oliekoeler aansluitingen

• Geert

Hallo,

een tijdje geleden is er een hele verhandeling geweest over de zin en/of onzin van de oliekoeler op de Lightweight. De meest gangbare mening is dat die niet echt nodig is. Hierdoor kwam ik op een idee: zouden de aansluitingen van de koeler gebruikt kunnen worden voor het inlussen van een micro-oliefilter? Ik heb ooit ergens gelezen dat met zo'n microfilter, van NTZ ???, de olieverversings-termijn drastisch verlengd kan worden. Heeft iemand ervaring met zo'n filter en nogmaals, zou je die in plaats van de oliekoeler op kunnen nemen?

Groet, Geert.

• andreas

Geert,

Op zich een goed idee, maar…..

Naar mijn idee zou een microfilter na het standaard filter geplaatst moeten worden en vraag ik me af of de techniek van een LW zich leent voor een redelijke high tech filtertechniek.

Vanuit mijn ervaring met microfilters op grondverzetmachines weet ik het volgende:

- Door het extra filteren van de olie kan je de standtijd verlengen, maar alleen na een monstername. Bij het monster wordt voornamelijk gekeken naar silicium, koper en waterdeeltjes. In de praktijk werd de olie, zeker de hydrauliek olie vaak afgekeurd.

Shell maar ook fabrikanten als Caterpillar hebben hier veel ervaring mee.

Voor die paar liter die in een LW gaan zou ik geen monsters nemen maar gewoon de olie verversen, met bijvoorbeeld Kendall half syntetic oil.

Van de prijzen van microfilters en oliemonsters wordt je trouwens ook niet vrolijk.

Zelf ga ik bij mijn LW de oliekoeler demonteren of er een afsluiter tussen bouwen, ik ben er zelf nog niet uit.

• arie

Afpluggen kan heel makkelijk, maat schroefdraad is het zelfde carterolieplug

banjo bout in carter kun je afpluggen met een stukje kopere pijp.

Anton ;-)

• Hugo

Ik heb de zender van de olietemperatuurmeter van mijn lightweight gebruikt om het tweede gat in het carter mee af te stoppen. De zender zat met een soort van verloopstukje in de leiding van de oliekoeler, het verloopstukje heb ik op/in het tweede gat van het carter gelast en daarna de zender er weer in gedraaid. Werkt perfect, niet alleen is het gat dicht maar je weet ook nog de olietemperatuur zoals die door de pomp aangezogen wordt.

Mvrgr, Hugo

ps. Ik heb een Englese LW (met 2.25 benzine motor, 24V), ik weet niet of het met diesels hetzelfde gaat.