tubeless banden op laro series velg

  • andreas

    Voor mijn Lightweight heb ik besloten nieuwe banden te kopen. De Goodyear's G48 van defensie zijn niet slecht maar wel te klein naar mijn mening.

    Vanmiddag hoorde ik van Kees Tijsterman dat je op een landrovervelg van een series niet zondermeer een tubeless band kunt zetten en dat je in tubeless banden geen binnenband mag zetten ivm interne wrijving .

    Ik ben nu erg benieuwd of op de velgen van een lightweight bouwjaar '79 tubeless banden passen.

    Alvast bedankt,

    Andreas

  • Remco Vegting

    Voor zover ik weet kun je op de standaard stalen velgen die gebruikt zijn op Series en Defenders geen banden zonder binnenband plaatsen. Op stalen Discovery velgen kan dit bijvoorbeeld wel.

    Verder zijn er dacht ik wel tubeless banden die je met binnenband kunt gebruiken en er zijn er ook waarbij het absoluut niet kan… Dit hangt af van hoe de binnenkant van de band is.

    Groetjes,

    Remco Vegting

    Little Landies

    Specialist in scale model Land Rovers

    www.little-landies.com

  • Aad

    Om de Wolf velgen (standaard onder 130 en militaire defender, verder optie) passen wel tubless banden. Overigens heb ik ik mijn wolf velgen met BF Goodrich MT wel binnenbanden zitten.

    NB Er zijn discussies over dat tubeless niet goed is voor het terrein en dat je voor het terrein beter een binnenband kan hebben. De onderbouwing hiervoor ben ik even kwijt. Daar zijn vast anderen die dit precies kunnen vertellen.

  • Bowy

    Binnenbanden zijn beter in het terrein, omdat als je je banden gedeeltelijk laat leeglopen (voor meer grip) het bij een tubeless kan zijn dat je band even iets loskomt van de velg en dan dus alle lucht er eruit loopt, bij een band met binnenband is dit niet het geval!

    Groet Bowy

  • anton

    Voordeel van binnenband is dat je je band meer kan laten aflopen, Tot 0,8 bar zelfs.

    Je eigen band plakken behoort ook tot de opties, door het ontbreken van een hiel haal je de buitenband makkelijk van de velg.

    Nadeel is, bij afgelopen band, maar ook bij gewone druk, dat er wrijving, en dus warmte onstaat, bij verkeerde banden (met een ruwe binnekant) kan dit een klapband veroorzaken. Gelukkig zijn er speciale binnenbanden die wat dikker en steviger zijn en minder last daarvan hebben. Llet ook op het dikkere ventiel

    Tweede nadeel is, en vooral als je je banden te ver laat aflopen, dat er zand en vuil (hout/stenen) tussen velg en band gaat zitten, Dit maakt dat ook vocht naar binnen kan, doet de binnekant van je velg roesten, welke deeltjes je band weer lek maken. geregeld controleren dus.

    Tubles heeft vaak voordelen, geen warmte ontwikkeling, en loopt niet snel van de velg, toch ik zou ze niet te ver laten aflopen. bij 1.2 liep er al is een band van mijn velg. (en die had een hiel!) Gelukkig lepel je de modder er zo uit en na oppompen rijdt je gewoon weer door.

    inlopen zand en stenen zijn nieyt altijd makkelijk te bverwijderen, omdat machinaal lossen van de band vaak noodzakelijk is.

    loopt de band er te snel af, breedde 2,55 band op smale velg (wolf 6,5 inch) kun je altijd overwegen om de binneband met de velg te verlijmen. Maar wat daar de nadelen van zijn ben ik nog niet uit.

    Tubles banden monteren op je 5,5 velgen zou ik niet aanbevelen, bij een verkeerde steen of wortel springt de band al van de velg.

  • andreas

    Bedankt voor de reacties, het worden Cooper ST banden met binnenband.

    Heb nog wel even getwijfeld tussen Goodrich Mud terrain of de AT versie, de Cooper ST zit er mooi tussen in!!

    Groet,

    Andreas

    LW '79 d

  • Jan

    Als je de wat recentere velgen van de Defender neemt kun je ze gewoon tubeless monteren. Verder staat er op de band aangegeven of je ze met, zonder of naar keuze met of zonder binenband kunt monteren.

    Groet.