Uitleg over bandenmaten voor lightweigt gevraagt

• Marchel

Ik heb al een tijd rondgekeken en gezocht binnen deze discussie groep over info m.b.t. bandenmaten. Ik heb zelf een lightweight, Veel mensen hebben er over dat er te kleine banden onder de lightweight zitten. Zelf heb ik Goodyear G48 205R16C banden onder de laro. Deze banden zijn dus 205mm breed. De hoogte wordt niet vermeld en de velgdiameter is 16 inch.

Ik heb begrepen dat het nederlandse leger standaard 6.00x16 banden gebruikte? Zijn dit deze banden die ik nu onder de lightweigt heb?

Volgens alle engelse landrover bladen zitten er standaard 7.50x16 banden onder een landrover. Deze banden moeten dus zonder problemen ook onder de lightweight passen.

Kan iemand mij uitleggen wat deze engelse banden maten 6.00x16 en 7.50x16 nu betekenen? Is dit de breedte van de band in inches maal de hoogte van de velg in inches? Wat is dan de hoogte van de zijkant van de band (80% v.d. breedte?)?

Welke banden passen er nu allemaal onder een standaard (ex-leger) lightweigt zonder de velgen aan te passen?

Welke velgen + banden combinatie passen er nog meer onder.

Ik heb een eigen website (www.gerbers.biz) waar ik informatie over del ightweight plaats. Zou iemand mij bovenstaande vragen kunnen beantwoorden. Ik zal de informatie dan zo overzichtelijk mogelijk op mijn website plaatsen zodat ook anderen deze info kunnen gebruiken.

M.vr.gr.

Marchel

• Aad

Standaard is inderdaad 6x16

Je kan er ook 7.5x 16 onder zetten. Deze band is hoger.

Er bestaat ook nog 8.5x 16 dus nog een beetje hoger.

Of je bij een hogere band stuurstabilisatie moet aanbrengen merk je vanzelf wel.

gr Aad

• Marchel

Hoi Aad,

Als ik het goed begrijp heeft 6x16 betrekking op een hoogte van de wang v.d. band van 6 inch met een velghoogte van 16 inch? Samen wordt dit dus 2x6+`16 = 28 inch (=71,1cm) een 7.5x16 band heeft dan een hoogte van 7.5x2+16=31 inch (=78,7cm)?

Aad zit er nu ook verschil in de breedte tussen een 6x16 en een 7.50x16 band?

M.vr.gr.

Marchel

• Berry Weijers

Op onderstaande site kan je uitleg vinden over bandenmarkering:

Regel is wel dat meten=weten. Banden met dezelfde maat van de verschillende fabrikanten verschillen soms meer dan 5 centimeter.

Groeten,

Berry Weijers

beheerder

• Jorrit

Hoi Berry,

Het prikbord begint telkens meer op chatten te lijken, allen zit er helaas altijd een tijdje tussen voor er een reactie volgt, is het een idee om een LandRover chat plek aan de pagina toe te voegen?

Groetjes Jorrit

• Berry Weijers

Jorrit schreef:

>

> Hoi Berry,

>

> Het prikbord begint telkens meer op chatten te lijken, allen

> zit er helaas altijd een tijdje tussen voor er een reactie

> volgt, is het een idee om een LandRover chat plek aan de

> pagina toe te voegen?

>

> Groetjes Jorrit

Hoi Jorrit,

Een chatbox zal ik voorlopig niet opzetten. Ook zijn er geen chatbox plannen bij Startpagina. Mocht je een goede chatbox weten op internet vermeldt ik deze met alle plezier op

Groeten,

Berry Weijers

beheerder