Niet starten in Zeewolde

  • Mischa

    Hoi,

    Sinds afgelopen zondag hebben we de door ons felbegeerde Landrover series IIa in bezit.

    Zondag hebben we ‘m opgehaald uit het zuiden van het land en naar Zeewolde gereden. Dit verliep zonder problemen. Zondagavond hebben we ’m nog even verplaatst, zodat hij nu voor ons huis geparkeerd staat.

    Maandagochtend wilde hij echter niet meer starten.

    Ik ben nog een leek in autotechniek, maar dit is wat ik zie/hoor:

    - Na het maken van contact, staat de spanningmeter op 9,5 volt.

    - Na zo'n 30 seconden licht keurig het voorverwarm-spiraaltje op.

    - Als je dan start hoorde je in eerste instantie wat onafgemaakte slagen in de buurt van het schutbord.

    - Vanmorgen geprobeerd om eerst 1 seconde te starten, daarna voor te gloeien en dan weer te starten.

    - Nu hoor ik geen onafgemaakte slagen meer, maar een spinnend geluid (zzzzz enz)

    - Met de motorkap open en mijn vrouw laten starten, heb ik het geluid weten te localiseren ergens in het midden bij het schutbord.

    - De distributieriem draait verder niet.

    Is er iemand die weet wat ik kan doen om 'm weer te laten starten?

    Is er verder nog iemand in de buurt van Zeewolde, die me wat meer wegwijs kan maken in de techniek van een Landrover?

    Groeten

    Mischa

  • Aad

    je weet dt je een Lr als volgt start: contact aan, stukje verder doordraaien tegen veer in.

    Dan gloeit hij voor. Het voorgloeilampje gaat niet uit !

    Sleutel verder draaien tot startmotor aanslaat en lopen met die hap.

    Verder zou ik de massaschakelaar na gebruik altijd uit zetten.

    Eerst voordeel is dat de kans op sluiting en afbranden van je auto minimaal is.

    Ten tweede lekt er als je dit niet doet altijd spanning weg en sta je met een lege accu.

    Het spinnende geluid lijkt erop dat je startmotor blijft hangen.

    Gewoon effe een beuk geven met een flinke hamer.

    Blijft ie dit doen …………jammer een andere startmotor erin zetten.

    Kan je zelf.

    Moet je eens opletten hoe handig je wordt met zo`n Lr.

    Toch veel plezier ermee

  • Steven

    Ik denk dat je eerst eens moet kijken naar de stroomvoorziening.

    Het kan zijn dan je een oude accu hebt en dat deze door de lage temperaturen het helemaal niet meer wil. Het kan ook zijn dat de accu goed is maar dat hij niet wordt opgeladen, dus een dynamo probleem. Als je een acculader hebt zou ik de accu daar eerst eens een nachtje aan zetten dan weet je de volgende ochtend of het een accu probleem is of niet. als hij vol is, zit het probleem ergens anders. dan zal je de dynamo door moeten (laten) meten.

    succes

    Steven

  • Mischa

    Onze Landrover start niet met een sleutel, maar met een trekknop. Half uittrekken is voorgloeien, helemaal uittrekken is starten.

    Waar moet ik met de hamer op slaan (voorkant/zijkant enz.) of maakt dit niet uit?

    (Ik ga nu eerst in de boeken opzoek naar de plek en de lookalike van de startmotor ;-) )

    Voor wat betreft de mogelijkheid van Steven, dat de accu leeg/te zwak is. Hoe kan ik dat zien. De lichten doen het nog gewoon.

    Het betreft trouwens een accu van ongeveer 1 jaar oud.

    Groeten

    Mischa

  • johan

    klinkt inderdaad als een dooie accu: of de accu is echt dood of de dynamo doet weinig meer. Dit kunt je controleren dor de accu een poosje aan een lader te leggen en dan de spanning te meten. 9.5 volt is veels te weinig. Een 12 volt accu geeft, als hij vol is, tussen de 13.5 en 14.5 volt aan. ls hij 12 aangeeft is hij bijna leeg… Kijk ook of de accu nog wel genoeg water heeft, evt. bijvullen met gedestileerd water. Mocht de accu tijdens het laden fiks gaan borrelen dan zou ik eens gaan kijken naar een andere. Als de accu wel goed is, en de auto start, meet dan geregeld het voltage om te kijken of de dynamo nog wel wat doet (heb een je gelijkstroom of wisselstroom?).

    Andere oorzaak kan natuurlijk, zoals al gezegd, de startmoter zijn. Dat hij niet meer naar het vliegwiel wordt getrokken (= dat zoemende geluid). klap met hamer is het proberen waard

  • johan

    De startmoter is dat grote ding dat onderaan de moter vasthangt, bij een diesel rechtsonder als je voor de auto staat en naar de moter kijkt. Achter de moter ligt het vliegwielhuis en daarachter de versnellingsbak. De startmoter gaat in de bult op het vliegwielhuis.

  • Jorrit

    Als de start motor goed rond gaat dan is de accu nog goed maar je gaf de indruk dat hij wel rond wilde maar het niet trok dit is absoluut een teken van een lege accu. al het andere kan het dan nog rustig werken want het starten van een motor vraagt zo'n 300 a 400 Ampere (bij een diesel in iedergeval) de rest hooguit 30 Ampere bij elkaar (dit staat dus niet in verhouding) het gezoem klinkt inderdaad als een startkrans die blijft hangen en de oplossing hiervoor ie een gedisiplineerd tikje op de startmotor.

    Succes Jorrit

    Als je nog vragen het zie ik ze wel groetjes.

  • Steven

    Je had het in je verhaal over 9,5 volt dat is vrij weinig voor een 12 volts accu. de lampen doen het daar wel op maar een startmotor niet.

    Het maakt trouwens niet echt uit waar je op slaat op de startmotor het gaat er namelijk om dat je mogelijke aanslag, vuil, etc… even een optater geeft zodat er weer stroom wordt doorgegeven.

  • Mischa

    De accu hangt inmiddels aan de oplader.

    Vanavond kunnen we kijken of het heeft geholpen.

    Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

    Johan bedankt voor de beschrijving van de diverse onderdelen.

    Groeten

    Mischa

  • Marco

    Het probleem zoals je dat omschrijft is vrijwel zeker een lage accuspanning. De startmotor heeft wel geprobeerd een aantal slagen te maken dus zit de startmotor niet vast. Ga dus maar niet slaan met hamers op de startmotor.

    Wat zou ik nu gaan doen:

    - accu niet eens meer opladen bij 9,5V maar gewoon een nieuwe kopen;

    - accuaansluiting schoonmaken, goed vastzetten insmeren met vaseline

    - alle vormen van roest of andere corrosie weghalen bij electrische aansluitingen

    - waar mogelijk aansluiting schoonmaken en isoleren

    - denk vooral aan schoonmaken van startrelais en aansluiting op startmotor

    - ook de aansluiting van de massa aan het chassis niet vergeten.

    Met deze flinke kou is het aan te bevelen wat langer of twee keer te gloeien en bij de eerste keren niet direct door te starten. De warmte-ontwikkeling komt het aanslaan alleen maar ten goede. Pas later gaan doorstarten.

    Succes ermee, en oh ja, vraag aan de bebaarde man met arreslee een Haynes Manual of iets dergelijks!

    Marco