Voordeel van binnenband is dat je je band meer kan laten aflopen, Tot 0,8 bar zelfs.
Je eigen band plakken behoort ook tot de opties, door het ontbreken van een hiel haal je de buitenband makkelijk van de velg.
Nadeel is, bij afgelopen band, maar ook bij gewone druk, dat er wrijving, en dus warmte onstaat, bij verkeerde banden (met een ruwe binnekant) kan dit een klapband veroorzaken. Gelukkig zijn er speciale binnenbanden die wat dikker en steviger zijn en minder last daarvan hebben. Llet ook op het dikkere ventiel
Tweede nadeel is, en vooral als je je banden te ver laat aflopen, dat er zand en vuil (hout/stenen) tussen velg en band gaat zitten, Dit maakt dat ook vocht naar binnen kan, doet de binnekant van je velg roesten, welke deeltjes je band weer lek maken. geregeld controleren dus.
Tubles heeft vaak voordelen, geen warmte ontwikkeling, en loopt niet snel van de velg, toch ik zou ze niet te ver laten aflopen. bij 1.2 liep er al is een band van mijn velg. (en die had een hiel!) Gelukkig lepel je de modder er zo uit en na oppompen rijdt je gewoon weer door.
inlopen zand en stenen zijn nieyt altijd makkelijk te bverwijderen, omdat machinaal lossen van de band vaak noodzakelijk is.
loopt de band er te snel af, breedde 2,55 band op smale velg (wolf 6,5 inch) kun je altijd overwegen om de binneband met de velg te verlijmen. Maar wat daar de nadelen van zijn ben ik nog niet uit.
Tubles banden monteren op je 5,5 velgen zou ik niet aanbevelen, bij een verkeerde steen of wortel springt de band al van de velg.