Hubs

  • Jorrit

    Goededag, (maar weer)

    Ik moet zeggen je komt een hoop te weten via zo'n site. ik heb even een vraagje over hubs, klopt het dat dit een mechanisme is waarmee je differntieels tussen de wielen kan blokkeren, en hoeveel werk is het om dit systeem te monteren? En als laatste vraag mbt tot dit onderwerp moet je altijd uit de auto om dit systeem aan de zijkanten van de wielen te “activeren”.

    Alvast bedankt

    Jorrit

  • Jan

    Nee, dit klopt niet. Je kunt er alleen maar de verbinding tussen de steekassen en de wielen mee ver- en ontgrendelen. Als je automatische vrijloopnaven hebt, en we hebben het over vrijloopnaven en niet over diff-locks, dan hoef je niet de auto uit. Maar of je voor Land-Rovers ook automatische kunt krijgen weet ik niet. En als ze er al zouden zijn, zou ik ze niet aanschaffen.

    Groet.

  • bowy

    Als je je differentieel wil blokkeren heb je lockers nodig (sperdifferentieel) zijn errug duur!!! vanaf 1100 euro per stuk!!

    De vrijloopnaven (hubs) zijn vrij simpel te montern (in ongeveer 15 min per kant)

    Succes ermee!

    Groet Bowy

  • Chris

    Hubs zijn naven, met zgn vrijloopnaven kun je de verbinding tussen het wiel en de steekas verbreken. Hierdoor zou je de voorste aandrijflijn stil kunnen leggen, (scheelft brandstof) als je ook de aandrijving vanuit de bak kunt loskoppelen. Daarvoor moet je de tussenbak in 2 wielaandrijving kunnen zetten. Heb je niet die mogelijkheid (mijn 110 uit '90 heeft permanente 4wd en kan dat dus niet, series weer wel), dan heeft monteren van vrijloopnaven geen zin.

    Verder: een auto, ontwikkeld voor permanente 4x4 rijdt verdomde slecht in 2wd (heb het zelf ervaren toen de vooras eruit was, de belsting op de achterste ad wordt dan ook veel groter). Automatyische vrijloopnaven functioneren niet als je in zijn achteruit rijdt.( das wel eens vervelend als je bijna vast zit)

    gr.

  • Bowy

    Hee Chris

    Wat bedoel je met als je achteruit rijdt werken ze niet…..

    Bij mij wel hoor! En ik heb al erg vast gezeten!

    Groet Bowy

  • Chris

    Je hebt mischien verschillende typen automatische vrijloopnaven, mij is altijd verteld dat de volledig automatische, niet die bijvoorbeeld met vacuum werken of zo), dat die ontkoppelen als je achteruit rijdt. Om die naven na 4x4 weer te laten ontkoppelen, MOET je ook even een paar meter achteruit rijden. Maar ze zijn er ook die met vacuum werken (Bijvoorbeeld op de Suzuki Jimny), die blijven wel geblokkeerd in z'n achteruit.

    Anyway, ik heb meer vertrouwen in handmatige vrijloopnaven, en geen vrijloopnaven is nog betrouwbaarder, toch.

    gr, Chris

  • bowy

    Die automatische heb je volgens mij niet voor landrover series……. Maar anders hebje vogens mij wel gelijk. Ben het wel met je eens de handmatige zijn het beste hoewel ik laatst eentje aan stront heb gereden en das dus niet fijn ergens midden in de bush!

    Groet Bowy