, blijkbaar functioneerd die klep nog.

    Het geluid dat je hoort zal waarschijnlijk een electrische opvoerpomp zijn (ik heb geen ervaring met de 2.5 td)

    Het lijkt me logisch dat die brandstofpomp alleen maar draait als de motor loopt, en dus lijkt het mij ook logisch dat die opvoer pomp bij (na) het bereiken van een bepaalde druk weer stopt met lopen (totdat de brandstofpomp de brandstof via de verstuivers afvoert en er weer brandstof aangevoerd moet worden).

    Weet je zeker dat de rest van de pomp wel goed functioneerd ?

    Wat is er gebeurd voor het uitvallen van de motor ?

  • David Esselink

    Hallo lezer en beantwoorder van mijn vraag, de auto deed het afgelopen woensdag nog gewoon naar behoren, donderdag morgen wou hij niet meer aanslaan , ik dacht eerst dat het door de kou kwam, ( vlokken in de diesel ) vervolgens heb ik alles gedaan om dat te verhelpen, nieuwe brandstoffilter alles goed untlucht enz enz , na die tijd heeft hij nog 2 keer een half uur gelopen, en als ik hem dan uit zette dan had ik weer het zelfde probleem, ik weet heel zeker dat er geen lucht meer in zit vanmorgen zette ik mijn auto weer op contact toen gaf hij weer een tik in de brandstofpomp tegelijkertijd geeft de pomp een zoemend geluid, en dan twee seconden later geeft hij nog een tweede tik ( waarschijnlijk in de brandstof pomp ) nadat ik hem wel 15 keer op contact had gezet gaf hij plotseling die tweede tik niet meer ik starte hem toen door en hij sloeg direct aan ra ra wat zou dat zijn, ik denk zelf dat er ergens in de pomp nog een tweede afsluiter zit ( van de start onderbreker mischien ) maar dat weet ik niet zeker. al vast bedankt voor uw reactie mijn telefoon nummer is : 0622370715 ( wanneer iemand telefonisch mij bericht wil doen.

    Met vriendelijke groet,

    David Esselink.

  • 110

    David,

    Als je niet kan vinden waar die tweede tik vandaan komt, waarom dan niet eerst opzoek naar documentatie van de auto en pomp ?

    Dan kan je tenminste nagaan hoe het systeem werkt en waar het op (zou moeten) reageert.

    De meeste motor revisie bedrijven zijn zeker bereid om je informatie te geven, en bel anders eens met Roel Baaij uit Schagen (0224-563171).

    Hij is uiterst hulpvaardig, en heeft veel verstand van diesel motoren.

    Succes

  • Rob Jansen

    Beste David,

    Ik heb een Discovery TD5 van 2000. In het begin heb ik dit probleem ook gehad.

    Daar ik de auto nieuw gekocht had heb ik het probleem bij de dealer neergelegd.

    Ik heb gevraagd wat er aangedaan was. Antwoord: Het electronisch systeem geheel resetten. Voorts heb ik meerdere electronische storingen gehad al deze storingen waren uit te lezen op het diagnose apparaat bij de dealer.

    Dus mocht het na het resetten nog niet verholpen zijn, rij dan effe naar een dealer Ik heb hele goede ervaringen bij ACS Hilversum en VIS Landrover suppliers Scheveningen.

    Veel succes met het verhelpen van de storing.

    Rob Jansen