Slepen en lieren van mijn Lightweight

• Sue

Hallo allemaal,

Ik ben voor mijn Lightweight op zoek naar een goede manier om te slepen in het terrein. Er zitten nog helemaal geen sleepvoorzieningen op de voorkant en achter heb ik mijn “leger”trekhaak (nato-koppeling). Ik wil graag voor op twee punten kunnen slepen zodat ik mijn chassis niet sloop. Op dit moment wordt er al voor me gezocht naar originele Lightweight sleepogen, maar ik wil graag weten wat voor materiaal ik het best kan kopen en gebruiken voor het slepen op zich. Sleeplint of kabel, met of zonder rek? En waar moet ik het mee bevestigen, d-haken of harpsluitingen? En hoe fabriceer ik de overgang van twee sleepogen naar een sleepkabel/lint? Ik wil ook graag een PTO-lier plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee en waar moet ik op letten? Heeft iemand er nog een liggen?

Ik hoor het wel, alvast bedankt!

• Bowy

Hoi Sue

Zo'n PTO lier is ideaal, ik heb er zelf eentje! bij het kopen van zo'n ding moet je goed opletten dat je alle onderdelen krijgt! nl de lier, grondplaat aandrijfassen, ptoaftakas kast, bedieningskast het probleem is vaak dat je aan een leir wel kunt komen voor weinig maar de rest! mijn inziensis een PTO wel een goed systeem (de voorkeur genietend voor de versnellingsbak versie en niet de krukas aangedreven). Als je nog meer info over de PTO wil geef maar een gil!groet Bowy

• j v besouw

hoi

misschien dat je van die militaire opklapbare sleepogen kunt plaatsen, zo duur kunnen die dingen niet zijn. ik denk dat Vis in nunspeet nog wel wat heeft liggen.

en…geen gelas maar gat boren en dikke bouten erdoor! wel zo veilig!

succes

jan

• ernst-jan

informeer ook eens bij ron bollenboom,hij heetf veel van de lr serie`s aan onderdelen.

mischien ook sleepogen

• Jorrit

Heb jij de aandelen van Bowy opgekocht of zo?

Groetjes Jorrit

• sue

Hoi Ernst-Jan,

Ik heb hem ook bij Ron gekocht en die zoekt al voor sleepogen voor me. Maar zoals we allemaal weten heeft hij het beredruk, dus ik moet even op mijn beurt wachten. Hij is ook altijd de eerste tot wie ik mij wend, want als hij het niet heeft wordt het waarschijnlijk een moeilijk verhaal! In ieder geval bedankt voor je reactie,

groetjes Sue

• Steven

Moet je ook eens ander leveranciers proberen

Rega

Chalberhoni

Janssen

Is goed om je aandelen pakket een beetje te spreiden (risico spreiding)

Meeste kans volgens mij bij Vis

Steven

• Bowy

Vergeet Budgetparts niet…………..

Steven schreef:

>

> Moet je ook eens ander leveranciers proberen

>

> Rega

> Chalberhoni

> Janssen

>

> Is goed om je aandelen pakket een beetje te spreiden (risico

> spreiding)

>

> Meeste kans volgens mij bij Vis

>

> Steven

• Jorrit

Ik moet zeggen dat nog niemand heeft gereageerd op wat je het beste kan gebruiken, een lint of een touw, met of zonder rek, D haken of Harp sluitingen en wat de voors en de tegens zijn, en dit was iets waar ik ook wel benieuwd naar was. Als iemand hier iets over kan vertellen graag.

Groetjes Jorrit

• andreas

Jorrit,

Op een LW zitten standaard prima ogen, voor en achter. De ogen zijn bedoeld om een LW airportable te maken, maar zijn ook prima geschikt om een sleeplint aan te bevestigen. Je kunt er 5 tons D-sluitingen aan bevestigen. Ik heb ze gekocht bij LIA in Rotterdam.

Mijn voorkeur gaar verder uit naar een rektouw ten opzichte van een sleeplint aangezien de klap door je auto minimaal is als je iets te enthousiast wordt losgetrokken. Verder geeft het beetje rek extra trekkracht.

Naast sleepogen en linten ed. gebruik ik ook regelmatig een Hi lift jack; superhandig maar wel een beetje gevaarlijk als hij ‘hoog’ staat en je auto wat beweegt.

Oh ja, de tip om eventuele ogen vast te bouten ipv lassen is zeker een hele goeie. Ik hoorde pas een verhaal waarbij een aangelast sleepoog door de achterkant van een Laro tegen het hoofd van de bestuurder was geslagen!!!

Kan je verder naast Rom B. ook Budget Parts aanbevelen.

Succes,

Andreas

LW 2.25 d '79