Cruise control

• Henk van Loon

Landrover-vrienden,

Ik rij sinds een paar maanden in een nieuwe Defender. Geweldige auto.

Ik wil echter een cruise control op mijn auto. Diverse autobedrijven vertellen dat die niet te leveren is, omdat gasgeven elektrisch gebeurd en niet met een gasstang/gaskabel. Is er nou echt geen oplossing???

• Frank

Laat een cruisecontrol van VDO inbouwen werkt erg goed

• Ron

Ik kan het antwoord van Frank beamen, dit werkt perfect!!!

• Jan

Hebben jullie het wel over een cruise control voor een TD-5?

Deze moet namelijk wel worden geintregeerd in de ECU computer van de motor.

• michel

Ik weet het niet zeker of het bij een TD5 kan, maar ik heb wel vaker bij mijn vorige baas cruise-controle ingebouwd als hij elektronisch gas geeft. Maakte dan de kabel of stang aan het gaspedaal vast zodat je het gaspedaal gaat afregelen. Deze stuurt dan weer de orginele potmeter aan zodat hij gas bij of minder geeft.

Eenigste nadeel is, dat je gaspedaal af en toe wat beweegt, maar daar heb je je voet dan toch niet op. Succes.

• Henk

Frank en Ron,

Hebben jullie een VDO cruise control in een Defender TD5??

Hoe is die aangesloten??

Mijn dealer en een Bosch speciaalzaak zeggen dat dat nl niet mogelijk is.

Ik wil graag meer weten.

• Frank

De cruisecontrol verandert niks aan de elektronica er komt een kabel van de servo van de VDO aan het gaspedaal van de auto zodat er op de normale manier gas wordt gegeven.

• henk

Ik heb achteraf een originele cruise-control in mijn disco-II TD5 laten zetten. Alle draden lagen al tot aan het stuurhuis, ze hebben het controle kastje op het standaard stuur gezet wat perfect gaat. Prijs geplaatst was minder dan de helft dan indien ik het bij bestelling als optie had genomen!

Prijsverschil wordt verklaard omdat bij standaard cruise control een ander stuur gebruikt wordt (bij disco-II toch).

De ECU dient aangepast te worden ttz die moet weten dat er een cruise-control is, maar er zijn (gelukkig) geen extra mechanische regelingen nodig.

En het rijdt prachtig !

Henk

Henk van Loon schreef:

>

> Landrover-vrienden,

> Ik rij sinds een paar maanden in een nieuwe Defender.

> Geweldige auto.

> Ik wil echter een cruise control op mijn auto. Diverse

> autobedrijven vertellen dat die niet te leveren is, omdat

> gasgeven elektrisch gebeurd en niet met een

> gasstang/gaskabel. Is er nou echt geen oplossing???

• Jan

Ja, dat de klopt. Bij de Discovery is cruise control als optie leverbaar, zodat de auto al is voorbereid (voorbedraad). Bij de Defender is dit niet als optie mogelijk.

En van die achteraf inbouw toestanden zoals VDO ben ik niet echt kapot van.

• Ton Jansen

Henk

Kun je aangegeven wat de inbouw kost en waar je het hebt laten doen?