Koplampen afstellen

  • 110

    Ik ben opzoek naar een manier om mijn koplampen af te stellen,

    de waarde uit het Voertuigreglement heb ik (zie hieronder)

    Wat mij niet duidelijk is, is punt d.

    Heeft iemand voor mij een ietwat begrijpelijker uitleg ? En natuurlijk tips en hints !

    Met dank

    Artikel 5.2.56

    1. Het dimlicht van personenauto?s moet zodanig zijn afgesteld dat bij

    controle met een koplamptestapparaat dan wel een verlichtingsscherm het

    geprojecteerde beeld, na fixatie van het apparaat dan wel het scherm,

    voldoet aan de volgende eisen:

    a. het lichte vlak moet zich onder het donkere vlak bevinden;

    b. een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen

    licht en donker moet zichtbaar zijn;

    c. het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden

    tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat dan

    wel op het verlichtingsscherm, die overeenkomen met een daling van de

    lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp

    van 5 tot 40 mm/m;

    d. indien een ten dele horizontale scheidingslijn zichtbaar is:

    1°. moet het horizontale gedeelte van de scheidingslijn zich

    grotendeels links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van

    het koplamptestapparaat dan wel op het verlichtingsscherm;

    2°. mag het snijpunt van het horizontale en het niet-horizontale

    gedeelte:

    a. bij controle met een koplamptestapparaat niet links van de verticale

    hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat vallen, dan wel

    b. bij controle met een verlichtingsscherm maximaal 20 mm/m links van

    de geprojecteerde verticale hartlijn van de koplamp op het

    verlichtingsscherm vallen.

  • jakko

    Toen men pas koplampen ha was er een duidelijke scheidingslijn licht donker die van links naar recht in een rechte lijn door het midden van de koplamp liep. Dit werd bereikt door een afschermplaatje in de lamp te maken. Dat afschermplaatje zit er nu nog met die verstande dat het een knikje heeft gekregen. Hierdoor loopt de licht / donker afscheidingslijn niet meer recht maar loopt van links naar het hart van de lamp recht en vervolgens schuin omhoog naar rechts. Hierdoor wordt de berm beter verlicht. Dat is ook het gedeelte dat je af moet plakken als je in Engeland gaat rijden.

    Dat is dus ook wat er bedoeld wordt. Pak maar eens een stuk papier en houdt voor je koplamp als je dimlicht aan hebt. Je kunt dan precies zien wat er bedoeld wordt. Op zich is daar dus niets aan af te stellen. Je lamp is immers voorzien van een afschermplaatje en kan maar op 1 manier gemonteerd worden.

    Groetjes Jakko

  • 110

    Dank je,

    dat maakt een hoop duidelijk, en afstellen makkelijk.

    Dan heb ik nu nog een vraag:

    Waar “loost” de vacuumpomp van de rembekrachtiger (110 2.5 N.A. diesel 1986) de lucht in ?

    Is dit direct naar buiten (geeft een opening waar troep en vocht in kan komen), of gaat dit het carter in (lijkt me onhandig ivm. oliedampen).

    Ik kan niets zien, tenminste niet zolang de pomp is ingebouwd, en de werkplaats handboeken geven me ook geen duidelijkheid.

    Met dank

  • Ron

    waarschijnlijk In het luchtfilter.

  • 110

    Neen,

    Er zit alleen maar een slang vanaf de rembekrachtiger.

    Dus het “moet” direct naar buiten zijn, of het carter in (lijkt mij).

    Met dank

  • Dennis

    De vacuumpomp blaast de lucht naar buiten, dit is een overdruk, dus geen vuil en vocht.

    Dennis

  • 110

    Kan je me ook vertellen waar de opening zit ?

    Aan welke kant/plek.

    Dank

  • Dennis

    Bij een series aan de voorkant net naast het lager, bij een defender weet ik het niet precies.

  • 110

    Dank je,

    Ik ga nog eens goed kijken (met een spiegeltje erbij).

    groet