Lekke koppelingscilinder 88"

  • Sue

    Hallo,

    Vanochtend gezellig kennis gemaakt met een meneer van de ANWB! Die constateerde een lekke koppelingscilinder bij mijn versnellingsbak. Dat kon hij niet repareren dus dat wordt weer lekker knutselen. Weet iemand of dit te doen is met een reparatiesetje of moet ik overgaan tot de aankoop van een nieuwe cilinder? En heeft er iemand nog tips en trucs?

    Alle info is welkom,

    groetjes Sue

    88" Lightweight ex-leger 24 V

  • Hugo

    Sue,

    Een hulp koppelingscylinder kun je eventueel wel reviseren maar omdat een nieuwe ook niet echt de hoofdprijs kost kun je hem misschien beter vervangen. Kijk of bel eens rond naar een paar leveranciers en kier er dan gewoon eentje uit.

    Vervangen is ook niet echt een bijzonder tijdrovende klus want de cylinder zit redelijk in het zicht en je kunt er goed bij. Ontluchten kan nog wel eens een beetje lastig zijn maar ook daar moet je met een half uurtje wel klaar mee zijn. Ik heb nog niet zo heel lang geleden de mijne vervangen en was met iets van een uurtje weer op weg. Ik heb overigens een 24v benzine versie dus als jij een dieseltje hebt kan het iets beter/slechter gaan.

    Mvrgr, Hugo

  • Fred

    Ik heb hetzelfde (dieselmotor) gehad en bij De Veste (nu auto REGA in Ede) een setje rubber afdichtingen besteld. Dat kostte 2 jaar geleden een paar gulden en blijkt tot op vandaag z'n werk goed te doen.

    Het aanbrengen gaat echt heel makkelijk, alleen het ontluchten gaat het het beste met 3 personen. 1 koppeling pompend intrappen tot er druk is, 1 onder auto nippeltje open/ nippeltje dicht en 1 onder motorkap de olie bijvullen.

  • Bjorn

    Zo'n cilindertje kost een paar tientjes. Gewoon je ouwe weglpeuren en en nieuwe erop!

  • martin

    Hallo,

    Ik heb kort geleden een vervangen, gewoon een nieuwe kopen kost weinig. Demonteren is zo gebeurd. Pas er alleen op dat je het voorzichtig doet. De pen blijft namelijk zitten. En die zit binnen in de bak met een plastic borg gefixeerd. Als je nu te hard duwt of trekt, trek je de pen eruit en valt de borgklip in je bak. Ben je een paar dagen sleutelen verder.

    Gelukkig waarschuwde Ron Bolleboom mij hiervoor toen ik bij hem een nieuwe cilinder kocht.

    Ik heb trouwens ook de leiding van de koppeling hoofdcilinder naar de hulpkoppeling cilinder maar vervangen. Kan in een moeite door. Succes

    Martin

  • Bjorn

    kheb gehoord dat die leiding van koppelingscylinder erg duur is. Klopt dat?

  • Hendrik

    Als dat zo is, wat ik betwijfel, kan je hem voor een paar gulden altijd nog zelf maken.

    Het is gewoon remleiding wat je aan de meter kan kopen, het enige wat je dan nog nodig hebt is een klem/houder waarmee je de omgevouwen rand kan maken. De nippel om de leiding weer vast te draaien gebruik je gewoon van de oude leiding. Het is allemaal geen duur spul.