Hallo,
In juli heb ik zelf ook een 109" softtop bij de domeinen gekocht.
Om deze op grijs kenteken te krijgen moest ik de rugleuningen van de stoelen vast kunnen zetten. Dit heb ik opgelost door deze met broekriemen aan de scheidingswand te verbinden.
Ook moest het dak van de laadruimte ongeveer 50mm hoger komen te liggen.
Er moet namelijk een blok van 250mm breed, 1250mm lang en 950mm hoog in de laadruimte passen. Ook moest de maat tussen deportier en de bovenkant van het dak groter zijn dan 250mm. Het is voldoende om de achterste buizen te verlengen.
Verder heb ik eigenlijk niets hoeven te veranderen. De wagen moet verder wel in technisch goede staat zijn.
Om mijn wagen door de roetmeting te krijgen heb ik weinig gedaan. (alleen van te voren vroeg opstaan en een flink eind gereden) Daarom hebben ze ook de roetmeting 2 keer moeten uitvoeren. De eerste keer zou net afkeur betekenen, maar omdat de wagen lang had stilgestaan werd de roetmeting nog een keeer uitgevoerd. Het probleem had niets met de roetuitstoot te maken alleen met de tijd die nodig was om de motor op toeren te krijgen.
Ik vond dat de keuring erg meeviel. Het ligt natuurlijk ook aan de keurmeester. Als ik namelijk voor de herkeuring dezelfde keurmeester zou hebben gehad als voor de eerste keuring, dan zou ik niet de hele tijd naar de douane moeten zijn geweest. Het dak moest volgens de herkeurmeester over de gehele lengte van de laadbak verhoogd worden. De douane vond dit (na een paar uurtjes zoekwerk) niet nodig.
In ieder geval succes met het op kenteken krijgen van je Land Rover.
Groeten,
Dave.