Wat is de oorzaak van een piepende of slippende mutiriem, is deze dan aan vervanging toe.
De garage spuit er silicone spray op en het piepen hoor je niet meer.
ik neem aan dat je met multiriem de V-snaar bedoelt? Als hij piept betekent dat hij slipt, dan is hij òf te slap afgesteld òf aan vervanging toe. Dat eerste kun je controleren door hem te proberen te draaien (niet over de tandwielen maar proberen de binnenkant naar buiten te draaien). Als hij goed is kun je tot op een kwart cirkel komen en lukt het dus niet de binnenkant volledig naar buiten te krijgen, kan hij verder dan moet hij strakker. Echter, meestal betekent piepen dat hij versleten of verhard is. In beide gevallen is vervangen de beste optie omdat je anders straks langs de kant van de wegstaat zonder stroom maar waarschijnlijk eerder nog met en kokende moter.
Bedoel je met een multi-rien zo'n brede snaar die ALLE poelies aandrijft (breder dan een v-snaar en dunner, en vaak met groeven in de langsrichting). Ik kan me herinneren dat ik Land Rovers zijn met zo'n snaar heb gezien.
Bij deze “multi-snaren” is het vaak de geleiderol die gaat piepen (lagers waar te weinig vet in zit), mits er tenminste niets slipt. Is dit niet het geval dan moet je opzoek gaan naar piepende “aangedreven-componeneten”. En dan daar de lagers van vervangen (meestal de oorzaak).
Succes
Een multiriem is een multiriem en geen v-snaar. Die van Land Rover staan erom bekend dat ze altijd en eeuwig piepen. Ook na vervanging en reiniging van alle poelies en rol piept die op mijn Disco 300 Tdi nog steeds, als de lucht vochtig is. Siliconenspray helpt even, maar de piep komt geheid terug.
Naast de standaard versie schijnt er een zachtere variant te zijn, die sneller slijt en niet piept. Is veel over te lezen in LROI-forum.
Michiel.
De spanner van de multiriem is de oorzaak van het piepen
doordat de spanner constant op en neer beweegt slijt de nylon ring op het draaigedeelte van de spanner aan een kant hierdoor komt de spanner een klein beetje schuin staan waardoor de riem iedere omwenteling een stukje zijwaarts moet verspringen.Controleer of deze zwarte ring is versleten zoja moet je spanner vervangen anders kun je aan riemen wisselen blijven
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?