Piepende multiriem

  • Florentinus

    Wat is de oorzaak van een piepende of slippende mutiriem, is deze dan aan vervanging toe.

    De garage spuit er silicone spray op en het piepen hoor je niet meer.

  • johan

    ik neem aan dat je met multiriem de V-snaar bedoelt? Als hij piept betekent dat hij slipt, dan is hij òf te slap afgesteld òf aan vervanging toe. Dat eerste kun je controleren door hem te proberen te draaien (niet over de tandwielen maar proberen de binnenkant naar buiten te draaien). Als hij goed is kun je tot op een kwart cirkel komen en lukt het dus niet de binnenkant volledig naar buiten te krijgen, kan hij verder dan moet hij strakker. Echter, meestal betekent piepen dat hij versleten of verhard is. In beide gevallen is vervangen de beste optie omdat je anders straks langs de kant van de wegstaat zonder stroom maar waarschijnlijk eerder nog met en kokende moter.

  • Jorrit

    Het vervangen van een V-snaar is een 15 tot 30 minuten werk en de koste voor een V-snaartje zijn ook de moeite niet waard om er enig risico mee te lopen. Succes

    Groetjes Jorrit

  • 110

    Bedoel je met een multi-rien zo'n brede snaar die ALLE poelies aandrijft (breder dan een v-snaar en dunner, en vaak met groeven in de langsrichting). Ik kan me herinneren dat ik Land Rovers zijn met zo'n snaar heb gezien.

    Bij deze “multi-snaren” is het vaak de geleiderol die gaat piepen (lagers waar te weinig vet in zit), mits er tenminste niets slipt. Is dit niet het geval dan moet je opzoek gaan naar piepende “aangedreven-componeneten”. En dan daar de lagers van vervangen (meestal de oorzaak).

    Succes

  • michiel

    Een multiriem is een multiriem en geen v-snaar. Die van Land Rover staan erom bekend dat ze altijd en eeuwig piepen. Ook na vervanging en reiniging van alle poelies en rol piept die op mijn Disco 300 Tdi nog steeds, als de lucht vochtig is. Siliconenspray helpt even, maar de piep komt geheid terug.

    Naast de standaard versie schijnt er een zachtere variant te zijn, die sneller slijt en niet piept. Is veel over te lezen in LROI-forum.

    Michiel.

  • Frank

    De spanner van de multiriem is de oorzaak van het piepen

    doordat de spanner constant op en neer beweegt slijt de nylon ring op het draaigedeelte van de spanner aan een kant hierdoor komt de spanner een klein beetje schuin staan waardoor de riem iedere omwenteling een stukje zijwaarts moet verspringen.Controleer of deze zwarte ring is versleten zoja moet je spanner vervangen anders kun je aan riemen wisselen blijven