Veren

• stijn

Hoe kan ik zien of mijn bladveren nog goed zijn? En hoe zou ik ze eventueel kunnnen opknappen, ontroesten? , verven?

• johan

Als de bladen wijken is dat een teken dat hun beste tijd geweest is. roest maakt niet zoveel uit, de kans dat ze wegroesten is niet zo groot. Het nadeel van onderhouden van veren isdat ze blootstaan een de ergste ontberingen van de LaRo, dus moet je het verdomd goed doen wil het effect hebben. Je kunt ze ontroesten m.b.v. een staalborstel of van dat smerige roestoplosser. Daarna met hammerite nr 1 en van die lekkere blubber tectiel erover, die je moet kwasten. Dat houdt het langste…

• Bjorn

Je kunt hiervoor het beste Owatrol gebruiken. Hammerite is keihard en bast dus. Dit heeft totaal geen zin bij bladveren! Owatrol is sterk penetrerend en trekt dus tussen de bladen in. Owatrol wordt ook gebruikt in de scheepsbouw, om de binnenkant van schepen mee te behandelen. Biedt dus ook weerstand tegen zoutinvreting e.d.

• Arie

Owatrol is mijn lust en mijn leven.Zo'n blikje van 2,5 liter kan je Laro best mee insmeren of spuiten (plantenspuit). Is tevens goed zout bestendig (pekel).Ruikt heerlijk.

• The Dude

Waar koop je dat Owatrol en is het ook goed voor je chassis, laat ik de vraag anders stellen gebruik je zelf ook voor je chassis?

• marcel

Owatrol is zeer goed spul. Ik gebruikte het voor diverse staal constructies op

mijn boot, als roest bescherming/wering. Ik gebruikte het ook door een paar druppels door de bootverf te doen.(max 10%) Waardoor de verf makkelijker smeerbaar werd en dus beter en mooier was om te rollen. Waardoor een dure bootschilder niet meer nodig was. De verf is ook veerkrachtiger geworden en bladdert minder snel.

Goed spul dus, uit de boten wereld. Het blijft wel tacky, als je het niet mengt.

Voor veer paketten weet ik niet of je dat mag/kan gebruiken. Ik heb begrepen

dat je op veerpaketten niets mag smeren en/ of spuiten daar de verende werking

kan toenemen doordat een smerende werking kan ontstaan tussen de onderlinge

veerbladen.

Groeten Marcel

• Arie

Ik heb heel mijn motorcompartiment van m'n 88 ermee ingespoten (plantenspuit werkt heel goed) en mijn verenpakketten ermee ingekwast.Die zagen er erg roestig uit.Mijn chassis ga ik zeker ermee doen (eerst Owatrol en later inspuiten en smeren met Bodyschutz)

Waar moet je anders een blik van 2,5 liter laten?.

Arie