Pas wel op me vet in de swivels!
Zie verhaal van Jan Dirk. Ik sluit me helemaal bij hem aan.
Auteur: Jan Dirk (—.olympus.planet.nl)
Datum: 30-06-02 13:27
Je kunt de olie vervangen door vet. Land Rover heeft hier zelfs speciaal vet voor; verkrijgbaar bij de dealer vermoed ik. En inderdaad lekt er dan verder geen olie meer.
Wat je echter doet is een symptoom bestrijden en niet de oorzaak van het probleem oplossen. De olie is bedoeld om de boel binnen in de bol te smeren. De olie wordt als het ware rongeslingerd. Heb je lekkege dan is er in ieder geval een lek, vaak mede veroorzaakt door roest op het oppervlak van de bol.
Als er olie naar buiten kan, kan er water/modder naar binnen omdat de afdichting niet meer in orde is. Na verloop van tijd ontstaat hierdoor binnenin een vieze troep bestaande uit olie, water en modder. Iedereen die de swivels ooit uit elkaar gehaald heeft kan dit bevestigen. Aan de bovenzijde zit een pen die in een kom past. Als deze onvoldoende gesmeerd wordt, vet slingert minder goed rond dan olie, gaat de pen roesten.
Mijn advies is: wil je een tijdelijke oplossing dan kan het wel, de lekkage is over en je kan er best een tijdje mee vooruit. Ik ken ook mensen die aan de bovenzijde een smeernippel gemaakt hebben om de pen te smeren.
Is de bol niet geroest dan kun je ook nog de keerring doorsnijden, om de as aanbrengen en vervolgens weer aan elkaar lijmen. Zorg ervoor dat de las aan de bovenzijde zit. Wel vastlijmen anders loopt er weer viezigheid in.
Het beste is om de zaak uit elkaar te halen en de keerring te vervangen, als de bol geroest is moet je deze toch een keer vervangen. Een middag werk en je kunt weer jaren vooruit. Zorg voor de nodige pakkingen, lastig halen als de zaak gedemonteerd is.
Jan Dirk