Roetmeting

  • 110

    Mijn 110 moet eerdaags op voor de RDW keuring.

    Het grootste struikelpunt, en het slechtst zelf te controleren, is de roet uitstoot.

    Heeft iemand tips en of hints, en natuurlijk: ervaringen met het beperken van de roet uitstoot ?

    Met dank.

  • Jorrit

    Goededag,

    Er is een goedje in de handel, dit gooi je door een 1/2 tank diesel, op het (paarse) busje staat dat het je brandstofsysteem reinigt, en dat je dit eens in de zoveel duizend kilometer dient te gebruiken, in werkelijkheid gebruikt iedereen het alleen als de auto op moet voor een roetmeting. Het is niet illegaal om bij de meting dit soort hulpmiddelen te gebruiken. Het busje in alle auto winkels te krijgen, Amba, Brezan, misschien Halfords en bij veel benzine stations. Het heeft mij 110 er maandag door heen geholpen. Heel veel succes bij de keurig.

    Groetjes Jorrit

    PS als het een engelse was denk er aan dat je het miste en het achteruitrijlicht omwisseld.

    PS2 Als je nog meer vragen heb met betrekking tot de keuring hoor ik het wel.

  • jeroen

    Een jaar geleden had ik een SIII diesel. Deze stootte ook erg veel roet uit, maar ben zonder problemen (kreeg zelfs een compliment) door de keuring heen gekomen. Wat ik heb gedaan: Een half uurtje voor de keuring rond gaan rijden en flink veel toeren maken in zijn 3e versnelling.

    Bij mij heeft dit in ieder geval goed geholpen. Succes met de keuring.

    Jeroen

  • Menno

    Als je binnen deze site zoekt op “roetmeting” kom je diverse tips en oplossingen tegen :-)

    Menno

  • Marco

    Ook voor de APK speelt dit probleem. Het verschil is dan echter dat men nog een paar dagen voor die tijd lekker in de rondte kan rijden. De oplossing: op een nagenoeg volle tank diesel een liter of vijf benzine erbij en bij een warme motor wat hogere toeren rijden. Het liefst een flink stuk zodat het systeem zich goed kan reinigen.

    Op de dag van de keuring dus ruim op tijd op stap en zoveel mogelijk rijden. Eventuele andere kleine problemen komen dan ook naar voren en kunnen wellicht nog voor de keuring worden aangepast.

    Tot vrijdag!

    Marco

  • Louis

    dag 110,

    Eerst mogelijke oorzaken van roetuitstoot controleren. Belangrijk voor de roetuitstoot is een goede verbranding. Controleer het luchtfilter en maak dit schoon. Kleppen stellen (strakke kleppen geven minder lucht) Verstuivernozles controleren en afstellen. Brandstofpomp inspuiting hoeveelheid en tijdstip afstellen. Eventuele vacuumventuri verwijderen en vacuumpompje daarvoor in de plaats gebruiken. Hierna kun je nog met kunst en vliegwerk experimenteren of allerlei dopes.gebruiken.

    louis

  • marco

    Wat ook wil helpen voor de roetmeting is ervoor te zorgen dat de luchtklep in je spruitstuk ietsje eerder open gaat dan dat de brandstofpomp wordt open gestuurd.

    Dus in het kort je moet de kabel van je brandstofpomp een kleine speling geven; dit scheelt ook in het verbruik.

    Marco

    www.landrover88.info

  • ron bolleboom

    gewoon kijken bij welk toerental hij begint te pluimen als je gas geeft en dan de bout aan je gas pendaal zover uitdraaien dat hij daar niet meer komt .

    ik keur er 3 in de week en dit werkt bijna altijd . als hij echt niet goed loopt werkt geen enkele truc.

    er zijn geen toeren gegevens bekent bij de RDW dus terug stellen kan. maar ook niet te veel anders valt het op minimaal 3000 toeren aanhouden

    succes

  • Frank

    Gewoon niet bang zijn voor de roetmeting een landrover komt normaal gesproken altijd door de roetmeting heen misschien alleen de tip van Ron Bolleboom opvolgen maar zeker geen paardemiddelen gebruiken zoals 5 ltr benzine er bij gooien kan je motor kosten

  • 110

    Die vijf liter leek me ook wat erg veel,

    ik heb vandaag wel even de verstuivers eruit gehaald, en zie: twee tips waren aan vervanging toe. (en er miste een “vuurplaatje” !)

    Ik ben even bij Roel Baay geweest, goede service !, en heb de schoon gemaakte en opnieuw afgestelde verstuivers teruggeplaatst.

    Dat scheelde behoorlijk in de rook, morgen nog draaien met “Forté” en dan moet het goed zijn.

    Met dank voor alle tips.

    met groet