Mijn 110 moet eerdaags op voor de RDW keuring.
Het grootste struikelpunt, en het slechtst zelf te controleren, is de roet uitstoot.
Heeft iemand tips en of hints, en natuurlijk: ervaringen met het beperken van de roet uitstoot ?
Met dank.
Goededag,
Er is een goedje in de handel, dit gooi je door een 1/2 tank diesel, op het (paarse) busje staat dat het je brandstofsysteem reinigt, en dat je dit eens in de zoveel duizend kilometer dient te gebruiken, in werkelijkheid gebruikt iedereen het alleen als de auto op moet voor een roetmeting. Het is niet illegaal om bij de meting dit soort hulpmiddelen te gebruiken. Het busje in alle auto winkels te krijgen, Amba, Brezan, misschien Halfords en bij veel benzine stations. Het heeft mij 110 er maandag door heen geholpen. Heel veel succes bij de keurig.
Groetjes Jorrit
PS als het een engelse was denk er aan dat je het miste en het achteruitrijlicht omwisseld.
PS2 Als je nog meer vragen heb met betrekking tot de keuring hoor ik het wel.
Een jaar geleden had ik een SIII diesel. Deze stootte ook erg veel roet uit, maar ben zonder problemen (kreeg zelfs een compliment) door de keuring heen gekomen. Wat ik heb gedaan: Een half uurtje voor de keuring rond gaan rijden en flink veel toeren maken in zijn 3e versnelling.
Bij mij heeft dit in ieder geval goed geholpen. Succes met de keuring.
Jeroen
Ook voor de APK speelt dit probleem. Het verschil is dan echter dat men nog een paar dagen voor die tijd lekker in de rondte kan rijden. De oplossing: op een nagenoeg volle tank diesel een liter of vijf benzine erbij en bij een warme motor wat hogere toeren rijden. Het liefst een flink stuk zodat het systeem zich goed kan reinigen.
Op de dag van de keuring dus ruim op tijd op stap en zoveel mogelijk rijden. Eventuele andere kleine problemen komen dan ook naar voren en kunnen wellicht nog voor de keuring worden aangepast.
Tot vrijdag!
Marco
dag 110,
Eerst mogelijke oorzaken van roetuitstoot controleren. Belangrijk voor de roetuitstoot is een goede verbranding. Controleer het luchtfilter en maak dit schoon. Kleppen stellen (strakke kleppen geven minder lucht) Verstuivernozles controleren en afstellen. Brandstofpomp inspuiting hoeveelheid en tijdstip afstellen. Eventuele vacuumventuri verwijderen en vacuumpompje daarvoor in de plaats gebruiken. Hierna kun je nog met kunst en vliegwerk experimenteren of allerlei dopes.gebruiken.
louis
gewoon kijken bij welk toerental hij begint te pluimen als je gas geeft en dan de bout aan je gas pendaal zover uitdraaien dat hij daar niet meer komt .
ik keur er 3 in de week en dit werkt bijna altijd . als hij echt niet goed loopt werkt geen enkele truc.
er zijn geen toeren gegevens bekent bij de RDW dus terug stellen kan. maar ook niet te veel anders valt het op minimaal 3000 toeren aanhouden
succes
Die vijf liter leek me ook wat erg veel,
ik heb vandaag wel even de verstuivers eruit gehaald, en zie: twee tips waren aan vervanging toe. (en er miste een “vuurplaatje” !)
Ik ben even bij Roel Baay geweest, goede service !, en heb de schoon gemaakte en opnieuw afgestelde verstuivers teruggeplaatst.
Dat scheelde behoorlijk in de rook, morgen nog draaien met “Forté” en dan moet het goed zijn.
Met dank voor alle tips.
met groet
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?