toerental 300Tdi automaat

  • frank

    Welke Disco eigenaar is genegen mij de toerentallen door te geven van een 300Tdi met automaat(Range Rover classic ‘73/’86) bij de volgende snelheden:

    80km/h 100km/h 120 km/h en topsnelheid.

    Waarom vraag ik dit? omdat ik een Borg Warner tussenbak heb van een Range Rover 3.9V8 van 1991 en ik denk dat deze aan andere overbrengingsverhouding heeft in vergelijking met de tussenbak die onder een Disco van bijv '96 zit ik denk dus dat ik relatief veel toeren maak:

    80km/h 2400rpm

    100km/h 2900rpm

    120km/h 3500rpm

    topspeed is ca 145km/h en toerental 4400rpm3

    dit zijn kmtellersnelheden

  • michiel

    Frank,

    mijn Disco 300Tdi van '96 met 4HP22 automaat “doet” (in 4 lock-up) 42 km/u per 1000 rpm, oftewel:

    80 km/u is 1900 rpm (net in de lock-up van 4)

    100 km/u is 2400 rpm

    120 km/u is 2850 rpm en

    top is 148 km/u met 3500 rpm.

    Dit is op basis van echte snelheden; m'n snelheidsmeter wijkt overigens minder dan 2% af.

    Je maakt dus inderdaad (erg) veel toeren. Mijn gemiddelde brandstofverbruik is 9,5 km/l.

    Michiel.

  • Edwin

    Hallo Michiel,

    Blij om te zien dat mijn brandstof verbruik ongeveer gelijk ligt (ook 300 Tdi automaat).

    Maar even een heel andere vraag, de laatste tijd merk ik dat het overschakelen naar de vierde versnellings soms wat anders verloopt.

    Voorheen schakelde de bak ALTIJD over bij 81 km/h en daarbij daalde het aantal toeren met zo'n 500.

    Nu gebeurt het schakelen nog steeds bij 80, maar soms daalt hierbij het toerental maar met 200 toeren, vervolgens merk ik dan bij 100 km/h nog een schakelmoment.

    Enig idee ??

    Groet,

    Edwin.

  • frank

    je zou de gaskabel aan de brandsofpomp kunnen controleren misschien blijft die hangen(even wat vet aan doen)

    je kan hem daar ook afstellen

  • frank

    bedankt voor je reactie.

    mij bak schakelt bij 80km/h wel naar de 4e het kan natuurlijk ook zijn dat mijn toerenteller niet zo goed aangeeft.

    maar als ik het vergelijk met een disco series 2 met TD5 en automaat dan heb jij ongeveer dezelfde toerentallen.

    kan jij achter de overbrengingsverhoudingen komen van jouw tussenbak???

    ik heb een borg warner TB van een '91 RR v-8 (wel auotmaat) ik vermoed dat het daar ook in kan zitten.

  • frank

    bedankt voor je reactie.

    mij bak schakelt bij 80km/h wel naar de 4e het kan natuurlijk ook zijn dat mijn toerenteller niet zo goed aangeeft.

    maar als ik het vergelijk met een disco series 2 met TD5 en automaat dan heb jij ongeveer dezelfde toerentallen.

    kan jij achter de overbrengingsverhoudingen komen van jouw tussenbak???

    ik heb een borg warner TB van een '91 RR v-8 (wel auotmaat) ik vermoed dat het daar ook in kan zitten.

  • frank

    michiel, mijn brandstof verbruik ligt tussen ca 8-10L/100km dus ik mag niet klagen daarbij is de autio behoorlijk vlot met optrekken

    nog even wat anders, heb je al eens problemen gehad met de ïnhibitor“switch”op de bak??? dit is een schakelaar die er voor zorgt dat je alleen in N en P kan starten en tevens werken de achteruitrijlichten hierop. of ken jeiemand die problemen heeft met starten van een warme motor bij warm weer na bijv een snelwegrit het duurt bij mij dan min. 30-45 min en het openbaarde zich pas na ca 15 maanden(ik rijd met 300tdi+automaat sinds jan 2000 in deze range(zelf ingebouwd))

  • Ron

    Disco tussenbak hoog 1.222:1 laag 3.320:1

    Range tussenbak hoog 1.21:1 laag 3.32:1

    zoals je ziet zit hier een minimaal verschil in, maar dat zul je aan het toerental wel merken! Groeten Ron

  • michiel

    Frank en Edwin,

    Die inhibitorswitch kende ik tot nu toe nog niet en dat hoop ik zo te houden (hij doet ‘t). Het warme-motor-startprobleem had ik al gelezen, maar ’t zegt me niks. Het inschakelen van de lock-up bij 80 km/u (en soms dus niet!) komt me echter zeer bekend voor. Gaat weken goed, maar dan ineens glijdt de boel bij 80 wat halfzacht in de lock-up en blijft er slip bestaan. Normaal trek ik van 60 naar 80 met 2500 rpm en dan valt het toerental dus ruim 500 terug, als de lock-up inschakelt. Blijft-ie slippen, dan zakt het toerental zo'n 300 rpm. Gaat na enkele malen op en neer schakelen over. Heb op de LRO-magazine site ooit het advies gekregen de kick-down kabel opnieuw af te stellen, maar heb er niks aan gedaan.

    Michiel.

  • frank

    RON,

    WEET JIJ OOK OF DE TANDWIELEN VAN DE TUSSENBAK VAN DE DISCO EN BORG WARNER BAK VAN DE HOGE GEARING UITWISSELBAAR ZIJN