Knallen en vlammen

• Marco

Net m'n SIII 2¼ Benzine gestart en een tijdje laten draaien voordat ik ben gaan rijden. Na 1 km begint 'ie wat te sputteren en knallen. Vlammen uit de uitlaat en hij blijft alleen stationair nog wat rommelig lopen. Bij gas geven gepruttel, geknal, vlam uit de uitlaat en vervolgens afslaan.

Ik heb het oliebad al van het lichtfilter genomen om een makkelijke doorstroom van lucht te krijgen maar dat werkt niet. Wie heeft er ideen of suggesties.

Hij liep net een paar weken als zonnetje nadat bougies waren vervangen, contactpuntje, rotortje schoongemaakt en kleppen gesteld.

Dank van Marco

LR 88 SIII 2¼B '71

• Ed Dinee

Marco.

't Lijkt of je hier te maken hebt met een behoorlijke na-ontsteking.

Controleer eens of hij op tijd staat.

Ontsteking moet 3* voor b.d.p. staan (als je normaal tankt) bij stationer

toerental.

Succes. Ed.

• Marco

Kan hij dan in korte tijd ‘van tijd’ zijn geraakt. Hij reed juist de laatste weken na de genoemde aanpassingen zo voorbeeldig. Ik had zelf een beetje het idee dat er vervuiling in de carburateur zit. Kunnen de eerder genoemde verschijnselen optreden bij een vieze carburateur?

Marco

• johan

knallen en vlammen zijn niet het gevolg van een slechte brandstoftoevoer (carb), daarvan moet je de symptomen meer zoeken in stotteren, horten en stoten. Het knallen en vlammen ligt bijna zeker aan de ontsteking (verkeerd ontstekk moment per cylinder). Heel simpel kaneen verkeerde volgorde van de bougiekabels zijn (heb je die pas geleden los gehad) of anders het op tijd zijn. Ik heb destijds ook een enrome hoeveelheid backfire gehad op mijn V6 en dat bleek puur de volgorde te zijn, kleine vergissing.

• phil

kan ook ontstekingscondensator zijn. onderdeeltje van niks maar hopen ellende als door jou beschreven.

• Jorrit

Ja, dit kan van de ene op de andere seconde fout gaan als het schroefje waarmee de contactpunten vast zitten iets los getrilt is of van de onstekingsplaat, even het tijdstip controleren.

succes Jorrit

• wener

Ook water in de benzinetank kan aardig wat knallen en vlammen veroorzaken!

• wener

Ook water in de benzinetank kan aardig wat knallen en vlammen veroorzaken!

Groet Werner