op marktplaats stond een advertentie van iemand die de onderkant van z'n
lightweight in (dikke) scheepsteer had gezet ipv tectyl, is dit het ei van columbus ?
gr hans
Neen, het is niet de beste oplossing. Scheepsteer zoals hij dat noemt heeft met name als doel om op het onderwaterschip van een boot de aangroei van algen en kokkels tegen te gaan (aangroeiwerende werking / antifouling). Dat goedje komt het beste tot zijn recht onder water (zuurstofarm en koud). Het is overigens niet slecht op het chassis van je auto en het werkt nog steeds beschermend, maar het kent eigenschappen die in de openlucht niet tot uiting komen. Het werkt zeker niet beter dan meer op auto's gerichte producten die bovendien goedkoper zijn.
Door verffabriek Teeuwen worden producten op de markt gebracht zoals TencoPal, TencoTeer en dergelijke (blauwe en oranje blikken) die ook een goedje verkopen voor chassis.
Marco
LR 88 SIII '71 2,25B
Hallo allemaal,
Ongeveer 3 jaar geleden heb ik de onderkant van mijn 88 serie 3 uit 1973
ingesmeerd met scheepsteer. Ik denk dat het spul nu ongeveer 10 jaar oud is, het stond bij ons aan boord en daar gebruikte men het om het vlak (onderkant) mee in te smeren maar ook bv in ballast-tanks en de ankerkast. Aan boord heb ik er nooit mee gewerkt want de teer mocht niet meer : te slecht voor de natuur etc want het komt natuurlijk voortdurend in contact met zeewater en dat is natuurlijk wel zonde voor al die dolfijnen!
Maar op de laro werk het prima, ik zet de bus met teer op een oude kookplaat en laat het langzaam warm/vloeibaar worden. Het is behoorlijk olie-achtig en zal nu beter in alle hoekjes “kruipen”…. doe dit buiten want als je het in de garage doet heb je twee dagen erna nog pijn in je kop!!!
Het lijk erop dat modder minder goed blijft plakken dan als je de boel hebt ingesmeerd met gamma of praxis tectiel (dat zat er bij mij eerst op)
Zorg wel dat je het staal werk goed ontroest want dan werk het beter.
Oh ja het stinkt als de hel maar na een tijdje ga je het zelfs lekker vinden en dames worden er wild van.(ik heb al 3 jaar geen vriendin meer!?)
Veel plezier met je scheepsteer!!!
Marco,
Zeker voor een ex-leger auto moet je doorgaan met teer achtige producten van bijvoorbeeld Teeuwen. Volgens mij krijg je een chasis van een ex leger auto nooit meer zo schoon dat je een normaal versysteem kunt toepassen. Ik heb paratol van Teeuwen gebruikt .
Voor de binnenzijde van het chassis heb ik dinitrol impregneer en waxoil gebruikt, minstens zo belangrijk als de buitenkant!!!
Groet,
Andreas
LW 2.25 d '79
Ik heb mijn ex mariniers-110 laten behandelen met valvoline, dat is op was-basis, niet op olie/teerbasis. Het zit er perfect op, en blijft licht elastisch, in tegenstelling tot veel teerproducten die oplosmiddelen bevatten (vandaar ook die koppijn) om het elastisch te houden. kenmerk van oplosmiddelen is verder dat het uitdampt, en dan is het dus ook niet elastisch meer.
Mijn mening: er zijn tegenwoordig niet voor niets nieuwere producten op de markt om je auto te beschremen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?