foute discovery

  • leon van Rijswijk

    wel eens gehoord van een reparatie van 9 weken aan een auto van 9 maanden oud?

    En dan nog niet klaar.Ik heb problemen met mijn disc.td5. Dieselolie bij de motorolie.Na lang zoeken door dealer een haarscheurtje ontdekt in de kop.Onderdelenleveranties zeer beroerd.!!Na 7,5 weken onderdelen compleet.

    Blijkt bij proefdraaien de nieuwe cilinderkop een lekkage aan de buitenkant te hebben. Begint het verhaal van voor af aan.Hoe betrouwbaar is z'n auto nog ?

    Moet je zoiets accepteren??? Wie geeft zijn of haar mening.?

  • Aad

    Leon,

    Het is een vreemd verhaal. Jammergenoeg ken ik het hele verhaal niet, maar het zegt meer over de garage dan de auto. Land Rover is een goed merk en is niet slechter dan andere en een auto met mankement komt overal voor. Helaas is de kennis en service bij de NL LR garages minder goed dan b.v. in de UK. Ook een Land Rover heeft goede service nodig.

    Ik heb zelf vier weken een probleem gehad met een Freelander. Motor verloor vermogen en stotterde van tijd tot tijds. Vier keer terug geweest. En maar zoeken. Beschuldig door de garage vanwege clipvervanging, maar na het vervangen van de computer met een standaard exemplaar, was het probleem nog niet opgelost. Uiteindelijk bleek een connector op een van de injectors kapot (kost ongeveer een kwartje). Probleem opgelost en een goede deal met de garage over de rekening. Ik kom hier nog steeds met de Defender TD5

    Tweede probleem met een Saab 9-3. Motor liep onregelmatig en lampje bleef branden. Drie keer teruggeweest en twee Lamda sondes vervangen (dure grap). De garage wist het niet en verwees mij naar de gasinbouw. Na tien minuten aan de computer vertelde ze mij daar dat er een scheur in de pakking van het inlaatspruitstuk zat en lucht aanzoog. De dealer kon dit met de computer niet vinden?!

    En zo heb ik nog wel een paar voorbeelden.

    Je moet het zeker niet accepteren. De auto moet ook nog in de garantie zitten. De garage heeft een probleem op te lossen en daar moet je bovenop zitten en geen genoegen nemen met minder. Smoesen als dat komt vaker voor of neem het zoals het is, is een tekortschieting van de garage en niet van de auto. Ze kunnen blijkbaar niet aan een auto sleutelen. En anders moet je naar een andere garage of de importeur erbij betrekken. Ik wens je veel succes.

  • Jos

    Vaak speelt de arrogantie van dealers ook een grote rol. Zij denken dat zij het alleen maar weten en niemand anders. Als ze er nou weer zo lang over doen om een kop te vinden zou je kunnen voorstellen dat ze hem elders vandaan halen. Ik weet zo nog zeker drie goede en complete koppen te liggen. Als ze die vandaag halen, kan je voor het weekend weer rijden. Die 9 weken zijn echt belachelijk.

    Je hebt niet zo'n dure en nieuwe auto om hem maar een beetje bij de garage neer te zetten.

    Knijp ze de duimschroeven maar een beetje aan.

    Succes

  • johan

    Mijn ervaring met dealers en importeurs is dat ze het gevoel hebben en tonen dat niemand anders dan zij weten hoe de auto in elkaar zit en wat er aan gedaan moet worden. Ik wil niet al te beschuldigend optreden en zeker geen dingen zeggen die ik niet hard kan maken maar dealers gaan wel een stuk gemakkelijker over op het ‘aansmeren’ van dure oplossingen dan gewone garages. Het vervangen van onderdelen schijnt bij dealers een sutk gemakkelijkers te gaan, vaak zonder overleg. Terwijl daar vaak nog lang geen reden toe is…. Mij nooit bij een dealer, maar dat is mijn idee. De laatste keer dat ik met mijn kappotte series IIa (de radiator slang scheurde 1 km voor de dealer, ben ernaartoe gesleept) bij een LaRo dealer was weigerden ze mij te helpen ('hebben we niets voor', terwijl de defender slangen ook prima passen!!) en werd ik zelfs verzocht ZSM van het terrein weg te gaan. Alsof ze zich schaamden voor een series. Wel belachelijk gezicht, een ANBW man die aan een LaRo sleutelt met de dealer op de achtergrond, had ik ou zelf maar een reserve slang bij me gehad… (heb ik tegenwoordig ook).

    Importeurs daarentegen zijn fvaak welwillend maar meestal totaal ontwetend. Voor mijn ruilmoter (Ford) had ik pakkingen nodig en werd door de importeur vriendelijk geholpen: “nee deze pakkingen worden absoluut niet meer gemaakt, misschien heb je bij een oldtimer beurs nog geluk maar anders zou ik toch naar en nieuwere moter op zoek gaan”…. Een dag later heb ik bij de Brezan een set pakkingen gehaald…

  • Yuri

    bij welke LaRo dealer werd je weg gestuurd?

    je hebt er toch wel een foto van gemaakt? jouw auto met de ANWB met de dealer duidelijk op de achtergrond.

    dit is gewoon iets voor het TV prog Ook Dat Nog

    Yuri

  • Johan

    Hoi Leon,

    Erg vervelend allemaal. Het is een nieuwe auto neem ik aan, heb je geen rechtsbijstands verzekering ? Dit is gewoon niet acceptabel.

    Misschien leuk voor iedereen op dit forum om te weten wie de dealer is ?

    Ik ben erg benieuwd. Ik ben zelf ook op zoek naar een Defender dus erg benieuwd waar ik hem dus niet moet kopen.

    Laat even weten aub, eventueel naar mijn email adres.

    Bij voorbaat dank.

    Johan.

  • frank

    Het is allemaal heel vervelend natuurlijk maar een rechtsbijstandsverzekering repareerd de auto natuurlijk niet en komt je relatie met de garage(dealer of onafhankelijk specialist) ook niet ten goede.

    Het laatste jaar is de onderdelen voorziening van Land Rover naadje pet doordat ik denk door de invloed van Ford de onderdelen voorziening is gereorganiseerd en dit is nog niet helemaal in orde.

    Maar daar kunnen de magazijn jongens van de dealers niets aan doen.

    Die zijn gebonden aan de regeltjes van de importeur en fabrikant dwz ze mogen nergens anders inkopen dan bij de fabriek.Anders is het bij de onafhankelijke Land Rover specialisten die kunnen inkopen en zoeken waar ze willen en of het nieuw of gebruikt moet zijn. Het is toch altijd de moeite waard om ook eens verder als de dealer te kijken.Zie de lijst met bedrijven op de Landrover pagina.

    Tot slot is 9 weken gewoon veel te lang normaal gesproken moet dit op te lossen zijn in maximaal 2 weken.

    Frank

  • johan

    helemaal mee eens… helaas had ik geen camera bij me. Bij de dealer in Zwolle

  • Bowy

    En ik dacht nog wel dat het misschien om de dealer in Vries ging…. Dit is ook zo'n over het paard getild verhaal zonder enig liefde voor het merk….. Die mij altijd een beetje moelijk aankeken als ik er kwam met mijn series II!

  • J.B.

    Waarom die dealer in Zwolle zich Land Rover dealer mag noemen is onduidelijk!

    Ze hebben niets, ze weten niets, ze doen niets… en het ergste is: ze zitten er ook niet mee. Gewoon een KL~^* % te bedrijf !!