Kun je de oliekoeler van een lightweight diesel verwijderen en zijn er nog tips of trucks voor?
Bv dank
Martin
Waarom zitten ze er dan in?
Tbv veel en vaak stationair draaien bijvoorbeeld?
Op korte ritten zal de aanwezigheid dan best nadelig zijn.
De vraag is dus, als je lange ritten rijdt, of dat dat dan schadelijk is voor je motor. Bij de lage temperaturen van de laatste dagen is het zeker een aktueel vraagstuk.
Zou het een optie zijn om in de aan en in de afvoerleiding een kraantje te bouwen?
Dan kun je 'm zo weer inschakelen als ie nodig is.
Groetjes,
Noud
martin,
Koeler kan zonder problemen verwijderd worden. Haal de radiateur wel eerst weg, deze zit ik de weg en anders is hij zo lek.
Ook heb je een extra stopplug voor je carter nodig plus een pakking op je huis van het oliefilter. De flens tussen blok en oliefilter gaat er namelijk. In het boekje van R. de Roos (de Landrover) staat uitgebreid de onzin van een oliekoeler voor gebruik in Nederland beschreven.
succes
henk kr
Een olie koeler zorgt voor een lagere olie, en dus ook motor temperatuur.
Kan nadelig zijn: te koud geeft teveel slijtage vanwege slechte smering, maar te warm geeft sterke verslechtering van de olie (kraken).
Een (extra) oliekoeler wordt vaak geplaatst bij auto's die veel moeten trekken (caravans, trailers etc.). Ik neem aan dat een lightweight, en elke andere leger auto, gebouwd is voor zwaar gebruik. En dat dat de reden van een extra oliekoeler is.
Bij het plaatsen van een (extra) oliekoeler wordt ook vaak een thermostaatklep geplaatst in de olieleiding naar de koeler, op deze manier blijft de olie op de/een ideale temperatuur.
Indien een Land Rover niet over zo'n thermostaatklep beschikt zou ik zelf eerder een plaatje voor de koeler zetten dan deze weg te halen (of desnoods een klep in één van de leidingen naar de koeler, eventueel met overloopleiding).
Voor een goede inschatting is een olietemperatuurmeter natuurlijk onontbeerlijk !
Succes
Het nederlandse leger meende dat een olie koeler onontbeerlijk was in ons nederlandse klimaat, bij langdurig radio gebruik bij stationair toerental leek extra koeling noodzakelijk. een olie koeler was een optie.
alle voertuigen werden van zo'n koelelement voorzien, doch weinig voertuigen maakte gebruik van radio,s. En op enkele reisjes Duitseland per jaar na, maakte onze nederlandse voertuigen weinig kilometers. olie termostaten zaten er in het begin niet eens op. dus van enige opwarming van olie was eigenlijk geen sprake bij kleine ritjes.
Niet zo gek ook dat al die blokjes soms na 25.000 kilometer al weer gereviseerd moesten worden.
Na twaalf jaar werden eindelijk termostaten gemonteerd en extra retour leidingen.
Het nederlandse leger was goedkoper uitgeweest door de oliekoeler gewoon weg te laten.
Aldus Schreef Richard de Roos.
Anton
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?