grotere wielen op 88"

  • Sander Brouwer

    Hoi,

    ik heb een laro 88" lightweight, en ben van plan om er grotere (diameter) en bredere wielen onder te doen. Maar ik heb wel eens gehoord dat je dan kans hebt dat je steekassen stuk gaan. Wie heeft hier verstand van / ervaring mee en kan mij een advies geven?

    bijvoobaat dank,

    met vriendelijke groet,

    Sander

  • jakko

    Ha die Sander

    Steekassen en ee light weight is altijd al een apart avontuur geweest. Ik heb op een 88 de grrootste en breedste wielen gehad en dat gaf geen enkel probleem. De kleinere wielen op de light-weight zijn immers een modificatie van defensie en niet van Landrover. Bredere wielen is dus geen punt. Mocht je je steekassen stuk rijden (leuke klus) dan kun je ze vervangen door een heavy duty set. Kost wat maar je krijgt ook wat. Denk er wel aan spatscherm verbreders op te zetten. Die heb ik ooit aangeschaft bij VIS in scheveningen. Kunststof spu en past altijd.

    Groetjes Jakko

  • 3sbaars

    Hallo Jakko & Sander

    Ik lees iets over heavy duty steekassen, kun je daar wat meer over vertellen.

    Passen ze in en gewoon diff & hoe heavy duty zijn ze?? Je heb het over “de grrootste en breedste wielen”, hoe groot zijn die, en heb je er ook mee in het terrein gezeten??

    Mijn ervaring met grotere wielen en een 88" is namelijk heeel anders… Eén grote bonk ellende!! M'n steekassen braken als lucifer houtjes op de meest onmogelijke plaatsen en ook de tanden van het kroonwiel sprongen er nog wel eens af.Nou ben ik niet de meest zacht zinnige rijder, maar als je een Series LandRover gebruikt waarvoor hij gemaakt is moet je naar mijn menig niet veel groter willen dan 7.5 x 16. Het ziet er wel erg goed uit maar je kan er nix mee!

    Grt,

    3sbaars.

  • bowy

    Ook geinteresseerd in dit sterkere steekassen verhaal! Ik kom er net achter dat ik dit weekend net mijn derde dif in 4 maanden aan stront heb gereden!!(tenmisnte volgens mij een tandje eraf)! en al 2 x steekas! dus???

    Anders zal er vogens mij een salisbury onder moeten? maar daat weet jij meer vanaf 3sbaars (modders finest toch?)

    Ik heb zelf nl ook een IIa met 11,5 x 15 tractorbanden en dus wat sterkte probleempjse deze banden zijn trouwens 80 cm hoog en 27,5 breed.

    groet Bowy

  • 3sbaars

    Voor het zwaardere terreinwerk met een bladgeveerde Laro met grotere banden / banden met veeel grip ben je volgens mij “genoodzaakt” Salisbury's te monteren. Tenzij je natuurlijk meer van sleutelen houd dan van rijden… Nou zijn de achterassen makkelijk te vinden, ( die zitten namelijk standaard onder sommige typen 109's) maar hoe je aan een vooras kan komen ???? Ik heb er geen idee van!

    Tegen die van mij ben ik bij toeval aangelopen. Lag al 4 jaar onder een zeiltje achter op een boeren erf hier in de buurt.

    - 3s.

  • bowy

    hoi 3sbaars

    Die achteras moet ik dan eerst maar eens mee beginnen. Hoeveel werk is monteren eigenlijk? is dit in een dag te doen? veerblokken verplaatsen as, andere standaard tussen as of inkorten? en hoe zit het met de remmen is is zo aan te sluiten? op IIa remsysteem>?

    Enig idee wat zo'n ding tweedehands moet kosten? (salisbury achteras)? Weet je nog eentje te ligggen?

    Waar woon jij eigenlijk ? Ik kende je site al! maar deze onthult niets geloof ik? Zou graag een keer onder je auto willen kijken…….

    Groet Bowy

  • Sander Brouwer

    Eej mensen,

    hartelijk bedankt voor de reacties…mwa toch eerst nog maar een nachtje slapen voordat ik er grotere sloffen onder gooi….

    groeten,

    Sander